Prettily Rare

Saturday, 19 May 2018

Warung Makcik Kiah Promosi Set Berbuka Puasa

May 19, 2018 2
Warung Makcik Kiah Promosi Set Berbuka Puasa
Hai semua,

Maaf kerana dah lama tak bersiaran memandangkan kita sibuk dalam urusan kerja. Harini kita nak cerita tentang Warung Makcik Kiah, sebuah restoran yang menyediakan masakan-masakan kampung dan juga Thailand.

Warung Makcik Kiah


Menariknya tentang restoran ini ialah nama Makcik Kiah tersebut diilhamkan daripada nama ibu pemilik restoran tersebut juga iaitu Y.Bhg. Dato' Paduka Syed Isa Syed Alwi selaku Pengarah Urusan Premia International Sdn. Bhd. Menurut YBhg Dato', ibunya Cik Kiah memang terkenal dengan masakannya di Kuantan sejak 4 dekad yang lalu lagi.

Warung Makcik Kiah
Kak Murni bersama Y.Bhg. Dato' Paduka Syed Isa Syed Alwi

Warung Makcik Kiah
Boleh buat pesanan air di sini

Warung Makcik Kiah
Bahagian dalam kedai

Bagi tujuan mempromosi menu set khas sepanjang Ramadan ini, Warung Makcik Kiah telahpun mengadakan majlis berbuka puasa bersama media dan blogger pada 18 Mei 2018 iaitu bersamaan dengan 2 Ramadan 1439. Alhamdulillah saya diberikan kesempatan untuk turut menyertai majlis ini.

Lokasi Warung Makcik Kiah ni di Sri Petaling. Setibanya saya, memang saya teruja melihatkan ikan masak tiga rasa yang bersaiz besar. Tergugat sungguh keimanan saya.

Warung Makcik Kiah
Aha! Besar ke tidak? Menggoda ke tidak?
Jom kita tengok apa lagi masakan yang dihidangkan pada majlis tersebut:

Warung Makcik Kiah
Ayam goreng kunyit

Warung Makcik Kiah
Ayam masak paprik

Warung Makcik Kiah
Sayur kangkung tumis sotong 
Warung Makcik Kiah
Sayur campur dan cendawan


Warung Makcik Kiah
Sayur sawi tumis

Warung Makcik Kiah
Daging masak kicap

Warung Makcik Kiah
Patin masak tempoyak

Warung Makcik Kiah
Ni ikan tiga rasa tadi
Warung Makcik Kiah
Sambal hijau

Warung Makcik Kiah
Sambal merah
Antara lauk kegemaran saya di Warung Makcik Kiah ni ialah Ikan Tiga Rasa dan Sup Tulang. Seperkara lagi yang membuatkan saya rasa bahagia berbuka di sini ialah banyak pilihan sayur-sayuran yang ditawarkan oleh restoran ini.

Ini adalah kerana saya rasa aenting bagi kita untuk mementingkan sayur-sayuran dalam diet dan pemakanan supaya dapat menjamin penghadaman yang sihat. Selalu juga saya dapati banyak restoran banyak menawarkan lauk-pauk sedap seperti ikan, ayam, daging, makanan laut dan sebagainya, tapi sayangnya, tiada sayur-sayuran untuk membantu penghadaman. Tak seimbang gitu.

Sempena bulan Ramdan ini, Warung Makcik Kiah menawarkan dua set menu iaitu Menu A dan Menu B bagi mereka yang ingin berbuka puasa di sini. Set tersebut bagi saya sangat berbaloi. Jom tinjau:

Warung Makcik Kiah
Set Menu Sempena Ramadan

Bagi yang berminat untuk mencuba masakan di Warung Makcik Kiah, butirannya seperti berikut:

Warung Makcik Kiah
No 15, Jalan Radin Bagus 9,
Sri Petaling 57000 Kuala Lumpur

Waze/Google Maps: Warung Makcik Kiah







Thursday, 26 April 2018

Pilih Bos Baik Atau Syarikat Baik?

April 26, 2018 1
Pilih Bos Baik Atau Syarikat Baik?

Kadangkala dalam hidup ini, kita dilanda dilema untuk memilih antara bos baik atau syarikat yang baik.

