April 2019 - Prettily Rare

Monday, 29 April 2019

Pengalaman Ditahan Wad 2 Kali Dalam Tempoh Seminggu di Hospital Pakar KPJ Shah Alam

April 29, 2019 2
Pengalaman Ditahan Wad 2 Kali Dalam Tempoh Seminggu di Hospital Pakar KPJ Shah Alam
Hai semua,

Kalini saya nak kongsikan pengalaman saya ditahan wad di KPJ Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. Kalau nak diceritakan sepanjang tiga abad hidup di dunia ini, alhamdulillah saya telah dikurniakan dengan kesihatan yang baik. Jarang-jarang sekali masuk wad.

Sepanjang tiga abad ni, cuma pernah ditahan di wad tiga kali kerana sakit. Tapi kalau atas faktor lain, semuanya lima kali yang mana 2 kali lagi adalah kerana bersalin.

Ditahan wad

Yang uniknya, kesemua pengalaman saya ditahan di wad sebelum ini adalah berdua. Sama ada kerana berbadan dua ataupun kerana sama-sama sakit bersama anak. Pertama sekali saya ditahan di wad adalah pada tahun 2012 sewaktu mengandungkan anak lelaki saya, Hariz. Waktu itu saya telah ditahan di wad kerana denggi dan demam panas dengan suhu yang terlalu tinggi.

Kali kedua ditahan di wad pada tahun 2017, sewaktu itu jatuh sakit dan dijangkiti Influenza B ketika menjaga anak sulung saya, Mia dan baru-baru ini pula, saya telah ditahan wad 2 kali dalam tempoh seminggu kerana dua penyakit yang berbeza. Kali ini, kedua-duanya saya hadapi sendiri dan saya bersyukur kerana alhmadulillah anak-anak saya sihat.
Ditahan wad
Tahun 2017, jaga Mia sakit. Sekali mak pulak yang jatuh sakit

Okay jadi kisah saya ditahan di wad kali ini bermula apabila saya telah batuk-batuk teruk melebihi 2 minggu berturut-turut. Sedar tentang betapa besarnya tanggungjawab saya untuk kekal sihat kerana perlu membesarkan dan menjaga anak-anak saya seorang diri memandangkan saya seorang ibu tunggal yang juga yatim piatu, sudah tentulah saya sangat mengambil berat tentang kesihatan saya. Sepanjang 2 minggu tersebut, telah 3 kali saya berjumpa dengan doktor di klinik. Malangnya penyakit tidak surut dan sebaliknya semakin serius.

Yang hairannya, walaupun batuk-batuk teruk, tiada langsung sebarang kahak. Semuanya batuk kering sahaja. Itu membuatkan keadaan bertambah parah kerana tekak saya sering berasa kering. Ia tak gatal, namun setiap kali batuk, tekak semakin kering dah kadangkala membuatkan saya berasa sesak nafas.

Oleh kerana saya telah jenuh berjumpa 2 kali doktor di sekitar pejabat, saya telah mengambil keputusan untuk berjumpa dengan doktor kegemaran saya di Bangsar. Namun doktor tersebut menghadiri seminar perubatan dan tiada. Terpaksalah saya berjumpa dengan doktor lain. Namun keadaan masih tidak reda.

Dipendekkan cerita, pada 12 April saya berasa semakin tidak selesa kerana sering menghadapi kesukaran bernafas. Sempat lagi saya berseloroh dengan rakan-rakan sepejabat tentang niat saya untuk berjumpa dengan doktor pada hujung minggu tapi dikhuatiri tidak dapat dimasukkan ke wad sekiranya keadaan saya serius atas faktor polisi perubatan syarikat. Rakan-rakan sepejabat hanya berkata kalau sudah serius, jumpa sajalah doktor dan dahulukan bayaran dan buat saja tuntutan di kemudian hari.

Pada 13 haribulan, saya telah pergi ke Avisena untuk berjumpa dengan doktor. Khuatir dengan keadaan saya, doktor telah membuat imbasan Sinar X atau X-Ray untuk melihat keadaan paru-paru saya. Dia juga telah memberikan saya nebuliser untuk mengurangkan lelah saya. Kata doktor, paru-paru seperti tidak dapat buka sepenuhnya. Hasil imbasan X-Ray mendapati terdapat jangkitan kuman pada paru-paru. Tapi sedikit saja. Tidak begitu membimbangkan. Doktor telah memberikan antibiotik dan menetapkan saya untuk mengambil nebuliser setiap 4 jam dan berjumpa dengan doktor semula pada pukul 8 malam.

