August 2018 - Prettily Rare

Wednesday, 29 August 2018

Kelayakan Tambahan Bekerja Yang Perlu Korang Tahu!

August 29, 2018 1
Kelayakan Tambahan Bekerja Yang Perlu Korang Tahu!
Assalamualaikum semua,

Hari ni kita nak cerita sikit tentang topik kelayakan tambahan bekerja yang korang kena tahu dalam sesetengah industri pekerjaan.

Selain kelayakan biasa dan lumrah seperti segulung sijil, ijazah, pengalaman bekerja, kebolehan bertutur dalam Bahasa Inggeris dan mempunyai lesen memandu, ada juga kelayakan tambahan untuk sesetengah industri yang korang kena tahu.  Apa antara kelayakan tersebut ya? Meh la kita tinjau:




1. Rupa Paras Yang Baik

Ha, yang ni pulak biasanya agak lumrah bagi kerja yang banyak perlu berjumpa dengan prospek dan klien ataupun mereka yang bekerja sebagai frontliner. Malah kecenderungan ni semakin meluas dalam bidang seperti kosmetik, perhotelan dan investment banking. Sesetengah majikan malah meletakkannya secara terang-terangan 'berperwatakan menarik' sebagai salah satu kriteria. Ya, ya... korang akan kata tu maksudnya berbudi bahasa, sopan dan bla bla bla. Tapi percayalah, wajah dan paras rupa sangat menjadi ukuran di sini.

Kekadang tak perlu wajah persis model. Cukuplah sejuk mata memandang


2. Bujang trang trang trang...

Ha... Sesetengah kerja memang nakkan orang yang bujang-bujang sahaja. Takmo yang dah berkahwin dan diambil orang mahupun ibu dan bapa tunggal. Tetapi biasanya bapa tunggal tak menjadi masalah sangat. Ibu tunggal la biasanya didiskriminasi sebab kebiasaannya bila bercerai-berai ni, anak-anak akan ikut maknya. Bukannya semua, tapi biasanya, gitulah....

Ni banyak industri macam ni. Contohnya retis, pramugari, model, malah certai-certain kerja korporat pun camtu gak. Bujang ni senang sikit nak suruh buat itu ini... Sebab takde komitment katanya.

Bujang seringkali dicop tiada komitmen, jadi lebih mudah fokus pada kerjaya. Benarkah?


3. Berat Yang 'Ideal'

Ye btul. Berat yang ideal juga antara satu kriteria yang diukur sebagai kelayakan bagi sesetengah pekerjaan. Selain daripada pekerjaan yang memang dah sah-sah benda ni penting macam pramugari dan model, jururawat juga dikehendaki mempunyai berat yang ideal. Mesti korang fikir "Eh, yeke? Ada je jururawat yang gemuk kita nampak." Kita pun tahu lepas kawan direject untuk diterima masuk ke kolej kejururawatan kerana BMInya melebihi indeks yang ditetapkan. Gitu... Selain itu, pelumba kereta, pelumba kuda pun begitu juga... Kena sentiasa kawal berat badan supaya tidak terlalu berat. Yerlah...mana taknya? ruang kereta tu sempit... Mana muat kalau gemuk sangat. And then tak ke pengsan kuda kalau pelumbanya berat sangat tapi kena lari laju? Lainlah ahli sumo. Ha, yang tu nak yang gemuks gemuks je. Kalau tak cukup gemuk, tak layak eh!

Tak semua kerja nak yang selim melim.... 


4. Ketinggian Tertentu

Menyentuh tentang ketinggian, mungkin ada yang terfikir kena tinggi je, betul tak? Model kena tinggi, pramugari kena cukup tinggi... Semua nak tinggi-tinggi jelah. Eh, tidak. Kita berbalik kepada pelumba kuda tadi. Selain kena  kawal berat supaya tak terlalu mok mok, mereka ni sebenarnya ditrain daripada muda remaja untuk tak terlalu tinggi. Dengan erti kata lain ketinggian mereka dikawal untuk tidak terlalu tinggi. Kenapa? Kakak tak kaji lagi, mungkin sebab kalau tinggi sangat susah nak duduk stabil kat atas kuda. Mungkin juga rintangan angin juga lagi tinggi kalau orang tu tinggi. Gitu....