Bagi saya, antara kedua-dua ini, sentiasalah utamakan bos yang baik dan bukannya syarikat yang baik. Biar saya huraikan kenapa:

Yang pertama, bukan syarikat yang menilai anda. Sebaliknya,bos andalah yang menilai anda. Jarang-jarang sekali, syarikat yang akan membimbing anda, tetapi sebaliknya, boslah yang membimbing anda. Tahniah jika anda mempunyai pasukan atau senior baik yang dapat membimbing dan mewujudkan persekitaran yang baik, tetapi jika hal ini tidak mendapat pengiktirafan daripada bos anda, kebanyakan masanya, sia-sia sahajalah usaha anda dalam menyemai sumbangan dan prestasi yang baik.

Rakan sekerja mungkin dapat menceriakan hari-hari anda, syarikat yang baik mungkin dapat menjamin masa depan anda dengan pakej gaji dan manfaat yang menyeluruh, tetapi tanpa bos yang baik, kebiasaannya masa depan anda tidak akan ke mana.

Yang keduanya, jika anda bekerja di sebuah syarikat yang baik tetapi tanpa bos yang baik, mungkin anda akan sering akan dianaktirikan. Akibatnya, anda bukan sahaja tidak dapat kenaikan gaji atau bayaran bonus yang anda mahukan, malah, jika bos tersebut jenis yang suka mencari salah, berat sebelah ataupun kuku besi, pasti anda akan jadi lebih tertekan, bukan?

Biar saya beritahu, jarang-jarang sekali kakitangan jadi tertekan di tempat kerja kerana bebanan kerja ataupun kesukaran bekerja, tetapi selalunya, kerana tertekan dengan orang dan persekitaran, lebih-lebih lagi jika orang tersebut ialah bos anda, ataupun orang kesayangan bos anda. Bos yang baik sudah tentunya takkan menjadi seorang yang pilih kasih. Malah, bos yang baik juga sepatutnya tahu mengendalikan masalah kakitangan dengan cara yang berdiplomasi.

Kalau anda katakan anda tertekan kerana bebanan kerja atau kesukaran bekerja, bukankah itu juga kerana ketidakupayaan bos anda dalam mengendalikannya? Lambat-laun, tentu anda akan angkat kaki juga kerana terlalu kecewa.

Percayalah! Jika anda mempunyai bos yang baik, sekalipun anda terpaksa bekerja di bawah syarikat yang kurang baik sekalipun, tentu anda akan rasa berbaloi kerana nasib anda terbela.

Bos yang baik bukan sahaja seorang bos yang sering bimbingan dan tunjuk ajar kepada anda, tetapi juga seorang bos yang memahami dan bertimbang rasa.

Bos seperti ini sangat sukar didapati dan jika anda bertuah kerana dapat bos seperti ini, fikirlah masak-masak sebelum meninggalkannya untuk sebuah syarikat yang mugkin nampak gah dan dapat menawarkan pakej manfaat yang lebih baik, tetapi tidak semestinya dapat menjamin masa depan dan perkembangan kerjaya anda lagi.



Rata-rata daripada pengamatan saya selama sebelas tahun bekerja serta pengalaman dan perkongsian rakan-rakan, kakitangan yang mempunyai bos yang baik pastinya lebih gembira. Malah ada yang sanggup terus bertahan di sebuah syarikat yang tidak menjanjikan manfaat atau masa depan yang baik hanya kerana bos mereka seorang yang baik. Ada yang terus berkhidmat dengan bos yang baik walaupun berkali-kali menerima tawaran pekerjaan dengan syarikat-syarikat yang baik. Malah ada yang sanggup mengikut bos mereka ke mana-mana setiap kali bos mereka ditukarkan bahagian, jabatan ataupun menerima peluang pekerjaaan yang lain.

Kenapa? Semuanya kerana mereka tahu bukannya senang untuk dapat bos yang baik. Mungkin mudah untuk anda mendapatkan pekerjaaan di syarikat lain atau syarikat yang lebih baik, dengan manfaat yang lebih baik, tetapi belum tentu lagi anda boleh dapat bekerja dengan seorang bos yang baik. Banyak peluang pekerjaaan yang baik di luar sana, atau syarikat yang menjanjikn manfaat yang baik, tetapi tidak bos yang baik. Bos yang baik itu bagaikan mutiara di dalam lautan nan luas, teramat sukar untuk dicari.