Ditahan wad
Dalam pada tu banyak drama sebab Mia ngan Hariz pun batuk-batuk juga

Namun, setelah makan ubat doktor, saya berasa sangat lemah dan keesokan harinya, saya tidak berdaya untuk mendapatkan nebuliser setiap 4 jam seperti yang disarankan oleh doktor. Sebaliknya, saya terus berjumpa dengan dokor pada 8 malam dan memberitahunya tentang saranan doktor sebelum ini. Kali ini doktor tersebut memberikan nebuliser dan telah merujuk kes saya kepada pakar (Chest Physician). Memadangkan Avisena bukanlah panel syarikat tempat saya bekerja, saya perlu dirujuk ke Hospital Pakar KPJ Shah Alam. Saya memaklumkan perkara tersebut kepada bos.

Memandangkan Avisena cuma untuk perkhidmatan pesakit luar, tak dapatlah bermalam di sini.

Isnin, 15 April. Saya telah membawa surat rujukan untuk berjumpa dengan pakar. Saya diminta untuk berurusan dengan HR dan pihak kaunter KPJ bagi tujuan mendapatkan Surat Jaminan (Guarantee Letter). Pihak kaunter kemudian merujuk kes saya kepada Pakar Pernafasan di Hospital Pakar KPJ Selangor. Setelah membaca surat rujukan dan mengamati imbasan X-Ray saya, saya telah ditahan di wad untuk pemeriksaan lanjut.

Dengan itu, bermulalah kehidupan berkampung di wad selama 5 hari yang mana saya telah menjalani pelbagai pemeriksaan seperti imbasan CT dan ujian darah untuk menentukan faktor yang menyebabkan saya batuk berpanjangan. Hasil diagnosis awalan menandakan saya menghidapi bronkitis. Namun apabila saya memberitahu doktor tentang betapa keringnya tekak saya setiap kali batuk sehinggakan saya tidak dapat bernafas dan bagaikan rasa tercekik. Doktor mengesyaki ada hubung kait dengan perut. Beliau telah merujuk kes saya kepada Pakar Telinga, Hidung dan Tekak.

Maka saya pun berjumpalah dengan Doktor Pakar ENT yang mana dia telah membuat pemeriksaan awalan dengan memasukkan sejenis alatan pada bahagian telinga, tekak dan hidung saya. Katanya hidung saya mempunyai lelehan berikutan rhinitis dan tekak saya didapati terlalu kering. Manakala telinga saya pula tiada masalah.

Namun beliau tidak dapat mengenal pasti apakah punca yang menyebabkan tekak saya begitu kering. Beliau mengesyaki ia berpunca daripada asid dari perut dan telah merujuk kes saya kepada pakar perut (gastroenterologist) pula.

Sementara itu, sepanjang saya mendapatkan rawatan yang berupa IV drip, nebuliser dan antibiotik, batuk saya masih berpanjangan. Malah lebih kering lagi tekak saya dibuatnya dan hal ini membuatkan saya sukar untuk bernafas. Pakar dada yang merawat saya bagaikan acuh tak acuh. Mungkin kerana dia fikir saya sengaja memanjangkan perkara. Setelah saya memaklumkan padanya pakar ENT mengesyaki hal ini disebabkan oleh acid reflux, dia pula mengiyakan saja hal tersebut dan memberitahu saya hal tersebut telah dijangkanya. Saya dapat rasakan dia sudah semakin tidak acuh kerana merasakan hal tersebut tiada kaitan dengan kepakarannya. Namun saya diamkan saja. Yalah, apa gunanya dimasukkan ke wad untuk rawatan tapi punca sebenar penyakit tidak dikenal pasti? Nanti kalau berulang kembali, tidakkah cuma sia-sia? Jadi walaupun doktor tersebut seperti mahu segera mengaturkan pengeluaran saya dari wad, saya diamkan saja kerana dia masih perlu menunggu pelepasan daripada pakar-pakar yang lain.



Pada masa yang sama, pakar perut yang memeriksa saya pula menyarankan saya untuk melakukan pemeriksaan endoscopy. Bagi proses ini pula, saya perlu berpuasa selama 12 jam dan akan ditidurkan sewaktu pemeriksaan tersebut dijalankan.

Dipendekkan cerita, keputusan endoscopy yang dilakukan mendapati saya menghidapi Gastroeshopagus Reflux Disease atau singkatannya GERD. Ia berlaku apabila asid dalam perut sering berbalik ke tibu yang menghubungkan esofagus dengan mulut anda. Hal tersebut telah menyebabkan tekak saya kering dan mudah batuk-batuk kerana sensitif terhadap asid yang dihasilkan. Nah, barulah masuk akal kenapa selama ini saya sering batuk kering.

Doktor telah memberikan beberapa saranan kepada saya untuk mengelakkan acid reflux daripada terus mengganggu kehidupan. Katanya, otot saluran esofagus yang terbuka itu tidak boleh tertutup. Jadi saya perlu makan dengan lebih kerap bagi mengelakkan asid naik ke bahagian kerongkong. Sedih pula bila dengar doktor berkata begitu. Lagi-lagi apabila saya baca banyak pantang larang bagi mereka yang menghidapi GERD.

