Wednesday 15 November 2017

Row Six Tawar Makanan Asia Tenggara Asli Yang Halal, Enak Dengan Harga Berpatutan


Hai semua!! Apa khabar? Hujan-hujan camni memang rasa nak tido je. Biasalah, kalau hujan, tak ngantuk, mesti rasa lapar. Lagilah bila kita teringatkan tentang food review di Row Six semalam. Untuk makluman korang, kita ni memang jenis kuat makan dan pattern yang kuat food hunting. Tapi jarang post kat blog. Cuma update kat Instagram je. Hua hua hua.... Tapi hari ini, kita teruja nak berkongsi satu restoran dengan makanan yang sedap. Restoran apa? Restoran Row Six !

Banner
Banner Row Six
Row Six ni restoran yang berkonsepkan makanan ASEAN atau juga dikenali sebagai makanan asia tenggara yang sesuai untuk seisi keluarga. Menu yang ditawarkan adalah sangat pelbagai. Dengan erti kata lain, kalau korang pergi makan dalam satu kumpulan yang besar, memang sesuai untuk ke restoran ini. Yerlah, lain orang lain ragamnya. Sorang nak makan sandwich la, sorang nak makan mi la, sorang nak makan Vietnamese la, sorang lagi nak makan nasi lah. Ha, senang! Bawa je pergi Row Six, gerenti settle masalah.

Jom tengok apa antara menu makanan dan minuman yang Row Six telah hidangkan untuk kami pada food review kali ini:

HIDANGAN PEMBUKA SELERA (STARTER)

Row Six Combo Set 
Terdiri daripada 2 x popia (spring roll), 6 x sate ayam, 3 x fishcake, 1x kerabu obor-obor, dan 3 ketul kepak ayam dengan rempah barbeku dan dihidangkan dengan 3 jenis sos cicah iaitu kuah kacang untuk sate, fish sauce untuk popia dan juga sos cili dan kicap
Row Six
Yums... Fevret kita? Kerabu, ayam goreng dan juga sate
Harga: RM 39.95

Komen: Rempah kepak ayamnya memang vavavoom. Sedap hingga menjilat jari. Kerabu obor-obor pun secukup rasa. Popianya bukan popia mini tu, tapi gebu-gebas.  Sate ayam memang gemuk giler, puas betul makan and semuanya isi ayam je, takde langsung lemak. Sate ayam tu pun sangat empuk sampaikan sambil tulis ni pun sempat lagi terliur apabila terkenangkan kembali keenakan sate tu.

HIDANGAN UTAMA

1. Tomyam Goong with Rice & Satay
Tomyam makanan laut atau or nama mat sallehnya tomyam seafood dihidangkan dengan nasi dan juga dua cucuk sate gemuk

Row Six
Tomyam Goong with Rice and Satay
Harga: RM24.95

Komen: Tomyamnya cukup pekat dan cukup pedas serta menepati citarasa kita. Awas bagi mereka yang tak makan pedas! Satenya seperti yang telah dinyatakan tadi. Gebu gebas, empuk dan cukup rasa.

2. Nasi Ketuk With Chicken Rendang
Nasi ala nasi kerabu biru dihidangkan bersama minyak bawang, sambal dan limau, telur goreng dan juga rendang ayam.

Row Six
Nasi Ketuk Indonesia
Harga: RM21.95

Komen: Memang sesuai bagi mereka yang sukakan rendang ayam atau makanan ala-ala nasi kerabu. Ayamnya empuk dan rasa rempahnya secukup rasa. Nasi tu kena gaul dulu dengan minyak bawang. Memang bau enak je. Sambal pula kena perah limau. Bila gaul semua dan makan, memang kombinasi rasanya meriah.

3. Pho (Mi Vietnam dengan Hirisan Daging Lembu)
Pho ni cara sebutannya adalah 'foh'. Ia merupakan makanan Kebangsaan Vietnam. Menurut penjelasan dari pihak Row Six, sup dagingnya perlu direneh selama 12 jam sebelum ia boleh dihidangkan. Kuah pho ni berwarna jernih dan ia dipadankan dengan mi putih.