Marilah monitor ketinggian dari muda, kelak nak keja tak dapat sebab tak cukup ketinggian


5. Tidak Disenarai Hitam Imigresen

Ha, jangan tak tahu, bagi mereka yang ingin kerja di syarikat penerbangan. Adalah wajib bagi pekerja tersebut untuk tidak disenarai hitam imigresen. Jangan ingat kelayakan ni tertakluk kepada pramugari dan juruterbang sahaja ya? Malah, kakitangan biasa juga tertakluk kepada peraturan ini.

Siapa yang disenarai hitam imigresen ni ya? Kalau dulu PTPTN, tak tahulah sekarang ada tak. Selain itu, mereka yang mempunyai rekod jenayah dan muflis juga akan dimasukkan ke dalam senarai hitam imigresen.

Jeng jeng jeng. Jangan tak tahu!

Kalau tak lepas imigresen, macam mana nak terbang ke awan??

6. Rekod Baik CTOS/CCRIS

Kalau tadi kita bercakap fasal industri penerbangan, sekarang ni kita nak menyentuh tentang industri perbankan pula. Orang kata, sesiapa yang bekerja di bank ni, sama seperti melangkah satu kaki ke dalam penjara. Mana taknya? Banyak betul compliance yang kena dipatuhi.

Lagipun kerja ngan bank ni biasanya melibatkan wang ringgit. Oleh itu, kakitangan mereka dikehendaki mempunyai rekod CTOS dan CCRIS yang baik. Sebab pertama ialah kerana sebagai kakitangan bank, mereka perlulah mampu melambangkan imej baik bank dengan keupayaan menguruskan kewangan yang baik. Yang keduanya, pekerja bank yang tidak mampu menguruskan kewangan dengan baik biasanya mempunyai kecenderungan yang lebih tinggi untuk menyeleweng duit. Uish... gila kalau ambil orang yang hutang keliling pinggang then tak pandai manage wang? Bagaikan menjemput pencuri masuk ke rumah gitu.



7. Lulus Saringan Kesihatan

Syarikat-syarikat besar biasanya menetapkan lulus saringan kesihatan sebagai salah satu kelayakan dan kriteria untuk diterima bekerja. Antara saringan kesihatan yang diperiksa ialah ujian kecing (ketone/blood/dadah/pregnancy), X-Ray, ujian darah dan sebagainya.

8. Lulus Pemeriksaan Latar Belakang 

Semakin lama semakin banyak syarikat yang meletkkan pemeriksaan latarbelakang sebagai salah satu kriteria untuk diterima bekerja. Antara latar belakang yang diperiksa ialah reference daripada majikan sebelumnya, rekod jenayah dan rekod disiplin.

Ada banyak lagi kot kriteria dan kelayakan tambahan yang ada sebelum diterima bekerja. Korang tahu tak apa-apa kelayakan dan kriteria tambahan untuk sesuatu pekerjaan? Lagi pelik lagi bagus. Cuba kongsikan!



Baca juga:

Tips Tukar Kerja
8 Sebab Anda Tak Dipanggil Untuk Temuduga
Patut Ke Gunakan Kabel Untuk Dapat Kerja?
Pilih Bos Baik Atau Syarikat Yang Baik
Batalkan Niat Dekati Ibu Tunggal Jikalau Kamu....
Pesanan Bagi Bakal Ibu Tunggal
Senarai 7 Hadiah Yang Paling Mengecewakan
Tips Pelbagaikan Sumber Pendapatan
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik
Aplikasi Pantau Kesihatan Kewangan
10 Nasihat Kepada Wanita Berusia 30-an
Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga

Monday, 27 August 2018

5 Pesanan Bagi Wanita Yang Di Ambang Perceraian / Mengalami Perceraian

August 27, 2018 0
5 Pesanan Bagi Wanita Yang Di Ambang Perceraian / Mengalami Perceraian
Salam semua,

Seperti semua sedia maklum, kadar perceraian dewasa ini semakin meningkat. Antara faktor yang menyumbang pada kadar perceraian yang tinggi ini antaranya ialah faktor kewangan, faktor orang ketiga, faktor rumahtangga tidak bahagia dan pelbagai lagi.