Jumaat, 19 April merupakan hari saya menerima pemeriksaan endoscopy. Pada hari yang sama juga saya dibenarkan untuk pulang setelah mengetahui tentang keadaan kesihatan saya yang menghidapi GERD. Hairan juga saya dibuatnya, kenapa tidak tunggu sehari lagi untuk lihat bagaimana tindakbalas badan saya terhadap ubat yang dipreskripsi sebaik saja tahu tentang keputusan pemeriksaan. Namun pada masa yang sama, saya juga lega memandangkan ketiga-tiga doktor pakar telah memberikan pelepasan saya untuk pulang.

Doktor pakar yang menahan saya di wad iaitu Chest Physician KPJ membenarkan saya pulang dengan cuti sakit sehingga 22 April.

Oleh kerana rindukan anak-anak, saya yang masih lagi tidak sihat sangat tidak sabar untuk berjumpa mereka. Namun, sebelum itu saya cuci kereta yang telah lama tidak dicuci supaya anak-anak tidak sakit kerana kereta terlalu berhabuk dan kotor. Malam tersebut, saya tidur bersama-sama mereka namun keadaan saya semakin teruk.

Batuk saya bertambah serius. Saya juga merasakan seram sejuk dan lemah tubuh badan. Ia sangat menghairankan kerana sepanjang saya menetap di hospital selama 5 hari, saya tidak pernah demam. Hanya batuk teruk dan sukar untuk bernafas saja. Tetapi sekembalinya saya di rumah, tak sampai beberapa jam terus saya rasa longlai dan lemah.

Pagi esoknya, adik saya yang baru pulang dari China menghubungi saya. Saya minta dia bawa anak-anak berjalan-jalan kerana saya rasa terlalu lemah untuk menguruskan anak-anak. Badan saya mula menggigil seram sejuk. Kepala saya berat. Mujurlah adik saya bersetuju untuk membawa anak-anak berjalan-jalan. Jika tidak, entah-entah pengsan di rumah pun tiada yang tahu

Saya ambil ubat seperti yang disarankan oleh doktor. Namun badan saya semakin lemah. Pada pukul 3 petang, saya hampir tidak dapat sedarkan diri. Sebelum itu, sempat juga saya mengirimkan beberapa mesej kepada kawan dan adik memaklumkan kepada mereka saya ingin kembali ke hospital.

Selepas maghrib, saya dibawa oleh seorang rakan yan baik hati ke Hospital Pakar KPJ Shah Alam semula. Saya memberitahu mereka saya baru keluar dari wad dan kini berasa seram sejuk dan lemah.

Jururawat yang mengendalikan kes saya mengambil maklumat seperti berat badan, ketinggian dan suhu badan saya. Katanya saya demam panas 39.7 darjah selsius. Dia tanya sama ada saya larat untuk menunggu namun saya katakan saya rasa seperti hendak pitam. Jadi dia pun membawa saya untuk berehat di atas katil.

Mereka mengambil sampel dari hidung dan darah untuk membuat pemeriksaan lanjut. Kemudiannya, saya ditahan semula di wad. Atas sebab menghidapi Influenza A.

Makanya baru saja keluar 19 April 2019, saya dimasukkan semula ke wad di KPJ Shah Alam pada 20 April 2019. Malah atas sebab yang berbeza.

Kalau diikutkan hati, memang geram. Bagi saya, kalau doktor tidak tergesa-gesa untuk memberikan pelepasan untuk saya keluar wad walaupun saya belum sihat sepenuhnya, mungkin saya tak perlu melalui proses yang dramatik ini.

Yang lebih dramatik lagi, semua ubat-ubatan yang dipreskripsi semuanya saya bawa, tapi doktor sarankan untuk menghentikan pengambilan semua ubat-ubatan tersebut kerana disyaki dari mula lagi, memang saya telah dijangkiti Influenza A. Namun, sewaktu saya pertama kali dimasukkan ke wad, tak ada pun pemeriksaan berkenaan yang dilakukan.

Berkemungkinan juga saya telah dijangkiti penyakit tersebut sewaktu di hospital memandangkan anak-anak semuanya tidak menghidapi influenza. Menurut doktor, virus influenza memerlukan tempoh incubation selama 5 hari sebelum menyerang. Alhamdulillah, walaupun sempat tidur semalaman dengan anak-anak, mereka semua tidak dijangkiti H1N1.

Begitulah kisah pengalaman saya ditahan wad 2 kali dalam tempoh seminggu di Hospital Pakar KPJ Shah Alam.