Ini lebih-lebih lagi benar bagi mereka yang pernah bekerja dengan bos yang tidak baik, atau lebih menakutkan lagi, bos yang teruk. Bos yang teruk akan membuatkan hidup anda bagaikan satu igaun dan mimpi ngeri yang bukan sahaja menghantui anda sewaktu kerja, tetapi juga setelah anda pulang dari tempat kerja. Secara purata kita menghabiska 1 per 3 daripada waktu yang ada untuk bekerja. Nah, bayangkan kalau anda terpaksa bekerja dengan bos yang teruk. Fikir sahaja sudah cukup untuk membuatkan anda terasa sengatnya.



Nah, mari kita lihat apakah antara igauan yang berpunca daripada bos-bos yang teruk ini. Bos yang teruk ini biasanya:

1. Tidak Mempunyai Arah Tuju

Ada bos yang semuanya baik, tetapi tidak mempunyai arah tuju. Sudahnya, semua perkara yang dilakukan bagaikan caca merba kerana mereka sendiri tidak tahu apa yang mereka mahukan. Jadi apa sahaja yang anda berikan atau apa sahaja kerja anda, semuanya disuruhnya tambah baik. Padahal dia sendiri pun tak tahu apa yang perlu ditambah baik. Diserahkannya balik kepada kamu secara bulat-bulat.

2. Terlalu Suka Mengarah

Apa sahaja yang diterimanya daripada bos atasan, semuanya ditolak balik ke anak-anak buahnya. Kerjanya tidak lain dan tidak bukan hanya mengarah sahaja. Sampai masa, dia tahu dia dapat apa yang diarahkannya itu. Kalau tak siap, jaga-jaga!

3. Suka Mencari Salah

Jangan tak tahu, ada juga bos begini ya! Beribu-ribu jasa dan sumbangan anda sebelum ini semuanya tak dihargainya. Sebab baginya, semua tu dah sememangnya tugas dan tanggungjawab anda. Tetapi kalau ada sahaja salah sedikit. Habislah kamu. Dicopnya tidak pandai buat kerja, kerja mudah pun tak pandai buat, disindirnya bagaimana kamu buat kerja? Semuanya dihamburnya. Ish, ish, ish....

4. Menolak Tanggungjawab.

Ha, ini lagi menarik. Bos yang suka mencari salah ni biasanya juga gemar menolak tanggungjawab. Yelah, dia mana pernah buat salah. Kakitangannya sahaja yang tidak pandai buat kerja. Walhal tugasan bos itu juga menyemak kerja kakitangannya. Lagi-lagi kalau dia sudah semak tetapi tetap juga salah, tak tahu pula nak ambil tanggungjawab yang dia juga bersalah, sebaliknya ditolak bulat-bulat tanggungjawab itu kepada kakitangannya.

5. Terlalu Mengongkong

Ada juga bos yang gemar mengongkong dan 'micormanage'. Sebelum hantar apa-apa emel, semuanya perlu disemaknya dahulu. Sebelum buat apa-apa keputusan hatta keputusan kecil nak mohon alat tulis pun, semua kena minta kebenarannya. Hasilnya? Kakitangan dinafikan hak untuk membuat keputusan.

6. Kuat syak wasangka

Bos macam ni tak percaya pada anak buahnya. Biasanya sebab tak percayalah juga dia akan mengongkong. Tetapi ada juga yang hanya kuat syak wasangka tetapi tidak mengongkong. Bos macam ni diibaratkan seperti pasangan kuat cemburu. Ada sahaja andaian buruk pada anak buahnya. Boleh gila kakitangan dibuatnya.

7. Biadap dan tidak profesional

Yang ni rasanya paling sukar nak tahan. Siapa boleh tahan dengan bos yang biadap dan tidak profesional? Ish, yang ni sahaja dah boleh buat karangan panjang sebab banyak juga jenis bos yang biadap dan tak profesional ni. Ada yang jenis mencarut, ada yang jenis menengking kakitangan depan orang lain, tak kurang juga jenis yang gemar mengenakan kakitangan.
                                      

Pokoknya apa yang saya nak sampaikan ialah, betapa sengsaranya kalau kamu kerja di syarikat yang manfaatnya pelbagai, tapi mempunyai bos yang tidak baik. Bagi saya, bos yang baik itu sememangnya lebih penting daripada syarikat yang baik.