Tak kiralah apa sekali pun faktor yang mengakibatkan sesebuah rumahtangga itu goyah dan akhirnya runtuh, perlu diingatkan bahawa sebenarnya tiada sesiapa pun yang tidak mahukan rumahtangganya kekal bahagia dan sempurna. Tentu sekali semuanya berharap perkahwinan mereka itu seumur sekali hidup dan tidak berakhir dengan perceraian. Namun ada kalanya perlu kita akur bahawa disangkanya panas berpanjangan tapi sayang sekali, hujan ribut petir pula di tengah jalan. Malah ada juga yang sehingga terpukul dek badai.

Tak siapa mahukan perceraian

Apa-apa sekalipun, kebiasaannya perceraian ini jarang-jarang sekali berlaku secara tiba-tiba. Tak kiralah sama ada perceraian itu dituntut oleh pihak wanita ataupun dilakukan oleh pihak suami, kebiasaannya, tentu sudah ada tanda-tanda awal yang menunjukkan bibit-bibit keretakan rumahtangga tersebut.

Artikel ini saya tujukan khas bagi mereka yang mahu menuntut cerai kerana tidak sehaluan dengan si suami mahupun yang sudah tawar hati kerana diceraikan suami tanpa sebab yang munasabah walaupun selama ini telah banyak berkorban harta benda dan jiwa raga. Semoga nasihat dan kata-kata dorongan ini mampu memperkasakan anda semua dalam melalui hari-hari yang mendatang. Insyallah.

1. Tentu Ada Hikmah Di Sebaliknya.

Nasihat ini mungkin kedengaran begitu klise sekali. Tetapi percayalah. Apa yang berlaku, tentu ada hikmahnya. Di sebalik setiap dugaan yang datang, tentu ada hikmah yang terselit, menanti kita untuk mengerti kejutan istimewa di sebalik perit tersebut.

Selepas melalui perceraian, saya tiba-tiba teringat kembali tentang satu drama yang menjadi kegemaran saya sewaktu saya masih remaja dahulu. Memetik kata-kata pelakon utama drama tersebut sewaktu kekasihnya meninggalkannya untuk orang lain, "Jika saya terus bersama dia, saya tahu saya hanya ada satu kemungkinan sahaja, iaitu menderita. Tetapi jika saya tinggalkan dia, kehidupan saya akan ada 10,000 jenis kemungkinan" - Xia Zhi Xing, My Lucky Star, 2007

Yakinlah, tuhan itu maha adil. Jika dia tutup satu pintu, maka dia akan bukakan lebih banyak pintu lagi untuk anda. Jika bukan kerana perceraian yang terjadi, saya pun takkan terjebak dalam dunia blogging seperti sekarang ini. Saya juga ti dak mungkin terfikir saya mampu untuk menawan Gunung Kinabalu, Puncak Tertinggi Asia Tenggara, belajar bahasa keempat, serta berkenalan dan bertukar idea dengan lebih ramai rakan-rakan yang baik.

Fikirkan hikmah di sebalik musibah


2. Perceraian Tersebut Bukan Salah Anda

Bila berlaku perceraian, seringkali wanita dipersalahkan dengan 1001 sebab. Ada sahaja yang tak kena. Malah wanita dilabelkan dengan 1001 gelaran. Isteri pemalas, tak pandai jaga suami, tak pandai ambil hati mak mertua, tak dapat restu mertua, tak pandai berhias dan macam-macam lagi.