Nak tahu sedikit sebanyak tentang Influenza A? Baca di bawah:

Flu (influenza) merupakan jangkitan hidung, tekak, dan paru-paru yang disebabkan oleh virus influenza. Virus-virus influenza mudah berjangkit. Kanak-kanak, wanita hamil, warga emas, dan mereka yang mengalami penyakit kronik boleh mendapat jangkitan teruk dan ada kalanya membawa maut. Tidak seperti di negara-negara beriklim sederhana, di negara tropika seperti Malaysia, musim puncak bagi influenza berlaku dari Okt-Jan dan Apr-Jun dengan jangkitan sepanjang tahun.
fakta-flu

* Diceduk dan disunting semula daripada:
 https://mypositiveparenting.org/ms/2016/03/24/panduan-mengenai-influenza-untuk-ibu-bapa/


Apakah simptom-simptom influenza?


Kebanyakan mereka yang menghidapi influenza berasa letih dan mengalami demam, sakit kepala, batuk tidak berkahak, berhingus atau hidung tersumbat, cirit-birit/muntah-muntah, dan sakit-sakit otot. Batuk boleh berlarutan sehingga dua minggu atau lebih.
flu-symptoms

Apakah perbezaan di antara influenza & selsema biasa?

Selsema biasa lazimnya menyebabkan hidung berhingus, bersin dan hidung tersumbat. Ia adalah jangkitan virus pada saluran pernafasan atas yang lazimnya tidak berbahaya dan berlaku pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Influenza juga mempunyai simptom yang sama dan menjejaskan saluran pernafasan atas, tetapi ia terjadi dengan cepat dan lebih teruk. Virus yang menyebabkan influenza adalah berbeza daripada virus yang menyebabkan selsema, influenza juga berlaku mengikut musim.

Bagaimanakah ia merebak?

Mereka yang dijangkiti boleh memindahkan virus influenza apabila batuk atau bersin, dan melalui hidung berhingus yang mengandungi titisan virus influenza. Orang lain boleh dijangkiti influenza apabila menghidu titisan tersebut atau titisan termasuk ke dalam hidung atau mulut mereka selepas tersentuh permukaan yang tercemar.
how-does-flu-spread

Sekiranya saya/ anak saya menghidapi influenza, sampai bilakah beliau berpotensi menjangkiti orang lain?

Selepas 24 jam dijangkiti virus influenza dan lima hari selepas bermulanya simptom. Kanak-kanak yang lemah sistem imun boleh menjangkiti orang lain selama hampir dua minggu. Kanak-kanak yang dijangkiti boleh menyebar penyakit sebelum mereka sendiri berasa sebarang simptom.

Bagaimana saya boleh melindungi & mencegah saya atau anak saya daripada influenza?
Cara terbaik untuk melindungi anda/ anak anda terhadap influenza adalah dengan memberi mereka vaksinasi apabila mencapai umur yang sepatutnya (≥6 bulan). Kanak-kanak 6 bulan-3 tahun memerlukan 2 dos dalam tahun pertama mereka diberi vaksinasi. Pastikan anda mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

Adakah vaksin tersebut juga melindungi saya/ anak saya daripada selsema biasa?
Tidak, vaksin-vaksin hanya melindungi anak anda terhadap virus atau penyakit yang spesifik. Virus yang menyebabkan influenza dan selsema adalah berlainan jenis.

Apakah pilihan perubatan lain yang terdapat selain daripada vaksinasi?

Ubat antiviral boleh merawat influenza dalam kalangan kanak-kanak terutama mereka yang sakit teruk atau masuk hospital. Ia boleh memberi mereka kelegaan, mempercepatkan proses sembuh dan mencegah komplikasi influenza yang serius. Namun begitu, ubat antiviral memerlukan preskripsi doktor.

Jangan sekali-kali memberi aspirin atau ubat yang mengandungi aspirin kepada kanak-kanak atau remaja yang menghidapi influenza. Antibiotik juga tidak membantu kerana ia hanya berkesan untuk merawat jangkitan bakteria.Apa yang saya perlu lakukan sekiranya anak saya sakit?
Kebanyakan kanak-kanak yang meghidapi influenza akan sakit selama sekitar satu minggu, sejurus itu mereka akan sembuh. Walaupun begitu, dapatkan juga nasihat doktor dan pastikan anak anda berehat secukupnya dan banyak minum air kosong. Ubat antiviral perlu diberi pada awal jangkitan.

Adakah terdapat cara lain untuk mencegah influenza?
Cara terbaik untuk anda/ anak anda ialah vaksinasi. Walau bagaimanapun, beberapa tabiat dan amalan kebersihan juga boleh membantu:
  • Jauhkan anda/ anak anda dari kanak-kanak atau orang lain yang sakit
  • Cuci tangan menggunakan sabun dengan kerap
  • Jauhkan tangan dari muka
  • Tutup mulut dan hidung apabila batuk dan bersin untuk melindungi orang lain
  • Makan secara sihat & galakkan anak anda untuk lebih aktif secara fizikal.
flu-prevention