Makanya, berbahagia dan bersyukurlah bagi mereka yang mempunyai bos yang baik dan syarikat yang baik. Bagi mereka yang bekerja dalam syarikat yang tidak baik, tetapi bos baik atau sebaliknya tetap bersyukurlah kerana masih ada yang baik.

Bagi mereka yang bekerja dengan bos tak baik, syarikat pun tak baik. Bersyukur juga kerana masih mempunyai pekerjaan. Tetapi dalam diam-diam tu, jangan pula lupa kemaskini resume anda, cuba-cubalah nasib. Siapa tahu, mungkin nasib anda boleh berubah?

Prettily Rare


Friday, 13 April 2018

Percutian Pendek Keluarga di Hotel de Art USJ 21 Subang

April 13, 2018 1
Percutian Pendek Keluarga di Hotel de Art USJ 21 Subang


Harini nak cerita fasal staycation saya bersama keluarga tersayang. Bila sebut tentang staycation, mesti orang fikir nak kena pergi jauh. Tapi sebenarnya tidak. Contohnya saya sendiri baru sahaja pulang dari staycation atau percutian pendek di hotel berdekatan. Eh! Siapa kata bercuti kena duduk jauh-jauh? Kita tinggal di Shah Alam, tapi staycation di Hotel de Art, USJ 21 Subang.

Kalau ada orang kata alah, setakat pergi dekat-dekat, apa yang bestnya? Tapi bagi saya dan anak-anak, percutian pendek ni memang menyeronokkan sekali. Mana taknya? Kalau cuti tetapi tinggal di rumah, tentu kita takkan dapat boleh benar-benar berehat kerana sentiasa ada kerja rumah yang difikirkan. Ha, itulah saya. Kalau dah duduk rumah tu, ada je yang tak kena. Pinggan mangkuk nak kena susun, sinki nak kena lap, lantai nak kena mop, baju nak kena basuh, sidai, lipat dan gosok.... Hei! Macam-macam lagilah.

Jadi, inilah fungsi staycation dekat-dekat. Satu, tak perlu bazir tenaga banyak-banyak untuk merantau jauh. Biasalah, kalau dah merantau jauh-jauh, sudahnya percutian tu bukannya makin buat kita relaks, penat jadinya adalah. Keduanya, bila lagi nak explore tempat-tempat yang biasanya tak pernah kita terfikir nak explore, betul tak? Inilah yang orang kata, jadi pelancong di tempat sendiri.

Pada mulanya, saya berniat untuk membawa anak-anak bergembira di Icity dan tinggal di Hotel de Art, Icity Shah Alam. Namun, apabila mengetahui tempahan di Hotel de Art Icity agak penuh sewaktu hujung minggu, saya terima sahaja aturan untuk bermalam di Hotel de Art Subang dengan hati terbuka dengan niat mahu meneroka mana sahaja tempat yang kami tinggal.
Kalau dapat bilik ni, mesti budak-budak suka
Langsung tak ada susunan aktiviti yang saya rancang, malah, saya pun tak buat research pun tentang apa kawasan menarik di sekitar Hotel de Art, USJ 21 Subang. Makanya pada hari Sabtu di mana tempahan bilik telah dibuat, saya pun ambil anak-anak dari rumah pengasuh dan terus ke Subang. Mia dan Hariz mengadu lapar. Al-maklumlah saya ambil lebih awal dari biasa, jadi, mereka tak sempat makan lagi.

Jadi saya pun pujuk anak-anak untuk daftar masuk ke hotel dahulu sebab tak sabar nak tahu apakah rupa bilik kami. Dengan berpandukan Google Maps, kami sekeluarga selamat sampai ke destinasi dengan mudah.

Kalau korang nak tahu, Hotel de Art ni merupakan sebuah hotel butik pertama yang bertemakan seni di Malaysia. Berbeza dengan hotel-hotel lain yang hanya berbeza dari segi keluasan dan katil berbeza, Hotel de Art ini sangat menarik kerana setiap biliknya berbeza dengan tema-tema yang ditetapkan. Hotel de Art bermula dengan cawangan pertamanya di Seksyen 7. Hari ini, sudah ada 4 buah cawangan Hotel de Art yang mempunyai tema-tema berbeza di lokasi yang berbeza. Antara cawangan-cawangan Hotel de Art dan temanya adalah:

1. Hotel de Art, Seksyen 7: Classic Wallpaper
2. Hotel de Art, Seksyen 19: 3D Arts
3. Hotel de Art, iCity: Wonderland Theme
4. Hotel de Art, USJ 21: English Garden


"Ibarat berada di taman yang penuh kehijauan, Hotel De Art Usj pastinya membuat inapan anda lebih istimewa dari biasa..Tidak hanya ruang yang cantik dan unik ditambah pula dengan buaian yang comel, serta beberapa sudut yang sesuai bagi anda merakamkan memori indah sebagai kenangan..

