October 2018 - Prettily Rare

Thursday, 18 October 2018

Ways to a Successful Renting

October 18, 2018 1
 Ways to a Successful Renting
As the demand of property rental is uprising in 2018, the supply of property rental increases as well. Properties such as condominium, shop-lots or landed houses are now in huge supplies that you can just simply get information from newspaper or even social media. Nevertheless, the quality of property to rent varies from low to high, where this will affect the rental fees of a property. As a landlord, here are some ways to follow not only just to successful renting, but to make your property in Damansara Heights more presentable to your potential tenant.



Location

The location of a property plays a majority role when it comes to rental. A home with extremely low rental rate most probably it is located in a less-desirable neighbourhood, probably not favourable to people because of high crimes rate or inconvenience. Therefore, in order to successfully renting out your property in a neighbourhood, you will need to perform research on a particular neighbourhood for their safety and convenience.

Also, different niche of people may have different perspectives on their home location. For instance, people who work in office or college students tend to prefer locations which are near to public transport stations; housewives with families prefer safer neighbourhoods with schools and parks; retired elderlies prefer locations which are near to the emergency rooms just in case of accidents. Hence, it is important too to select locations based on your potential tenants.

Vicinity to public transport is one of the most sought after factors by your potential tenant


Rental rate

Of course, low rental may help in securing long-term tenants, however it doesn’t mean that it is not subject to raise the rental gradually. Lower rents come in a few advantages such as lower the competition with other landlords and increase the rate of renting out your property. However, the rental rate should be within the market rate to prevent lowering down your revenue; also the rental rate should be sufficient to support utilities such as appliances maintenance.

Nevertheless, raising up rental fees strategically can be done by communicating with tenants that there will be an upgrade in such as utilities or amenities which they might enjoy. With raised rental fees, you may have more revenue; you can also make use of the extra fees to invest yet another property to rent out or other investment. 

If you are not planning to expand your properties, you may use the revenue to upgrade your current property to make it more presentable to potential new tenants. Bear in mind that rental raising should be done in-between lease terms or under a month-to-month rental agreement, other else it would be illegal. You may notify your tenants via writing such as e-mail; clearly stating that the new rental rate and the percentage of raise. It would be preferable if the tenants are informed 30 days prior the effective change if the raise is less than 10%; else tenants should be informed 60 days prior.



Keep tenants happy

Tenants are the key to revenue to property renting, thus you would like to keep your tenants happy and satisfy throughout their tenancy. 

First, for potential tenants who approached you for rental information, it is preferable to meet these
tenants face-to-face for further discussion such as rental rate, location, utilities et cetera. Promptly discuss about these concerns by the potential tenants in a professional way like you are running a business. 

Treat every potential tenants equally and attend them without discrimination. With this attitude, your potential tenants will feel comfortable to have a landlord who is understanding and professional. Provide moving services to your tenants once they have signed the tenancy contract to ease their moving procedure. 

Keep your happy tenant for a longer landlord-tenant relationship
Also, you may provide free cleaning service to their rent house or room before they move in your property. You will need to attend to them promptly if there is any faulty utilities or appliances. Be sure to stay in touch with your tenants from time-to-time throughout their tenancy, checking whether they have a request or any dissatisfactions. With these ways, you will observe less turnover rate and more long-term tenants.

Presentation


Apart from amenities, your property should leave a good impression to your future tenants. Your property should have a presentation to make look as comfy as possible. You may use light or neutral colours to your walls and floors to make the rooms spacious. Spend on quality furniture which can last longer and nice-looking.

Check lighting system in the house regularly and you may invest some in long-lasting LED lights to save more electrical power in the house property. You may also decorate the vertical spaces with floating cabinets or d├ęcor. You may re-paint your property annually to change its appearance, but bear in mind to use long-lasting or weather-lasting paints. If you feel that normal painting is boring, you may try texture painting or wall paper indoors.  

The main goal is to create a comfortable environment for your tenants throughout their tenancy. To achieve this, you might not need a major renovation to your property, there are few DIY renovations indoors or outdoors can be found online easily, just pick those you would like to improve to your property.