Bilakah patut saya bimbang?
Hubungi doktor dengan segera sekiranya anda/ anak anda:
  • demam panas yang berlarutan
  • sukar bernafas atau nafas pendek
  • kulit bertukar menjadi biru
  • sukar minum air
  • kelihatan keliru atau mengalami sawan
  • mengalami simptom yang berulang
  • mempunyai masalah perubatan (asma, talasemia, penyakit yang dirawat menggunakan steroid, dll)
fever

Bolehkah saya/ anak saya pergi bekerja/ ke sekolah?
Tidak, elak daripada menyebarkan virus, lebih baik mereka duduk di rumah dan berehat. Pastikan anda/ anak anda duduk di rumah sehingga suhu badannya normal melebihi 24 jam. Suhu badan sihat  ialah 37 – 37.2°C. Demam ditakrifkan sebagai suhu badan 37.8 °C atau lebih.


Baca juga:




Sunday, 28 April 2019

Pengalaman Bercuti di Hanoi, Vietnam

April 28, 2019 20
Pengalaman Bercuti di Hanoi, Vietnam
Hai semua,

Lama dah tak cerita fasal jalan-jalan. Harini nak ceritalah pengalaman berjalan-jalan aka melancong di Hanoi, Vietnam dulu. Kisahnya kita ni kalau bercuti mesti nak pergi negara sejuk. Yerlah, Malaysia ni dah cukup panasss dah. Takkanlah nak bayar duit mahal-mahal untuk pergi negara panas lagi. Kat Malaysian ni setakat keluar pergi lunch pun dah rasa kering dan terbakar macam Sponge Bob keluar daripada laut. Inikan pula nak pergi negara panas-panas pastu tak pergi jalan-jalan. Rugi woo.. .Takkanlah nak melepak dalam bilik je?


Makanya, dengan bajet kita yang seciput tu, kita pun ushar-ushar lah tempat sejuk untuk diterokai tanpa perlu berbelanja lebih. Masa tu baru perasan, eh, Hanoi, Vietnam ni waktu hujung tahun, cuacanya sejuk gitu. Ingatkan mana-mana negara Asia Tenggara ni semuanya panas-panas belaka. Tak sangka Hanoi ni sejuk. Baru berbelas darjah selsius je.Tak macam Ho Chi Minh, panas. Sama je macam kat Malaysia. Makanya, dengan itu, terus kita mengambil keputusan untuk melawat Ho Chi Minh

Masa pergi Jepun dulu, dah pergi dengan kakak. Memandangkan saya tak pernah pergi melancong dengan adik-adik, maka trip kali ini, kita pun ajaklah adik-adik for an all sisters trip. Kebetulan kedua-duanya berkelapangan. Yeay!! Excited bukan main sebab nak pergi melancong dengan adik-adik.

Dari bulan Oktober lagilah dah start planning, masa bulan November, satu per satu persediaan dilakukan untuk trip melancong ke Hanoi, Vietnam ni.  Yang pertama sekali, beli tiket penerbangan, rangka perjalanan kat sana, beli pakej-pakej pelancongan, tempah tempat tinggal, tempah kenderaan dan sebagainya. Semuanya kita rancang sendiri je. Cuma penat sikitlah nak google dan kumpul maklumat sana sini.

Cumanya, kebetulan sekali tarikh penerbangan 15 Disember 2019 yang kami tempah itu juga tarikh yang sama perlawanan akhir bola Malaysia lawan Vietnam. Makanya, ramailah yang ingatkan kitorang datang ke Hanoi untuk menyaksikan perlawanan bola. Walhal tidak, kerana dah lama buat perancangan untuk ke sana. Makanya banyaklah pengalaman yang lain daripada yang lain yang saya dan adik-adik alami sepanjang percutian kami:


1. Perlawanan Bola Piala AFF Malaysia lawan Vietnam

Dalam flight lagi, memang ramai penyokong bola Malaysia datang dengan semangat berkobar-kobar untuk menyaksikan perlawanan bola. Masing-masing pakai jersi atau pakaian bertemakan warna-warna Harimau Malaya.

Sampai je lapangan terbang, kami disapa dengan pemandu kami yang bertanyakan adakah kami datang untuk menyaksikan perlawanan bola. Malah pemandu tersebut juga tanya sama ada Malaysia atau Vietnam yang akan menang dalam perlawanan tersebut.

Pada waktu petang, ramai penduduk Vietnam telah berkumpul di depan televisyen ataupun gerai-gerai dan kedai-kedai minum dengan semangat berkobar-kobar untuk menonton perlawanan tersebut.

Sebaik saja menang, semua penduduk Vietnam bersorak dan meraikan kemenangan mereka dengan membuat rondaan di sekitar bandar sambil bertiup trompet dan mengibarkan bendera Vietnam.

Yang paling parah, kalau lalu je sebelah kami, mereka akan bertiup trompet sambil tanya are you from Malaysia. Waduh! Sakit pula hati.