Bermula dari RM88 hingga RM228 untuk bilik Art Suite, setiap bilik dilukis dengan tema flora dan fauna.. Kesemua 27 buah bilik dilengkapi kemudahan asas serta perabot yang moden."

Inilah rupa Hotel de Art, USJ 21 ni. Kita teruja sangat bila tahu ada pusat beli-belah Main Place dengan jarak yang sangat dekat dari Hotel de Art, USJ 21. Hati rasa riang gembira, bolehlah bawa anak-anak makan, membeli-belah dan bergembiran di Main Place ni.



Menuju ke hotel
Hotel de Art USJ 21

Ruang lobi yang selesa

Seronok ya mummy bawa jalan-jalan?




Terserlah sungguh tema English Gardennya dengan lain-lain hiasan dan ini adalah antara bilik yang terdapat di Hotel de Art USJ 21 Subang:







Lepas dah daftar masuk, terus bawa budak-budak pergi makan. Budak-budak minta belanja makan ayam goreng di Texas Chicken. Ni muka bahagialah ni. Akhirnya maknya tak sibuk, bolehlah mengadap muka diorang.


Bila perut dah kenyang, kami sekeluarga sambung jalan-jalan dan teroka apa yang ada di Main Place ni. Walaupun kecil tapi lengkap dengan kedai-kedai yang patut ada. Contohnya Watson, restoran, kedai buku Popular, kedai baju, kedai telko, salun dan macam-macam. Niat di hati konon-konon nak makan kemudian lepak di dalam hotel je. Sudahnya, pukul 10 jugalah baru balik hotel.





Oleh kerana Wi-fi di Hotel de Art USJ 21, saya bagi peluanglah untuk anak-anak main iPad malam tu. Saya pula? Sibuk menonton filem di dalam bilik. Seronok juga sebab ada pelbagai saluran TV yang menarik.

Keesokan harinya, kami bersiap-siap ke Main Place untuk sarapan dan sambung untuk membeli-belah untuk arang dapur pula.

Tepat pukul 12.00, kami sekeluarga daftar keluar selepas selesai berkemas. Percutian di Hotel de Art USJ 21 Subang ni memang pendek, tapi kami sekeluarga gembira dan puas hati kerana dapat beristirehat dan meluangkan masa dengan yang tersayang.

Jadi, bagi mereka yang rasa nak bercuti tapi tak boleh cuti, apa kata cari sahaja hotel yang berdekatan untuk beristirehat sehari dua. Saya dah cuba. Memang berkesan. Siapa kata kena pergi jauh-jauh dan lama-lama hanya untuk cas balik tenaga?

Bagi yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Hotel de Art, USJ 21:

Hotel de Art
21, Jalan USJ 21/6
USJ 21, 47360 Subang Jaya
Selangor Darul Ehsan
No Telefon: 03-5888 9099
Laman sesawang:










Monday, 9 April 2018

8 Minimal Home Design Ideas for a Stylish HDB

April 09, 2018 21
8 Minimal Home Design Ideas for a Stylish HDB
Minimalism is often defined as the reduction of everything to its necessary elements. The main focus in minimalist design is the focus on function over form, rather than form over function. Minimalism is an exercise in restraint, a style that demands the paring down of furnishings to the bare essentials. In essence, it is about finding what you really use and what really is important in life. The decluttering of your space means that you’re left with a curated space that delivers the maximum impact with minimum objects.

A sleek and clean look is a popular look these days. It doesn’t matter if your home is a Toa Payoh HDB or a mansion in Jurong. A clutter-free look is the essential touch for a minimal design style that maximizes your space both visually and functionally. It’s the perfect touch for those who prefer their homes to be fuss-free and stress-free. Sometimes, the simplest aesthetics can product the biggest results.



Here is a host of different ideas to help guide you towards a design style for your HDB that embodies the spirit of minimalism.