Tapi saya cuma mahu beritahu satu sahaja, semua ini bukan salah anda.  Kenapa? Kerana semua orang mempunyai kekurangan. Malah tak kurang juga pasangan yang mempunyai kelemahan yang sama, tetapi jodoh mereka tetap berpanjangan. Bukankah begitu? Oleh itu, tak guna pun terus menyalahkan diri dan membiarkan diri anda dibelenggu perasan negatif. Anggap saja ia satu pengalaman dan fokus sahaja pada membina masa hadapan anda.

Ingat, bukan salah anda. Sudah-sudahlah menyalahkan diri


3. Kegembiraan Anak-anak terletak pada kegembiraan dan kebahagiaan anda

Sebagai seorang ibu, seringkali kita bersabar dan bertahan hanya kerana anak-anak walaupun rumahtangga dilanda badai. Biasalah, ibu mana yang mahu anaknya kurang kasih sayang seorang bapa atau hidup dalam keluarga yang bercerai-berai.

Ini antara dilema yang saya sendiri alami. Mampukah anak-anak bahagia kalau ibu bapa bercerai? Mujurlah pada waktu itu saya telah diberikan nasiht yang paling membantu sepanjang hidup saya daripada bos saya sendiri. Katanya, ramai yang seboleh-boleh mempertahankan perkahwinan yang pincang kerana mereka kasihankan anak. Tetapi yakinlah, kalau perkahwinan anda porak-peranda (terutamanya bagi mereka yang mengalami keganasan rumahtangga, bersuamikan lelaki pemabuk dan penghisap dadah), sudah tentu anak-anak anda turut menderita jika anda teruskan perkahwinan tersebut. Oleh itu, dalam situasi begini, kebahagiaan dan kegembiraan anak-anak akan terzahir daripada kegembiraan dan kebahagiaan anda sendiri.

Mengimbas kembali nasihat tersebut, "Put your happiness before your kids' happiness. If you are happy. Of course your kids will be happy. But if you stay in the marriage just because of your kids, chances are, neither of you will be happy".

Saya harap nasihat yang paling bernas saya pernah terima ini dapat membantu lebih ramai lagi wanita yang tersepit dalam situasi yang serupa. Sebab saya tahu, tak semua wanita mempunyai bos dan sahabat seperti bos saya itu.

Percayalah, si kecil pasti akan bahagia jika anda bahagia


4. Usah Terburu-buru Cari Pengganti

Setelah melalui episod perpisahan atau perceraian, ramai yang berharap dapat segera mencari pengganti bagi membuktikan bahawa diri mereka masih ada nilai, masih laku serta masih ada yang mahu.  Tak kurang juga yang berharap pendekatan ini dapat membuatkan bekas pasangan atau keluarga mertua mereka menyesal atas perbuatan mereka yang tak menghargainya dahulu.

Nasihat saya, usah terburu-buru cari pengganti. Chillax sahaja. Anda tak ada kewajipan untuk membuktikan apa-apa kepada sesiapa pun. Nilai anda, anda sahaja yang tahu. Sematkan dalam fikiran anda bukan wanita sebarangan yang menerima sesiapa sahaja. Malah, dek sebab kegagalan rumahtangga sebelum inilah yang patut membuatkan anda lebih berhati-hati dan memilih dalam menilai mana-mana lelaki yang mendekati anda.  Tentu anda pun tak mahu terlepas dari mulut buaya masuk pula ke mulut harimau kan?

Apa salahnya memilih? Pergi pasar beli ikan pun kita pilih kan? Apatah lagi pasangan hidup?


5. Pekakkan Telinga Terhadap Tuduhan dan Tohmahan

Sudah menjadi lumrah, ibu tunggal, janda dan balu sering sekali dilemparkan dengan pelbagai tuduhan dan tohmahan yang tidak enak untuk didengari. Kewujudan mata-mata, stalker di media sosial dan pakcik dan makcik bawang pasti dapat dikesan di mana-mana sahaja.