Who can say no to a well-decorated and comfortable environment that simply spells HOME?

In a nutshell, these are are some of the tips that could be mutually beneficial to you as the landlord and your tenant. Happy tenants tend to rent longer and thus, keeping you and your cash flow positive. For the sake of long term investment, it is necessary to allocate some of your income to upgrade your property.

If you do have any other useful tips for successful renting, please do drop your suggestion in the comment box below.

Da~~

Sincerely
Prettily rare

Sunday, 14 October 2018

Bolehkah Bersalin Normal Sebaik Selepas Bersalin Secara Pembedahan (Caesarean)?

October 14, 2018 1
Bolehkah Bersalin Normal Sebaik Selepas Bersalin Secara Pembedahan (Caesarean)?
Hai semua,

Bagi mereka yang pernah bersalin caesarean, tentu rasa cuak bila mengandung semula especially kalau kehamilan selepas caesarean tu kurang daripada 2 tahun daripada kelahiran sebelum ni.

Biasalah, lepas bersalin secara caesarean saja, mesti ibu tersebut akan dinasihatkan untuk merancang kelahiran yang seterusnya dan sebaik-baiknya berehat selama 2 tahun sebelum kelahiran yang seterusnya.

Parut pun tak baik lagi dah mengandung lagi. Tentu tak keruan.

Tapi biasalah, manusia hanya merancang dan tuhanlah yang menentukan Kadang-kadang, dah rezeki, takkanlah nak ditolak pula? Tapi pada masa yang sama tentu ibu-ibu rasa trauma dan serik untuk melalui proses mengandung dan kelahiran memandangkan luka lama masih belum pulih sepenuhnya. Al-maklumlah, kelahiran secara caesarean ni, biasanya mengambil masa 3 bulan -6 bulan untuk sembuh. Kalau tidak, batuk sakit, jalan bumpy pun sakit, semuanya serba tak kena. Lagilah masa waktu mula-mula dibedah dulu, nak bangun pun tak larat rasanya. Apa lagi nak uruskan bayi yang baru lahir tu. Bayangkan pula kalau mengandung dekat-dekat. Bukan sahaja kena jaga bayi yang baru lahir, malah juga kena jaga anak yang sedia ada. Memang cabaran betullah!

Bagi saya yang pernah merasai kedua-dua jenis proses melahirkan, jujur saya kata, bersalin secara caesarean ni jauh lagi menyakitkan dan proses untuk sembuh pun jauh lebih lama daripada ibu-ibu yang bersalin secara normal. Jadi, tak perlulah kata or pertikaikan ibu caesarean ni tak merasai nikmat melahirkan atau komen-komen negatif yang lain. Bukannya semua pilih untuk dibedah, kadangkala ada komplikasi yang membuatkan mereka terpaksa melahirkan secara pembedahan.

Saya yakin, ramai ibu-ibu yang pernah melalui situasi ini ataupun sedang berdepan dengan situasi ini. Jadi saya rasa bagus jika saya dapat berkongsi serba sedikit tentang pengalaman saya sendiri supaya dapat dijadikan rujukan kepada para ibu-ibu di luar sana.

Diharap, maklumat dan pengalaman yang saya kongsikan ini berguna untuk anda semua.

Situasi saya:

Mula-mula sekali, biar saya ceritakan serba sedikit tentang pengalaman saya melahirkan. Anak sulung, bersalin secara caesarean pada Julai 2011 kerana fetal distress sebaik selepas induction. Sepanjang kelahiran saya tak ada mengalami masalah kesihatan. Memang kira emergency keslah caesar ni. Boleh baca kisah penuh kelahiran Mia dalam blog post sebelum ni.

Dua bulan selepas tu, saya disahkan mengandung semula. Alhamdulillah, anak kedua selamat dilahirkan pada Ogos 2012 secara normal.


Kenapa Pilih Bersalin Secara Normal Walaupun Pernah Caesar?