1. Muted Monochromes
A monochromatic look is a stylish and chic way to keep your space cohesive. Pick a tone you particularly like and decorate your room in various saturations of the tone. This keeps your space muted and less flashy, emulating the minimalist idea of less is more. Keep your furniture and accessories to the color scheme to maintain a clean and consistent look for your space. For example, a mix of black and white offers a refined, elegant and classy take on minimalism.

Minimalism, however, is not about getting rid of the color in life. You can find in ways to incorporate other colors into a monochrome look. For example, you can add tones of muted grey and black to add a masculine vibe to your space. This works well if with other minimalist design features such as exposed concrete to make your space immaculately sleek and polished.

2. A restrained color palette
Monochrome is not the only color choice for minimalist spaces. A restrained color palette incorporating light colors and understated neutrals is intrinsic to minimalist homes. Stick to light colors such as white and add in dashes of barely-there greys and pretty pastels. If you’re not one to stick to the rules, or if you would like more color, add in brighter colors but remember to limit the dosage. For example, you can have your space painted in a muted color palette but have a rich navy-blue sofa as the focal point. This helps break up the monotony of the neutral wall colors. You can also add a pop of color with an accent piece such as decorative pillows or cushions.

3. Wood on white
A wood on white look is an often seen in minimalist homes. Nothing screams minimal like the look of bare, unfinished wood. Wood helps accentuate the natural feel and environment of the apartment. Remember to keep the carpentry simple with clean lines and straight wood grain patterns. Incorporate furniture in muted cream and wood tones to give your space a warm, live-in vibe. You can also consider adding wooden shelves that run across a neutral or white wall. The straight-lines of the wood shelf running across the wall adds a simple yet interesting graphic element to an otherwise dull neutral space.

4. Wide open spaces
Empty spaces speak as loudly as d├ęcor and is considered an important element in minimalist design. Space interacts with the objects in it and defines the look of the space. Clean, wide and open spaces allow the architecture, furniture and materials that make up your space room to breathe. It acts to amplify the presence (or absence) of the furniture in your room. It is one of the simplest, and cheapest, ways to impart a minimalist feel to your home. Consider minimizing the use of doors and walls so as not to disrupt the flow of your space. Think about replacing your traditional walls and doors with swinging doors or wall panels that can fold out of sight when you want a bigger space and be put right back when you need privacy.

5. Clean lines and flat surfaces
One of the defining features of a minimalist home is clean defined lines. Choose furniture pieces with flat surfaces and straight lines. For example, incorporate pieces such as a low-lying rectangular sofa, or a wide-berth square coffee table.

6. Declutter and edit
Minimalism means saying goodbye to clutter. To be able to accomplish that, you will need to be ruthless in editing what you have on display on your available surfaces. This doesn’t mean that you have to get rid of the things you own. Rather, stick to the essentials by displaying only the most important things and have the rest in storage in cupboards and cabinets safely out of sight. Extend this thought to your furniture. Keep everything to a minimal and only incorporate what you need. Eliminate any other furniture that does not serve a purpose.

7. Play with textures
Play around with pieces with different textures to break up the monotony of a monochrome or restrained color scheme. This gives your space some visual interest. For example, though your bedroom may be executed in white and pale gray, accents and details such as a quilted duvet or furry throw can make your room come alive. Even your wooden floors can add a textural story to your minimal space.

8. Lighten up
Light and rightness are your good friends. Let the right pour in with large unadorned bare windows. If privacy is an issue to you, you can thin, flowy curtains to up the lux factor. For places that lack sunlight, consider adding good lighting to your space to emulate the feel of natural light.

Hope these tips help in creating your ideal cosy home.

OXOXO
Prettily Rare

Saturday, 31 March 2018

Bufet Selera Muhibbah TPC KL Hidang Pelbagai Menu Istimewa

March 31, 2018 17
Bufet Selera Muhibbah TPC KL Hidang Pelbagai Menu Istimewa
Hai semua,
Selera Muhibbah
Zass...
Harini kita nak cerita sedikit tentang bufet Ramadan kegemaran kita, seharusnya di Tournaments Player Club (TPC), Kuala Lumpur. Kalau anda tercari-cari tempat berbuka puasa yang menawarkan hidangan enak serta menu yang lain daripada yang lain, maka sudah semestinya TPC KL yang patut menjadi pilihan anda.

Jika selama ini anda dah jemu dengan suasana bufet Ramadan di ruangan hotel atau di restoran, TPC KL menawarkan pengalaman yang menikmati bufet Ramadan dengan eksklusif dan berbeza. Nikmatilah juadah berbuka puasa anda di tepi kolam renang ataupun berlatarbelakangkan pemandangan padang golf yang menghijau dan luas. Malah, hendak ke restorannya iaitu Golfer's Terrace pun, anda perlu menaiki buggy dari tempat parkirnya yang disediakan percuma. Ada kelas gitu!

TPC KL
Ni wajib sebagai hidangan pembuka...gitu!

TPC KL
Tengok orang yang jaga tu pun dah tahu mi rebus tu sedap

TPC KL
Muka yakin dengan keenakan mash potatonya. Tapi memang sedap! Menu baru ni

TPC KL
Apalah buka puasa kalau tanpa kuih-muih. Betul tak?

TPC KL
Kaunter ulam-ulaman
Selain daripada masakan-masakan tradisi seperti Gulai Ikan Patin Tempoyak, Rendang Hati Lembu, Daging Masak Merah, Telur Itik Masak Lemak Cili Padi dan sebagainya, terdapat juga menu-menu 'street food' yang sukar didapati di mana-mana bufet Ramadan yang lain.

TPC KL
Pelbagai ulam-ulaman

Udang Masak Merah dengan Kacang Peas
TPC
Pucuk Ubi Masak Lemak dengan Keledek Merah

TPC KL
Pajeri Terung

TPC KL
Ikan Patin Asam Pedas

TPC
Paru Goreng Berlada

Antara menu 'street food' dan menu-menu menarik yang ditawarkan di gerai-gerai di TPC KL ialah Char Kuey Teow, Sate, Kambing Panggang, Lidah Bakar, Seafood Kava, Asam Laksa, Kek Lobak Goreng, Asam Pedas Lok-lok dan sebagainya

TPC KL
Sate kat sini pun sodap! Juicy!
TPC KL
Asam pedas lok-lok pun ada

Kegemaran saya? Sudah semestinya kek lobak goreng atau fried carrot cake kerana sungguh sukar sekali untuk mencari makanan street food Cina yang halal ini. Jadinya, setiap tahun, pasti saya akan berbuka puasa di TPC yang dahulunya dikenali sebagai Kuala Lumpur Golf and Country Club (KLBCC). Kalau anda nak tahu apakah rasa kek lobak goreng yang sentiasa membuat saya termimpi-mimpi ini, wajib datang dan cuba sendiri. Memang tentu tak rugi. 

TPC KL
Aha! Inila makanan fevret kita di TPC, kek lobak goreng, Bukan kuey teow tau!


Selain daripada kek lobak goreng, kambing panggang dan lidah goreng di TPC juga antara yang menerima banyak pujian daripada pengunjungnya. 

TPC KL
Bagi penggemar lidah bakar. TPClah tempat yang anda perlu kunjungi

Sebenarnya sejak pertama kali berbuka puasa di TPC KL 2 tahun dahulu, kita memang tak pernah ketinggalan untuk menikmati bufet Ramadan setiap tahun. Kalau sebelum-sebelum ini saya hanya mempromosikannya di media sosial atau mengesyorkannya kepada rakan-rakan, tahun ini saya rasa sudah masanya saya perkenalkan menerusi blog saya memandangkan selama 2 tahun ini, keenakan masakannya serta kualitinya tak pernah menghampakan.

Bagi mereka yang ingin mencuba keenakan masakan di TPC KL, rebutlah peluang untuk mendapatkan baucar 'early-bird' yang berharga RM95 untuk pelawat dan RM80 untuk ahli kelab sebelum 18 Mei 2018. Malah, TPC KL juga memperuntukkan RM1 daripada setiap jualan baucar ini untuk didermakan kepada pusat-pusat kebajikan. Maka, marilah kita membeli sambil beramal menerusi jualan baucar Selara Muhibbah ini. Harga biasa bagi bufet adalah RM110 bagi dewasa dan RM47.50 bagi kanak-kanak yang berusia 7 tahun dan ke atas.

Jika anda bercadang untuk berbuka puasa di TPC KL tahun ini, jangan lupa untuk rancang dan buat tempahan awal berbuka puasa di TPC KL memandangkan tempatnya terhad dan selalu penuh ya!

TPC Kuala Lumpur
Jalan Bukit Kiara
Tel: 03-2011 9187/189
Website: TPC KL