Nasihat saya? Abaikan sahaja mereka ini. Daripada sibuk dengarkan apa kritikan dan gosip yang mereka lemparkan, lebih baik kita fokus untuk memperbaiki diri sendiri. Lagipun bukannya anda minta duit dengan mereka pun untuk bayar sewa rumah, ansuran kereta, susu anak-anak ataupun mana-mana komitmen bukan? Lagi anda susah, lagi rancak mereka melempar batu, jadi, tak perlu pedulikan mereka ini. Anggap saja anda mengumpul pahala daripad perbuatan mereka itu.

Pekakkan sahaja telinga daripada gosip

Semoga nasihat dan pesanan ini berguna bagi anda semua dalam mengharungi dugaan ini. Yakinlah, semuanya akan baik-baik sahaja.

Ikhlas
Prettily Rare




Baca juga:

Batalkan Niat Dekati Ibu Tunggal Jikalau Kamu....
Kelayakan Tambahan Untuk Diterima Bekerja
Patut Ke Gunakan Kabel Untuk Dapat Kerja?
Pilih Bos Baik Atau Syarikat Yang Baik
Tips Tukar Kerja: Pertimbangkan Semua Faktor ini
Senarai 7 Hadiah Yang Paling Mengecewakan
8 Sebab Anda Tak Dipanggil Untuk Temuduga
Tips Pelbagaikan Sumber Pendapatan
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik
Aplikasi Pantau Kesihatan Kewangan
10 Nasihat Kepada Wanita Berusia 30-an
Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga

Saturday, 11 August 2018

Mandian Kanak-kanak Asianic Pilihan Terbaik Untuk Kulit Sensitif

August 11, 2018 0
Mandian Kanak-kanak Asianic Pilihan Terbaik  Untuk Kulit Sensitif
Hai semua,
Saat mandi lebih ceria dengan Asianic

Harini nak citer sikit fasal mandian kanak-kanan dan seisi keluarga keluaran Asianic. Minggu lepas kita telah dijemput hadir ke Bloggers Day With Asianic sempena Program Citarasa Malaysia yang bertempat di KL Gateway Mall.

Asianic dan blogger
Bloggers Day With Asianic

Asianic ni jenama keluaran tempatan yang sebelum ni banyak mengeluarkan produk-produk penjagaan diri seperti lulur, syampu, mandian, krim dan losyen. Terbaru, Asianic telah melancarkan produk rangkaian mandian kanak-kanak dan seisi keluarga pula.

Apa yang menarik tentang produk mandian kanak-kanak dan seisi keluarga ni, ia dirumus khas untuk kulit kanak-kanak yang sensitif dan bermasalah. Yang lebih best lgi, produk mndian Asianic dari hujung kepala ke hujung kaki ni bebas daripada SLES dan Paraben.

The best choice
Yang penting, soapless, parabenless dan SLES-less... Pepandai je kan semua tambah less


Ah, sudah! Apa benda alah SLES ngan Paraben ni? Rileks, ni kita nak terangkan:

Apakah itu SLES? SLS?

SLES? SLS? SLES adalah Sodium Laureth Sulfate (SLES), manakala SLS adalah Sodium Lauryl Sulfate (SLS) ia boleh didapati didalam pelbagai penjagaan peribadi seperti (sabun, shampoo, ubat gigi dan sebagainya. Ia boleh menyebabkan kulit merekah dan cepat kering. Kebiasaanya bahan ini akan menghasilkan buih yang banyak. Selain itu, SLES juga boleh menyebabkan kegatalan pada kulit dan mata.

Ha, sebab tulah biasanya produk-produk untuk kulit sensitif ni biasanya takde buih sangat. Rupa-rupanya buih ni bukannya bagus sangat pun untuk kulit. Even dulu kita consult doktor pakar kulit masa kita ada masalah kulit pun, doktor bagi pencuci yang takde sabun. Memula rasa macam tak biasa sebab rasa macam tak bersih pulak takde buih. Tapi lama-lama, kita dapat rasakan kulit mula menjadi lembap dan lebih cantik.