2. Train Street, Ngo 224 Le Duan, Hanoi

Berdasarkan maklumat yang kita kumpul, antara pengalaman yang perlu kitorang rasai ialah melihat sendiri bagaimana keretapi lama ni lalu di depan mata, di celah-celah perumahan yang terletak di Ngo 224, Le Duan. Untuk ke sini, korang boleh saja cari tempat ini dengan cara carian Google Maps search. Kalau diikutkan jadual sebenar, keretapi akan lalu di sini setiap hari jam 3.30 petang atau 7 petang setiap hari. Oleh kerana tak nak bergelap, kami pun mengambil keputusan untuk datang ke sini pada jam 3.30 petang. Itupun dah ramai orang yang datang.

Oh ya, perlu diingatkan jadual keretapi ni tak tepat dan mungkin berubah-rubah ya. Saya dan adik-adik sendiri pun terpaksa tunggu sehingga hampir ke pukul 5 petang, barulah dapat merasai sendiri pengalaman keretapi lalu lalu hanya beberapa inci daripada muka kami. Seram wooo! Kalau diikutkan hati, memang dah nak putus asa menunggunya sebab banyak lagi tempat yang kami belum sempat terokai. Tapi ternyata ia satu pengalaman yang sukar untuk dilupakan!




3. Hanoi Weekend Night Market/ Dong Xuan Market/Hang Gai Street/Hang Da Market
Sebenarnya semua market ni agak tertumpu di kawasan bandarnya dah bolehlah berjalan saja ke sana.
Walking distance katanya. Cuma yang kat Hoan Kiem Lake tu je jauh sikit. Tapi sepanjang percutian kami, memang kami banyak berjalan je. Almaklumlah bila bercuti baru nak bersenam. Alang-alang senam tu, biar senam untuk setahun je terus. Konsep qada' balik gitu!






4. Hoan Kiem Lake
Ehei.... Kat Hoan Kiem Lake ni, kalau pagi-pagi atau petang-petang boleh nampak ada orang tengah praktis menari. Pada hujung minggu pula, lebih banyak aktiviti riadah keluarga seperti kereta mini atau motor mini yang boleh dipandu anak-anak. Tasik ini agak luas, bolehlah berjalan mengelilingi seluruh Hoan Kiem. Ada restoran, warung, dataran dan pelbagai lagi kemudahan dan juga monumen di sekitarnya. Sewaktu ke sana, kebetulan ada Aktiviti Kebudayaan Perancis yang diadakan yang mana pelbagai jenis makanan Perancis, pakaian, lagu dan perbahasan Perancis diadakan. Rupa-rupanya, Vietnam pernah dijajah Perancis satu ketika dulu. Oleh itu, kalau diamati, terdapat sesetengah bangunan di Vietnam yang masih mengekalkan ciri-ciri seni bina Perancis. Malah, kesan jajahan juga dapat diperhatikan daripada sesetengah jenis masakan Vietnam.








Selain bersiar-siar di sekitar bandar Hanoi, kami juga telah memperuntukkan 2 hari untuk perjalanan harian (day trip) ke 2 tempat yang telah kami bandingkan daripada Klook dan KKDay. Bagi tujuan perbandingan lanjut, kami telah memilih perjalanan ke Halong Bay dengan KKDay dan Trang Ang dengan Klook.

5. Halong Bay (KKDay)
Kalau diikutkan, sebenarnya apa yang membuatkan saya tertarik untuk pergi ke Hanoi ialah kerana tertarik dengan perjalanan Baki dalam majalah 'Taste of Memory' yang ditayangkan di TV2. Namun, atas faktor kesuntukan masa kerana perjalanan ke Sapa memerlukan masa yang panjang, kami beralih untuk ke Halong Bay dan Trang An.

Apa yang menyebabkan kami tertarik untuk ke Halong Bay ialah tempat yang dikenali sebagai Teluk Ha Long ini adalah sebuah teluk dan Tapak Warisan Dunia UNESCO di yang terletak dalam wilayah Quang Ninh, Vietnam utara, 160 km barat laut Hanoi, berhampiran sempadan Cina.

Kami telah berkumpul ke tempat yang ditetapkan kemudian menaiki bas ke pelabuhan dan dari sana, kami telah menaiki kapal untuk ke Teluk Halong. Kalau anda berminat, boleh juga untuk memilih pakej untuk bermalam di Halong Bay ni. Tapi kami suntuk masa, jadi cukuplah dengan berlayar di teluk yang cantik tu.









6. Trang Ang (Klook)
Setelah ke Halong Bay, keesokan harinya pula, kami telah bersiap-sedia untuk menerokai Majestic Trang Ang, pakej yang ditawarkan oleh Klook. Apa yang membuatkan kami tertarik untuk ke Trang Ang adalah kerana ia merupakan tempat penggambaran untuk Filem Kong.