Row Six
Kredit foto FB Row Six Seremban
Harga: RM21.95

Komen: Tak sia-sia diorang reneh sup tu sampai 12 jam lamanya, memang rasalah keenakan dan kemanisan daging lembu dalam sup tu. Hirisan lembu tu pulak memang empuk dan tak liat. Dihiris nipis-nipis secukup rasa. Adeh! Terliur lagi. Berapa kali nak terliur da!

4. Thai Pad Thai
Kalau tadi kita dah citer fasal makanan Vietnam, skarang kita travel ke Thailand pulak. Thai Pad Thai ni rasanya ramai yang tahu. Ramai juga yang pernah rasa kalau tak silap. Bagi kita dia ala-ala kuey teow gorenglah. Cumanya kalau kita goreng kuey teow, semuanya dah campur aduk siap-siap. Tapi Thai Pad Thai ni, kuey teow dan kondimennya diasingkan. Nak makan nanti baru campur secara manual.
Row Six
Thai Pad Thai
Harga: RM18.95

Komen: Suka rasa daging hancur yang dicampur bersama Thai Pad Thai. Cukup rasa dan rempahnya juga mencukupi. Yums!


5. Banh Mi Sandwich
Okey, lepas terbang ke Thailand, kembali balik ke Vietnam untuk hidangan Banh Mi Sandwich. Banh Mi ni dalam bahasa Vietnamnya adalah roti atau baguette. Ia terdiri daripada hirisan mangga, chicken ham, hirisan nanas, campuran sayur dan juga sos cili limau.
Row Six
Bahn Mi Sandwich
Harga: RM15.99

Komen: Memandangkan ada hirisan buah-buahan fevret kita dalam Banh mi ni, urm.... rasanya sangat light dengan campuran rasa masam, pedas. Memang tak muak makan sandwich ni kerana ada buah-buahan tropika dan tiada cheese.

MINUMAN

1. Mojito
Campuran lemon, daun pudina, limau dan juga serai.
Row Six
Mojito
Harga: RM9.95

Komen: Rasanya dalam semua minuman yang ditawarkan, inilah paling fevret dan paling menyengat sebab kita memang sukakan minuman yang masam. Lagilah kalau makan banyak, memang sesuai minum minuman ni sebab ia akan potong rasa muak dan minyak

2. Mango Selasih With Cream
Campuran mangga kisar, krim, selasih dan juga buah mangga potong
Row Six
Mango Selasih With Cream
Harga: RM11.95

Komen: Aha, yang ni pun sedap memandangkan kita memang peminat buah mangga. Pergh! Yang ni jus mangganya cukup pekat dan memikat kalbu. Tapi seriusly, sebab portionnya agak besar, minum ni sampai habis je, tentu korang tak larat nak makan benda lain lagi.

3. Tropical ThanhLong
Campuran buah naga, pisang dan juga coconut shave
Row Six
Tropical Thanh Long


Harga: Rm12.95

Komen: Sejujurnya, kita tak suka sangat kelapa. Tapi bila rasa air ni, eh! Sangat refreshing. Tak rasa langsung rasa kelapa. Air ni rasanya lebih light berbanding air lain di mana ia takkan membuat anda rasa terlalu kenyang apabila menyedutnya walaupun sampai habis.

4. Vietnam Coffee
Kopi istimewa Vietnam
Row Six
Vietnam Coffee

Harga: Lupa nak check

Komen: Kita bukan peminat kopi. So cuma rasa gitu-gitu je. Tapi mengikut keterangan blogger lain yang hadir. Ia kopi yang agak light dan sesuai untuk diminum oleh mereka yang tak boleh tahan kopi. Eh!! Hahaha...  Malah, ramai juga yang kata Vietnam Coffee di Row Six adalah yang terbaik setakat yang mereka pernah minum.