Selesai bab SLES , meh kita terangkan fasal Paraben pulak.


Apa Itu PARABEN?

Fungsi utama paraben adalah untuk membunuh dan mengelakkan kuman kepada produk penjagaan kulit tersebut. Dengar macam bagus kan? Tapi masalahnya paraben ini dengan mudah diserap ke dalam badan dan kekal abadi di dalam badan apabila menggunakannya. Jadi, ia secara tak langsung akan menyebabkan mudarat pada penggunanya dan boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit.

Apa yang kita membuat kagum pada produk Asianic Kids ni ialah bungkusan atau packagingnya. Tak dinafikan bungkusannya nampak begitu profesional dan setaraf dengan produk-produk antarabangsa sekaligus memberikan keyakinan kepada penggunanya. Sememangnya tak dinafikan product packaging merupakan salah satu sebab kenapa produk tempatan tak dapat menembusi pasaran luar dan antarabangsa. Tapi dalam hal ini, kita yakin produk Asianic mampu bersaing dengan jenama-jenama antarabangsa lain.

Rangkaian mandian kanak-kanak Asianic ni didatangkan dalam 4 wangian. Tapi buat masa ini, hanya ada mandian susu dan pic sahaja. 
Milik, Peach, and many more
Rangkaian Mandian Asianic Kids

Semua blogger yang hadir pada Bloggers Day With Asianic diberikan sampel Mandian Susu dan Pic Asianic. Mula-mula kita letak je dalam home office, tapi tau-tau dah kena hijack ngan anak-anak. Memang wangi semerbaklah bilik air dengan bau mandian ni. Masa tu Hariz gunakan wangian susu. Memang best baunya. Walhal biasanya kita kurang gemar dengan mandian dengan wangian susu. Tapi yang Asianic ni punya memang sedap baunya. 

Apa? Berkenan dengan produk Asianic ni ? Kalau nak dapatkan boleh je buat pembelian menerusi dalam talian daripada www.wonderlandprimary.com, Facebook Asianic Halal atau daptkan di kedai 24 jam KK Mart.  Tapi jangan risau kerana tak lama lagi produk mandian kanak-kanak boleh dibeli secara terus di pasaraya besar di seluruh Malaysia.

OXOXO
Prettily Rare

Thursday, 9 August 2018

Review: Goobne-Ayam Panggang Oven No.1 Korea

August 09, 2018 2
Review: Goobne-Ayam Panggang Oven No.1 Korea
Annyeong!

Cemana nampak tasty tak?

Ha, harini kita nak buat food review sedikit fasal Goobne, sebuah restoran yang menyediakan hidangan ayam panggang ketuhar Korea atau dalam Bahasa Inggerisnya, Korean oven-roasted chicken.

Oleh kerana kita jahat dan sengaja nak menggoda korang, kita saja letak gambar dulu baru tulis review ni. Kalau korang nak tahu, gambar kat atas tu ialah ayam panggang oven perisa kegemaran kita iaitu perisa Goobne Volcano. Almaklumlah kita ni jenis yang tak boleh takde pedas, sudah tentulah ia yang akan menjadi idaman kalbu.

Untuk makluman, Goobne merupakan jenama ayam panggang oven nombor 1 di Korea dengan lebih 1,000 buah restoran di negara itu sendiri. Apa yang menarik, Goobne ni BUKANNYA ayam goreng... Diulangi semula, BUKAN ayam goreng k!! Tapi yang hebatnya, yang rangup tetap rangup bak ayam goreng. Memang terbaiklah!!

Dan lagi menarik, Goobne sememangnya pilihan penggemar ayam yang baik kerana lebih menyihatkan memandangkan ia tak digoreng dan tidak dimasak menggunakan minyak, ayamnya bebas hormon, kurang kalori, kolestrol, sodium dan transfat. Ha, ni berita gembira bagi semua yang sangat pentingkan kesihatan ni.

Biasanya makanan sihat ni rasa dia mehhhhhh sikit. Tapi bagi seorang yang sangat menitikberatkan keenakan rasa apa-apa saja makanan, menu-menu di Goobne ni kebanyakannya memang menepati citarasa kita yang sangat ngada-ngada ni.

Apa yang buat kita rasa teruja ialah sos Volcanonya yang memang menawan hati dan lidah sebab Goobne berjaya membuatkan kita jatuh cinta pada tteok-bokki padahal selama ni  dah banyak tempat kita rasa, tapi semua kita rasa mehhhhh....

Joms kita lihat apakah antara menu-menu yang dihidangkan di Goobne ni:

Volcano Cheese Tteok-Bokki

Flying Fish Cheese Egg Roll
Chicken Fried Rice With Volcano Sauce
Cheese Fondue Chicken

Jjampong Seafood
Tu antara menu-menu yang kita dah rasa. Semuanya yummy belaka. Cuma Jjampong Seafood tu kurang menarik taste bud kita. Yang lain.... nyam nyam rasanya.

Eh, kata Goobne ni restoran yang menghidangkan ayam panggang oven Korea. Mana ayam panggangnya? Sabar... Ni ha... Jom kita perkenalkan ayam-ayam sekalian. Semua sekali ada 6 jenis ayams....


Seperti kita kata tadi, perisa fevret kita ialah Goobne Volcano seperti yang korang nampak tadi. Tapi tak dinafikan, perisa-perisa lain pun mengikut citarasa tekak kita ni. Semua pun boleh tahan sedapnya.

Tada... Nilah Goobne Volcano tu. Aduh, lapar balik tengok gambar ni.
Dip Cheese Chicken
Yang cheese ni kita rasa second fevret kita kot selepas Goobne Volcano tu. Aish... Tasty. Ayam dia rangup, tak sangka pun panggang pakai ketuhar pun boleh hasilkan ayam rangup macam ni.

Pepper Crispy Chicken
Fruity Soy Chicken
Original Chicken
Hmm.... Selepas mengupload semua gambar-gambar ayam ni, serius kita rasa lapar balik. And korang tahu tak apa kita terfikir masa makan Goobne roasted chicken ni? Kita terfikir kalau putus cinta makan satu tong Volcano chicken mesti best... Muahahhahaha!! Makan aiskrim masa putus cinta is soooo yesterday. Baik kita tambah protein dalam badan dengan melantak Goobne oven roasted chicken ni.

Kakak approve makanan di sini. Sedap!

Serius Goobne ni bagi kita recommended untuk dicuba. Harga pun kira range affordable. Kalau korang nak cuba ayam-ayam roasted yang enak dan sihat ni, boleh terjah ke sini:



Goobne
Lot L3-043A, Level 3,
MyTOWN Shopping Centre,
Cheras, Maluri,
55100 Kuala Lumpur
(SEBELAH GSC)

Wednesday, 8 August 2018

Different Occasions an Online Florist Can Be Excited About

August 08, 2018 0
Different Occasions an Online Florist Can Be Excited About

Hi everyone..

I have always love flowers and I have always wonder how does it feel to be an online florist.

The Hut That Touches The Heart
Little Flower Hut- The Hut that touches the heart


As an entrepreneur, it’s the right attitude to be excited about every occasion—maybe even regular days! It’s a great attitude to be always exited—especially if your business is online—because if you are excited, your followers and other users visiting your website and social media pages will be infected by your excitement and positivity. However, there are just some occasions that have such high demand of flowers, making Best florist Singapore vendors busier than other times of the year. Below are three of the most popular occasions when the flower delivery service is in full bloom.
White Rose


Valentine’s Day
Ah, the month of love. Suitors, couples, lovers, romantics, hopefuls, family, and friends all rush to get their loved ones with a romantic single red rose or a beautiful hand bouquet of their favorite flowers. During Valentine’s Day, usually boring, monochromatic offices become alive with flower delivery. Shops, too, go all out with their balloons and flowers as decorations. Aside from couples, families, and friends celebrating the general concept of love, florists are also busy making flower arrangements for Valentine’s Day events such as speed dating and hearts’ fair. This is more than perfect for flower shop Singapore who can cater to customers who can’t leave their offices or workplaces but still want to give something special to their love ones during the day.