Trang Ang juga mempunya gelaran ‘Halong Bay On Land'. Jadi kami pun tertarik untuk melihat apa perbezaan antar Halong Bay on Sea dengan on Land ni. Kami perlu menaiki bas untuk ke Ninh Bin dan kemudian dari sana, kami perlu menaiki sampan untuk ke set penggambaran Kong yang juga dikenali sebagai Pulau Kong (Kong Island).

Walaupun Halong Bay ialah di lautan dan Trang Ang pula di sungai, ternyata kedua-duanya pengalaman yang berbeza. Persamaannya? Kedua-dua tempat ini sungguh nyaman dan mendamaikan. Sesuai bagi mereka yang sudah selalu terperuk dalam kesibukan kota dan bandar. Memang kita sebagai hambanya perlu kadangkala kembali sejenak ke alam sekitar untuk mengagumi keindahan ciptaan alam dalam mencari ketenangan rohani.










Banyak lagi tempat yang menarik yang terdapat di Hanoi, namun tak sempat untuk diceritakan di sini. Mungkin lain kali.

Secara keseluruhannya, walaupun negara komunis ini tidak begitu maju jika dibandingkan dengan negara-negara seperti Indonesia dan Thailand, namun negara mereka juga mempunyai banyak perkara menarik yang dipelopori. Insyallah saya akan kembali ke Hanoi untuk menerokai Sapa pula kalau diizinkanNya.

OXOXO
Prettily Rare

Baca juga:
Review: The Banjaran Hotsprings, Ipoh
Review: W Hotel Bali, Seminyak
Percutian Pendek di Amverton Cove, Pulau Carey
Percutian Pendek di Hotel De Art USJ 21 Subang
Percutian Pendek di The Pearl, Kuala Lumpur
Percutian Pendek ke Sekinchan
Percutian ke Chengdu 1: Sediakan Visa Ke Cina
Percutian ke Chengdu 2: Tempat-tempat menarik
Percutian ke Chengdu 3: Tips Melancong ke Chengdu dan Negara Cina
Percutian ke Taichung, Taiwan
Pengalaman Manis di Fujisan, Jepun
Tips Cari Makanan Halal di Jepun
Pengalaman ke Anime Japan 2017
AirBnb Zoe di Akihabara, Jepun
Pengalaman Pertama Menginap AirBnb di Korea
Rancang Percutian Dengan Lebih Mudah Dengan Traveloka

Thursday, 4 April 2019

Review: Restoran SeoulNami Korean BBQ

April 04, 2019 1
Review: Restoran SeoulNami Korean BBQ
Hai semua,

Harini kita nak kongsikan pengalaman berbarbeku dengan rakan-rakan di Restoran SeoulNami Korean BBQ yang terletak di Level 1, The Gardens.

PrettilyRare
Nyams..
Biasalah setelah penat bekerja dan didesak tekanan hidup, kekadang kita perlukan masa untuk lepak-lepak dan luangkan masa dengan kawan-kawan. Berbual, bertanya khabar, bergosip, dan sebagainya. Kali ini kami telah memilih Restoran SeoulNami Korean BBQ yang terletak di The Gardens kerana lokasinya yang strategik dan bertempat di pusat. Lagipun, kawan-kawan yang lain juga mudah untuk datang ke sini dengan menggunakan pengangkutan awam seperti feeder bus, KTM dan sebagainya.

Oleh kerana masing-masing agak jakun sebab tak pernah mencuba Korean BBQ, jadi pengalaman ini agak menarik buat kami semua. Mula-mula keliru juga macam mana kaedah nak buat pesanannya. Tapi setelah diberikan penerangan oleh pekerja di SeoulNami yang ramah, kami pun buatlah pesanan untuk mencuba hampir semua menu yang ditawarkan di sini.

Okay, kalau nak makan di sini. Mula-mula korang kena pakatlah dengan kawan-kawan korang tentang menu barbeku apa yang korang nak makan? Kami telah sepakat untuk pilih ayam, daging dan juga sotong. Berikut adalah menu pilihan kami: Chuncheon Chicken  dengan tiga jenis rasa (Spicy Hot Pepper Chicken, Savory Ganjang Chicken, Sweet Honey Butter Chicken),  Beef Platter (Gabungan Bulgogi, Beef Rib Fingers dan Beef Belly) dan juga Spicy Octopus. Yums!

SeoulNami
Ni koleksi ayam yang kami pesan

Beef Platter
Spicy Octopus
 Untuk makluman, bagi setiap pesanan, Restoran SeoulNami Korean BBQ akan menghidangkan pelbagai jenis banchan (hidangan sampingan) untuk korang kunyah-mengunyah sambil menunggu hidangan lain dihidangkan. Berita baiknya? Hidangan sampingan ini semuanya boleh diisi semula atau nama mat sallehnya, refillable! Weee! Empat jenis sos (Seoul Spicy Sauce, Black Pink Grind
Korean Pow Wow Ssamjang dan Roasted Injeolmi Power) juga disediakan sebagai pencicah. Dan lebih menarik lagi apabila mereka hidangkan telur kukus untuk santapan anda secara percuma. Kalau kat restoran Korea lain, jangan harap boleh dapat.