MANISAN/PENCUCI MULUT

1. Black Glutinous Rice
Bubur pulut hitam yang dihidangkan dengan santan
Row Six
Bubur Pulut Hitam
Harga: RM 4.95

Komen: Kita rasa tak cukup manis. Memang sesuai untuk mereka yang sukakan manisan yang tak terlalu manis.

2. Snow Fungus With Sea Coconut
Fungus dengan isi kelapa laut.
Row Six
Snow Fungus With Sea Coconut
Harga: RM6.95

Komen: Ha, ini manisan fevret kita. Ni biasanya manisan yang popular di kalangan Kaum Cina. Cendawan kememe putih dan juga isi kelapa laut. Fungsinya? Tambah kolagen dan kurangkan panas dalam. Memang berkhasiat. Yang ni memang light, sesuai bagi mereka yang nak makan manisan tapi tak nak terlalu heavy.

3. Jack Fruit With Rice Ball
Bebiji tepung pulut yang dihidangkan dengan hirisan nangka.
Row Six
Jack Fruit With Rice Ball
Harga: RM11.55.

Komen: Yang ni memang nampak menarik. Tetapi ia agak heavy. So kalau rasa dah penuh tapi gatal nak makan dessert ni, silalah berkongsi dengan rakan-rakan. Rasanya memang boleh tahan, rugi tak cuba.

Muka bahagia dikelilingi makanan sedap

Selfie geng kuat makan
Ha, cemana? Menarik tak makanan yang ditawarkan di Row Six? Apa lagi? Marilah serbu beramai-ramai ke Row Six. Yang lebih menariknya, sekarang ni Row Six juga ada promosi khas bagi Bulan November di mana kalau korang beli salah satu minuman, then korang akan dapat 50% diskaun untuk makanan. Pergh!! Tak pernah lagi dengar promosi sehebat ni. Beli minuman, dapat diskaun makanan. Biasanya diorang bagi promosi beli makanan promo minuman.
Oh ya, sepanjang bulan November ni jugak, korang juga boleh sign up sebagai ahli Row Six secara percuma! Diulangi, secara percuma. Setiap penyertaan ahli juga, korang akan diberikan baucar yang menarik.

Jom makan di Row Six, Setia City Mall!

Row Six Setia City Mall
Level 6, Setia City Mall,
No.7, Persiaran Setia Dagang
Shah Alam, Malaysia
03-3358 4122

Baca juga:




14 comments:

  1. Nampak menarik semua makanan2 ni!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang menarik.. .nak pecah perut makan semua

      Delete
  2. Semua nampak sedap & harga dia pun ada yang sedap gak..haha..tapi kalau berbaloi dengan rasa, why not kan sekali-sekala...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Portion dia puas hati. Then skarang ada promo beli minuman, makanan dapat diskaun 50%

      Delete
  3. Sedapnya.Best jumpa geng kuat makan kan. puas betoi makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yep..marilah daftar jadi ahli geng kuat makan

      Delete
  4. food looks so good, and the dessert is nice as well. I want the black fungus with sea coconut!, should be a sweet ending.

    ReplyDelete
  5. I can't translate the language to English. But based on the pictures the foods are really tempting and look so yummy..

    ReplyDelete
  6. Wow, love it picture. Looks so tempting and mouth watering. Gonna try this with my Malay colleagues nest week when we going for dinner. Thank you for your info.

    ReplyDelete
  7. Your pictures made me so hungry right now, yum... :)

    ReplyDelete
  8. Must add this to the list of must go try places .. food looks good and its so pretty

    ReplyDelete
  9. All the food portion here is so huge and big! Looks delicious and also make me hungry now la! haha!

    ReplyDelete
  10. Wah semua nampak sedap. All menu dalam satu restoran. Semua jenis makanan dari seluruh asia tenggara kita boleh cuba...

    ReplyDelete
  11. drooling to the max now....
    All the food looks great and tempting...

    racheal_foodilifecious

    ReplyDelete