Sending your thoughts of love to one another via Little Flower Hut


Mother’s Day                 
Mothers deserve the world, of course, but that doesn’t mean they can’t enjoy and smell a nice flower bouquet along with their Mother’s Day gift or surprise. Great floral gifts, to give moms on their day are flower bouquets, flower baskets, fruit basket specials, flower and fruit hamper, or a combination of any of these. With these many options there sure are a lot of things that can keep a florist busy during Mother’s Day. One thing to make this even more exciting is to hold discount or sale events for your products and services especially for Mother’s Day.

Little Flower Hut
Flower delivery for your loved ones


Christmas and New Year
When December arrives and the cold air is a welcome indication of the most-awaited holidays, everyone is in the mood for beauty and uplifting cheer. Christmas is special; the holiday calls for all types of decorations, and flowers are at the top of the decoration list. During this time of the year, florists—both those with physical stores and those who thrive online—are busy accommodating Christmas parties, year-end parties, annual reunions, and more. Most of the gigs being booked for the holidays are flower arrangement commissions for such big parties, and a single big event can easily be double or triple your usual income, depending on the size of the event you’re catering.

Given the right promotional campaign for the mentioned occasions, your online floral shop can gain your biggest income for the year just by focusing on the said occasions and holidays.

OXOXO
Prettily Rare


Monday, 6 August 2018

How to Choose Flowers to Give to Male Teachers

August 06, 2018 1
How to Choose Flowers to Give to Male Teachers
Hi everyone,
Flowers
Guys love flowers too!

Today I am going to share some tips on how to choose flowers to give to male teachers.

It was believed that men have always loved flowers. Accordingly, they give flowers to women they love because they love flowers themselves. However, with the trends changing, modern society has redefined the tradition that only women like flowers and that these materials are too feminine for men.
That is not the case in many Asian countries, especially for male teachers. Whatever type of flowers that is given to them and when the present is coming for their students, they treasure every petal of it.

for male teachers
Choice one...

However, undeniably, a hand bouquet with red and pink flowers with accents of baby’s breath are, indeed, too feminine for a male receiver. Therefore, if you plan to give flowers to your male teachers, understand what color and design is best to give to make up a great present.

Flower types carry some symbols and red roses are always bringing love and passion. Instead of giving your male teacher, a bouquet of red flowers that are usually sold in flower delivery Singapore; you can give him a single stemmed red rose. You can even get those with dark red shade. Adding a simple note on how grateful you are for his passion in teaching you and your class, your least favorite subject can add to the sweetness of your gesture.

A fruit basket with flowers added to the package is also a great choice for older male teachers. Of course, fruits are for all genders. The choosing of the colors of the flowers to add depends on the colors of fruits in the basket. Flowers with small florets and lots of greens are great options as they are only used as ornaments and not the main gift items.

For Male Teachers
Lovely


In many Asian countries, students get a Chocolate hamper delivery and then fill the container with various types of flowers and they give them to both male and female teachers. It all comes down to the design of the gift. They do not have specific choices of the colors of the petals, but they based their choices on their chosen design. They even used flowers to form different characters. Some students form a “bell” with all the chrysanthemums on it with the colors white and yellow. Some are forming Mickey Mouse for male teachers and Hello Kitty for females – all made of beautiful florets.
Just be creative with your work of art as present to your male teacher. Express flower delivery service can give you different ideas and poke your imagination for a wonderful present you can make.

Hope these tips helps! 

OXOXO 
Prettily Rare