Semua jenis hidangan dah datang. Tapi daging-daging belum sampai.
Selain menu utama daging, ayam dan sotong khas untuk peminat daging macam saya, rakyat Malaysia mestilah tidak lari dengan makanan rujinya iaitu nasi. Hei! Mana boleh hidup kalau makan daging je? Nanti lapar. Makanya, kami pun sepakatlah memesan Fist Rice( Apa? Nasib Penumbuk?) untuk perut yang masing-masing kebulur nasi.

Fist Rice ni best sebab takkan ada nasi sejuk yang dihidangkan. Setiap kali korang buat pesanan setiap kali tulah baru dia tanak nasi supaya korang dapat gaul dan makan panas-panas. Bolehlah feeling-feeling orang Korea wakkk.. Adun nasi untuk dibebolakan pastu agihkan nasi kepal (mandrem) tu kat semua orang. Eh!! Pastikan orang yang kepal nasi tu mengepal dengan penuh kasih sayang ya!

Oh ya, kalau dah makan Korea, kimchi sudah semestinya tidak boleh dilupakan. Di Restoran SeoulNami Korean BBQ ni terdapat Kimchi Trio yang wajib dicuba dan dipesan. Kalau kat restoran Korea lain, biasanya hanya ada satu jenis kimchi saja. Tapi dengan Kimchi Trio ni, korang dapat merasai tiga jenis kimchi (Fresh on Grill, Fried and Smoked Kimchi) yang berbeza tau!

Tada... Tiga jenis Kimchi berbeza
Kami juga telah membuat pesanan Goguma on Fire, Cheese Lava dan Burnt Cheesecake sebagai pencuci mulut.

Barbeku
Apa yang misteri sangat berbungkus ni? Hehheeh...
Lupa pula, mana boleh makan saja tanpa minum? Kalau tersedak macam mana? Ha, masa nilah anda patut mencuba signature drinks yang ditawarkan oleh SeoulNami Korean BBQ iaitu:

Fizzy Sour Plum Cooler, Sparkling Orange Cream Soda ,Binggrae Banana Uyu Colada dan Out-of-This-World Lemonade

SeoulNami
Fizzy Sour Plum Cooler, Sparkling Orange Cream Soda ,Binggrae Banana Uyu Colada dan Out-of-This-World Lemonade
Memang menarik. Semuanya ceria saja warnanya. Minuman kegemaran saya? Sudah semestinya Fizzy Sour Plum Cooler sebab kita memang sukakan minuman yang menyegarkan dan masam-masam rasanya.

Berbeza dengan mana-mana barbeku yang mana menggunakan hot plate dan dapur elektrik, Restoran SeoulNami Korean BBQ menawarkan barbeku menggunakan arang! Wow. Yang penting, dengan penyedut asap yang direka khas ni, korang tak perlu risau baju dan rambut korang akan jadi berbau. Memang canggih!

Arang-arang. Panas wooo...
Secara keseluruhannya, kita rasa kalau nak gathering memang sesuai kalau pergi tempat barbeku sebab sambil-sambil masak-memasak tu, bolehlah berbual-bual dan menjalin sillaturahim. Kalau makan restoran biasa, makanan sampai dah kena blah. Kalau restoran barbeku, bolehlah lepak lama sikit sebab memang makan masa untuk nak masak.

Senang kata, restoran ini bukan sahaja mempunyai suasana yang ceria dan menggembirakan dengan rekaan dalamannya yang tampak hipster, malah makanan dan minumannya juga enak.

PrettilyRare
Dari luar.
PrettilyRare
Rekaan dalaman restoran
Are you a dessert person? I am. So lepas makan je mesti nak cari pemanis atau pencuci mulut. Barulah santapan tu dikira sempurna. Kalau tak, macam ada je sesuatu yang kurang. Yang pastinya, masalah begini tak ada di SeoulNami Korean BBQ asalkan korang order Burnt Cheesecake dia yang mantap.

SeoulNami
Burnt Cheesecake yang mantap setelah dibakar
Sungguh menarik apabila Burnt Cheesecake tersebut juga perlu dibakar dengan arang. Aromanya yang sedap memang sangat menggiurkan. Lepas makan je Burnt Cheesecake, terus rasa pengalaman santapan kat sini sangat complete. Puas hatilah!!

Nak tahu lebih lanjut tentang restoran ini? Ha, ni maklumatnya:

SeoulNami Korean BBQ
Level 1, The Gardens Mall
Mid Valley City KL.

Facebook: SeoulNami Korean BBQ
Instagram: SeoulNami Korean BBQ
No. Tel:  03-2202 3336

Baca juga: