Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga - Prettily Rare

Thursday, 23 November 2017

Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga

Hai semua,

Harini nak cerita fasal Bahasa Cina atau dengan lebih tepatnya Bahasa Mandarin. Lazim diketahui kat Malaysia ni tiga bahasa utama adalah Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan juga Bahasa Cina. Ketiga-tiga bahasa ni merupakan bahasa utama yang paling kerap digunakan di Malaysia.

Simple Chinese Terms
Anatara ayat-ayat mudah Bahasa Cina

Walaupun penguasaan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sahaja dah mencukupi bagi rakyat Malaysia, tetapi tentu ramai yang timbul rasa minat untuk mempelajari Bahasa Cina kerana tidak mahu rasa terpinggir, mahukan peluang pekerjaan yang lebih luas dan untuk lebih berdaya saing.

Sejujurnya, salah satu isu yang sering menjadi permasalahan adalah apabila peluang untuk memohon pekerjaan banyak dihadkan berikutan trend majikan yang meletakkan syarat Berbahasa Cina di dalam iklan permohonan jawatan. Tak kurang juga isu rasa terpinggir apabila kebanyakan pekerja di syarikat adalah daripada kaum Cina dan mereka sering berkomunikasi dalam Bahasa Cina sesama mereka. Lumrah manusia, kalau tidak faham, kita lebih mudah bersangka buruk dan berfikiran negatif walhal, tak semestinya mereka mengutuk atau menyoalkan sesuatu tentang kita.  Inilah yang dikatakan sebagai jurang komunikasi.

Tak perlu cakap jauh, mengambil diri sendiri sebagai contoh pun, dah boleh nampak di mana fitrah dan lumrah manusia memang sering khuatirkan benda yang mereka tidak fahami. Oleh kerana hanya saya dan dua orang adik lagi sahaja yang fasih bertutur dalam Bahasa Mandarin, setiap kali kami datang bertandang ke rumah kakak sahaja, tentu kakak akan tetapkan kami agar tidak berbahasa Cina sesama sendiri. Mungkin dia rasa terasing dan juga dia takut kitorang mengumpat. Walhal, tidak pun. Memang dah terbiasa bersembang sesama sendiri dalam Bahasa Cina. Malah, Bahasa Cina sudah seakan-akan menjadi bahasa kedua dan hampir kepada mother tongue sendiri berbanding Bahasa Inggeris.

Usefulness
Bancian menunjukkan lebih daripada separuh pelajar mengatakan BC berguna untuk meruka

Most widely used language
Antara Bahasa yang paling lazim diguankan
Saya sendiri sangat berterima kasih kepada arwah ayah kerana menghantar kami ke sekolah Cina sejak sekolah rendah sehinggalah tamat tingkatan 6. Saya masih ingat lagi kata-kata arwah pada waktu itu, dia mungkin tidak mempunyai harta yang banyak, tapi apa yang dia boleh berikan pada kami adalah penguasaan satu lagi bahasa sebagai kegunaan kami nanti. Katanya, pada masa akan datang, Negara Cina akan menjadi salah satu kuasa besar dunia. Pada waktu itu, berpusu-pusu orang akan berebut untuk mempelajari Bahasa Cina. Tapi kami tak perlu kerana ayah dah persiapkan kami terlebih dahulu. Sampai sekarang saya terharu, terkenang dan kagum dengan kebijaksanaan arwah ayah saya.

Mana taknya? Apabila kita perhatikan sekarang, berikut adalah antara perkembangan yang berlaku bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia:

1. Ekonomi Negara Cina telah berkembang dengan pantas sekali 10 tahun kebelakangan ini.
2. Mata wang Cina telah diterima dengan lebih meluas di seluruh dunia malah cawangan bank-bank Cina pun telah banyak dibuka di serata dunia.
3. Kerajaan Malaysia pula telah meminta kerjasama dari Jack Ma, Pengasas Alibaba untuk menubuhkan Zon Perdagangan Bebas Digital di Malaysia di mana Malaysi mempunyai kelebihan dari segi lokasinya yang strategik dan keupayaan rakyat Malaysia untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin.
4. Proton telah diambil alih oleh Geely
5. Kemasukan lebih ramai pelabur dari Negara Cina, malah Universiti Xiamen, sebuah universiti dari Negara Cina juga telah dibuka di Nilai, Negeri Sembilan
6. Jenama-jenama Negara Cina telah mula diiktiraf dan diyakini di seluruh dunia, contohnya jenama telefon bimbit dari Negara Cina seperti Xiaomi, Oppo dan Vivo sudah mampu menandingi saingan dari Korea seperti Samsung
7. Implementasi OBOR (One Belt One Road - Satu Jalur Satu Laluan) iaitu satu usaha memajukan laluan sutera baharu untuk membantu negara Cina menangani masalah lebihan kapasiti dan juga modal bagi pemba­ngunan serantau dalam me­nambah baik perdagangan dan juga hubu­ngan dengan negara anggota ASEAN, Asia Barat dan Eropah.

China
Jangan tak tahu fasal One Belt One Road ni Kredit: The Star

Malah, berdasarkan pengalaman saya sendiri sewaktu melancong ke negara-negara Asia sendiri menyaksikan betapa pentingnya dan betapa bergunanya Bahasa Cina itu berbanding Bahasa Inggeris. Antaranya:

1. Pengalaman di Thailand untuk membeli kad Telco. Penerangan flyer diberikan dalam Bahasa Thai dan Bahasa Cina. Tiada penerangan Bahasa Inggeris.
2. Di Jepun, papan tanda dan nama tempat ditulis di dalam kanji di mana ia berasal dari perkataan Han Zi ataupun tulisan Cina. Jadi saya tidak mempunyai kesukaran untuk mengenal tempat dan boleh faham secara kasar apa yang ingin disampaikan. Pemandu pelancong atau penterjemah yang disediakan bagi pelancong pula terbahagi kepada dua bahasa iaitu Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris di mana kumpulan Bahasa Inggeris memang cepat penuh tempahannya.
3. Di Korea, kebanyakan destinasi pelancongan, warga Negara Cina ditempatkan untuk melayani pelancong. Malah saya sendiri faham Hangul kerana pernah mempelajari asas Bahasa Korea dan mampu membaca dan memahami papan tanda yang mudah kerana kebanyakan Bahasa Korea dipinjam daripada Bahasa Cina.
4. Negara Cina dan Taiwan - Kebanyakan penduduk terutamanya di kawasan pedalaman hanya tahu Berbahasa Cina dan tidak pandai berbahasa Inggeris.

Hal-hal ini  semua telah menguatkan lagi keazaman dan keputusan saya untuk menghantar anak-anak saya ke sekolah Cina walaupun sedar betapa sukarnya untuk memperuntukkan masa untuk memantau pelajaran mereka.

Saya sebenarnya juga terharu dengan inisiatif sesetengah ibubapa yang telah menghantar anak-anak mereka untuk ke Kelas Mandarin Untuk Si Cilik di yang ditawarkan oleh SifuMandarin , di Pusat Tuisyen Perintis Didik Seksyen 7, Shah Alam of walaupun anak-anak mereka bersekolah di sekolah rendah kebangsaan. Mulanya, saya agak skeptikal dengan kemampuan mereka untuk belajar dan menguasai Bahasa Mandarin. Tetapi, apabila saya sendiri yang mengajar dan menyaksikan betapa cepatnya mereka menguasai pelajaran. Saya rasa sungguh kagum.

Kelas Mandarin Shah Alam
Rujuk laman sesawang rasmi SifuMandairn untuk keterangan lanjut
Itu kelas untuk kanak-kanak, apabila saya menjadi guru sambilan bagi Kelas Dewasa Bahasa Cina
SifuMandarin pula, saya juga kagum dengan kegigihan para pelajar yang ingin mempelajari Bahasa Cina untuk memudahkan mereka dari segi tugasan kerja. Malah, ada di antara mereka yang mengambil inisiatif mempelajari Bahasa Mandarin kerana mereka pihak pengurusan mereka telah diambil alih oleh syarikat dari Negara Cina dan kontraktor mereka kebanyakan adalah dari Negara Cina.

Bagi mereka yang berminat untuk mengetahui tentang Kelas Bahasa Cina yang ditawarkan boleh rujuk laman sesawang SifuMandarin bagi maklumat lanjut. Tenaga pengajarnya adalah Puan Siti Hawa Binti Ar. Hj. Othman atau lebih dikenali dengan panggilan Hawa Laoshi ( Cikgu Hawa ) di mana beliau merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Pay Fong, Melaka sebuah sekolah swasta beraliran Cina (Mandarin).

Baca juga:
Tips Pelbagaikan Sumber Pendapatan
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik
Aplikasi Pantau Kesihatan Kewangan
10 Nasihat Kepada Wanita Berusia 30-an

13 comments:

  1. wahhh.. best ni.. Nurul memang minat nak belajar bahasa mandarin cuma tak tahu nak cari cikgu je.. ni boleh try la.. tq kak ^^

    ReplyDelete
  2. Actually, I am a Chinese who doesn't speak Mandarin. I know it's not a big deal but it would be useful to know how to speak it. Saje takde inisiatif pada masa ini.

    ReplyDelete
  3. em.. kakak sokong kalau bahasa cina dijadikan bahasa ketiga.. lagi2 sejak Jack Ma masuk Malaysia.. hee~

    ReplyDelete
  4. It's true... Lots of parents priority is to send their kids to learn Chinese regardless of race or religions. Because of the growing economy of China and it's huge influence globally that's expanding. I still prefer English though and if my kids decide they can't cope with chinese language, I won't force or stress them with it. It's their choice. I hope most parents don't push their child to the extreme because the not a healthy relationship

    ReplyDelete
  5. YES!! i totally agree! Chinese is a must language to learn.. i wished i continued my lesson.. and i wished my mum put me through chinese school.. but anyway.. past is past.. and i'll be sending my son for chinese classes for sure!!

    ReplyDelete
  6. Kisah pengasah pensil kalau tiup boleh tumpul.. Itu kat sekolah biasa.. Tapi kat sekolah cina itu semua karut.. Hehehe.. 😄😄😄

    ReplyDelete
  7. Yes, and many business man went to China to looking for more businesses.

    ReplyDelete
  8. Bahasa mandarin mmg best.. Tapi aku lebih suka bahasa jepun n korea.. Jepun negara kuasa besar ekonomi dunia.. Rasanya no.3 kot.. Kena google balik..

    Regards Dr admin
    http://bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Anak2 memang planning hantar kelas mandarin..untuk masa depan yg lebih cerah nanti.

    ReplyDelete
  10. I guess there is importance in knowing an extra language....

    ReplyDelete
  11. ya betul.Begitu juga di kuantan.Salah satu syarat interview di sykrt besar sini.Mesti fasih berbahasa cina..

    ReplyDelete
  12. kalau ada peluang sha memang nak belajar bahasa cina.

    ReplyDelete
  13. I agree with this, Most businessman are Chinese, it's always nice to learn different language like Chinese language.

    ReplyDelete