Sejujurnya, apabila tahu saya mengandung semula selepas bersalin, saya jadi tak tentu arah. Mula-mula sekali, biasalah, malu bila orang tahu saya mengandung rapat. Keduanya, baru cuti bersalin dah cuti lagi Ketiga, faktor kewangan. Keempat, kesian kat anak sulung. Kelima, tak habis lagi trauma bersalin caesar secara emergency. Keenam, luka pun tak sembuh sepenuhnya. Macam-macam lagilah yang bermain di fikiran saya masa tu. Serius stress.

Tapi saya yakin, mesti sebelum saya, ramai yang pernah berada dalam situasi ni. Jadi saya kumpul macam-macam informasi tentang kelahiran normal selepas bersalin caesar dalam jangka masa pendek. Terbukti, ramai yang pernah melaluinya.

Sebenarnya, boleh saja kalau nak pilih bersalin caesar untuk kali kedua. Tapi saya kalau boleh tak nak caesar buat kali kedua kerana:

1. Kalau dah bersalin caesar dua kali berturut-turut, seterusnya memang kena bersalin caesar sahaja. Biasanya hospital kerajaan maksimum tiga kali kelahiran caesarean dan hospital sweasta maksimum 5 kelahiran. Anda kalau tak silap world record sampai belas-belas juga kelahiran. Jadinya, saya tak mahu hadkan nombor kelahiran atau bilangan anak saya. Sebab tu saya mahu bersalin normal. Memetik kata-kata doktor yang memujuk saya waktu saya dibedah secara kecemasan, bersalin caesarean sekali is as good as tak pernah caesar.

Anak tu rezeki... So I wanna to at least to have option to get more kids... Maybe not now... But at least I have the option.


2. Saya nak bersalin normal kerana saya tahu betapa sakitnya bersalin caesar dan betapa lamanya proses untuk sembuh. Jadi saya serik untuk melaluinya semula, saya tekad untuk bersalin normal jika diizinkan Allah s.w.t. Lagipun, saya tak boleh bayangkan dibedah semula di tempat yang sama. Ngilu bila memikirkannya. Dan tentunya parut tersebut akan mengambil masa lebih lama untuk pulih.

3. Kos bersalin secara caesarean sudah tentunya lebih tinggi daripada kos bersalin normal. Selain caj pembedahan yang mahal iaitu mencecah RM2,000 jika di hospital kerajaan dan sekitar RM5000-RM15,000 di hospital swasta, kena pertimbangkan juga kos lain-lain contohnya caj wad, caj komplikasi (kalau ada) dan macam-macam lagi. Jadi, kalau boleh jimat, siapa pula nak spend duit banyak-banyak? Ya tak?

4. Tempoh permerhatian bersalin caesarean lebih panjang berbanding bersalin normal. Kalau normal, mungkin pagi bersalin, petang dah boleh balik kalau tak ada komplikasi. Tapi kalau bersalin secara caesar, tempoh pemerhatian minimum ialah 3 hari. Kalau anak kuning, mak muntah bagai, lagi lah kena extend.

5. Cara berpantang untuk caesarean lebih rumit dan lama. Tak boleh berurut macam biasa, tak boleh makan jamu, tak boleh tu tak boleh ni. Lagipun kalau bersalin caesar, mau 2 minggu jugak baru boleh turun katil and beraktiviti macam biasa. Tapi kalau normal, seminggu je dah rasa sihat dah.


Apa Faktor Penentu Mampu Bersalin Normal Selepas Caesarean?

Seperti yang saya katakan tadi, manusia cuma merancang, tapi tuhan yang menentukan. Kalau anda lulus dalam faktor-faktor penentu di bawah, insyallah kemungkinan anda untuk bersalin normal selepas caesarean adalah lebih tinggi, apa-apa pun, semuanya adalah di atas izinnya:

1. Mental
First of all, mental kena kuat. Tak semua doktor nak ambil risiko untuk benarkan pesakit mereka bersalin secara normal setelah melalui caesarean. Terutamanya bagi mereka yang jarak kelahirannya dekat-dekat. Jadi, kat sini mental kena kuat. Kalau boleh cari doktor yang bersetuju untuk bantu kita melahirkan kelahiran seterusnya secara normal. Dalam kes saya, saya tiada doktor tetap sebab saya memilih untuk bersalin di PPUM (separa kerajaan) bagi menjimatkan kos. Jadi, doktor saya saling bertukar ganti. Ada yang menyokong tindakan saya, ada yang tidak.

2. Pemulihan Parut
Sepanjang kehamilan kedua, doktor akan meminta saya memantau pemulihan parut caesarean saya. Menurut doktor, kalau parut pulih dan sembuh elok, maka kebarangkalian untuk saya bersalin secara normal lebih tinggi. Ini adalah kerana kehamilan akan membuatkan parut tersebut meregang semula dan kontraksi pula akan memberikan tekanan pada parut. Jadi adalah penting untuk memastikan parut pulih dengan baik dan dapat menampung tekanan kehamilan dan kontraksi. Kalau parut sakit atau berdarah kembali, kena maklumkan segera pada doktor bagi mengelakkan komplikasi.

3. Berat dan Saiz Bayi
Berat dan saiz bayi juga menjadi penentu sama ada anda mampu bersalin secara normal atau tidak. Oleh kerana kandungan pertama saya caesar, saya masih tidak mempunyai laluan dan jika saya bersalin normal, sama sahaja seperti bersalin kali pertama. Laluannya akan mengambil masa untuk dibuka. Menurut doktor, kalau saya nekad untuk bersalin normal, saya kena pastikan saya dapat kawal berat dan saiz bayi kurang daripada 3kg supaya lebih mudah untuk saya melahirkan. Jadi, saya berusaha untuk tidak makan berlebihan dan mengurangkan pengambilan karbo. Berat bayi kena pantau teruatamnya pada hujung kelahiran sebab pada bulan terakhir, berat bayi bayi mudah meningkat dan boleh meningkat sehingga 500 gram sehingga 1kg setiap minggu. Alhamdulillah, saya dapat kawal berat Hariz pada 2.7kg.

Biarkan baby gemuk selepas dilahirkan... 

4. Kontraksi dan Tempoh Laluan Dibuka
Lain orang lain kontraksinya. Ada yang lemah dan ada yang kuat. Begitu juga dengan tempoh laluan dibuka, ada yang cepat dan ada yang lambat. Oleh kerana saya hamil jarak dekat selepas caesarean, saya tak boleh diinduksi atau induce dalam kata mat sallehnya. Menurut doktor, induced birth boleh menyumbang kepada caesarean. Doktor juga berkali-kali memberi amaran bahawa saya tidak boleh menahan kontraksi terlalu lama. Kalau ada sebarang komplikasi contohnya, parut sakit sewaktu kontraksi, atau laluan mengambil waktu terlalu lama untuk dibuka, mereka takkan teragak-agak untuk melakukan pembedahan. Mujurlah sepanjang 10 jam kontraksi, parut tak sakit, dan doktor tetap membenarkan saya cuba untuk bersalin normal walaupun setiap sejam diugut akan dibedah.

5. Lain-lain
Semua yang berlaku di dunia ini adalah atas izinNya. Jadi tak kiralah setekad mana pun kita untuk sesuatu, jika telah ditakdirkan sebaliknya, maka kita tetap juga takkan dapat apa yang kita mahukan. Terdapat 1001 lagi faktor yang boleh membuatkan keputusan yang kita ambil itu tidak dapat diteruskan. Contohnya, bayi songsang, ibu ada darah tinggi, air ketuban kurang, bayi pra-matang, bayi dah berak dan sebagainya.

Senang kata,sebagai manusia, kita cuma boleh berusaha dan berdoa supaya kita dapat apa yang kita hajati. Apa-apa pun, usaha tu penting. Saya doakan yang terbaik bagi semua ibu-ibu yang bercadang untuk bersalin secara normal setelah melalui proses kelahiran secara pembedahan.

Apa sekalipun, pasti ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Insyallah Amin.

Ikhlas,
Prettily Rare



Untuk baca pengalaman bersalin saya sebelum ini:

Pengalaman Bersalin Caesar di PPUKM/HUKM
Pengalaman Bersalin Normal di PPUM