Prettily Rare

Thursday, 4 April 2019

Review: Restoran SeoulNami Korean BBQ

April 04, 2019 1
Review: Restoran SeoulNami Korean BBQ
Hai semua,

Harini kita nak kongsikan pengalaman berbarbeku dengan rakan-rakan di Restoran SeoulNami Korean BBQ yang terletak di Level 1, The Gardens.

PrettilyRare
Nyams..
Biasalah setelah penat bekerja dan didesak tekanan hidup, kekadang kita perlukan masa untuk lepak-lepak dan luangkan masa dengan kawan-kawan. Berbual, bertanya khabar, bergosip, dan sebagainya. Kali ini kami telah memilih Restoran SeoulNami Korean BBQ yang terletak di The Gardens kerana lokasinya yang strategik dan bertempat di pusat. Lagipun, kawan-kawan yang lain juga mudah untuk datang ke sini dengan menggunakan pengangkutan awam seperti feeder bus, KTM dan sebagainya.

Oleh kerana masing-masing agak jakun sebab tak pernah mencuba Korean BBQ, jadi pengalaman ini agak menarik buat kami semua. Mula-mula keliru juga macam mana kaedah nak buat pesanannya. Tapi setelah diberikan penerangan oleh pekerja di SeoulNami yang ramah, kami pun buatlah pesanan untuk mencuba hampir semua menu yang ditawarkan di sini.

Okay, kalau nak makan di sini. Mula-mula korang kena pakatlah dengan kawan-kawan korang tentang menu barbeku apa yang korang nak makan? Kami telah sepakat untuk pilih ayam, daging dan juga sotong. Berikut adalah menu pilihan kami: Chuncheon Chicken  dengan tiga jenis rasa (Spicy Hot Pepper Chicken, Savory Ganjang Chicken, Sweet Honey Butter Chicken),  Beef Platter (Gabungan Bulgogi, Beef Rib Fingers dan Beef Belly) dan juga Spicy Octopus. Yums!

SeoulNami
Ni koleksi ayam yang kami pesan

Beef Platter
Spicy Octopus
 Untuk makluman, bagi setiap pesanan, Restoran SeoulNami Korean BBQ akan menghidangkan pelbagai jenis banchan (hidangan sampingan) untuk korang kunyah-mengunyah sambil menunggu hidangan lain dihidangkan. Berita baiknya? Hidangan sampingan ini semuanya boleh diisi semula atau nama mat sallehnya, refillable! Weee! Empat jenis sos (Seoul Spicy Sauce, Black Pink Grind
Korean Pow Wow Ssamjang dan Roasted Injeolmi Power) juga disediakan sebagai pencicah. Dan lebih menarik lagi apabila mereka hidangkan telur kukus untuk santapan anda secara percuma. Kalau kat restoran Korea lain, jangan harap boleh dapat.

Semua jenis hidangan dah datang. Tapi daging-daging belum sampai.
Selain menu utama daging, ayam dan sotong khas untuk peminat daging macam saya, rakyat Malaysia mestilah tidak lari dengan makanan rujinya iaitu nasi. Hei! Mana boleh hidup kalau makan daging je? Nanti lapar. Makanya, kami pun sepakatlah memesan Fist Rice( Apa? Nasib Penumbuk?) untuk perut yang masing-masing kebulur nasi.

Fist Rice ni best sebab takkan ada nasi sejuk yang dihidangkan. Setiap kali korang buat pesanan setiap kali tulah baru dia tanak nasi supaya korang dapat gaul dan makan panas-panas. Bolehlah feeling-feeling orang Korea wakkk.. Adun nasi untuk dibebolakan pastu agihkan nasi kepal (mandrem) tu kat semua orang. Eh!! Pastikan orang yang kepal nasi tu mengepal dengan penuh kasih sayang ya!

Oh ya, kalau dah makan Korea, kimchi sudah semestinya tidak boleh dilupakan. Di Restoran SeoulNami Korean BBQ ni terdapat Kimchi Trio yang wajib dicuba dan dipesan. Kalau kat restoran Korea lain, biasanya hanya ada satu jenis kimchi saja. Tapi dengan Kimchi Trio ni, korang dapat merasai tiga jenis kimchi (Fresh on Grill, Fried and Smoked Kimchi) yang berbeza tau!

Tada... Tiga jenis Kimchi berbeza
Kami juga telah membuat pesanan Goguma on Fire, Cheese Lava dan Burnt Cheesecake sebagai pencuci mulut.

Barbeku
Apa yang misteri sangat berbungkus ni? Hehheeh...
Lupa pula, mana boleh makan saja tanpa minum? Kalau tersedak macam mana? Ha, masa nilah anda patut mencuba signature drinks yang ditawarkan oleh SeoulNami Korean BBQ iaitu:

Fizzy Sour Plum Cooler, Sparkling Orange Cream Soda ,Binggrae Banana Uyu Colada dan Out-of-This-World Lemonade

SeoulNami
Fizzy Sour Plum Cooler, Sparkling Orange Cream Soda ,Binggrae Banana Uyu Colada dan Out-of-This-World Lemonade
Memang menarik. Semuanya ceria saja warnanya. Minuman kegemaran saya? Sudah semestinya Fizzy Sour Plum Cooler sebab kita memang sukakan minuman yang menyegarkan dan masam-masam rasanya.

Berbeza dengan mana-mana barbeku yang mana menggunakan hot plate dan dapur elektrik, Restoran SeoulNami Korean BBQ menawarkan barbeku menggunakan arang! Wow. Yang penting, dengan penyedut asap yang direka khas ni, korang tak perlu risau baju dan rambut korang akan jadi berbau. Memang canggih!

Arang-arang. Panas wooo...
Secara keseluruhannya, kita rasa kalau nak gathering memang sesuai kalau pergi tempat barbeku sebab sambil-sambil masak-memasak tu, bolehlah berbual-bual dan menjalin sillaturahim. Kalau makan restoran biasa, makanan sampai dah kena blah. Kalau restoran barbeku, bolehlah lepak lama sikit sebab memang makan masa untuk nak masak.

Senang kata, restoran ini bukan sahaja mempunyai suasana yang ceria dan menggembirakan dengan rekaan dalamannya yang tampak hipster, malah makanan dan minumannya juga enak.

PrettilyRare
Dari luar.
PrettilyRare
Rekaan dalaman restoran
Are you a dessert person? I am. So lepas makan je mesti nak cari pemanis atau pencuci mulut. Barulah santapan tu dikira sempurna. Kalau tak, macam ada je sesuatu yang kurang. Yang pastinya, masalah begini tak ada di SeoulNami Korean BBQ asalkan korang order Burnt Cheesecake dia yang mantap.

SeoulNami
Burnt Cheesecake yang mantap setelah dibakar
Sungguh menarik apabila Burnt Cheesecake tersebut juga perlu dibakar dengan arang. Aromanya yang sedap memang sangat menggiurkan. Lepas makan je Burnt Cheesecake, terus rasa pengalaman santapan kat sini sangat complete. Puas hatilah!!

Nak tahu lebih lanjut tentang restoran ini? Ha, ni maklumatnya:

SeoulNami Korean BBQ
Level 1, The Gardens Mall
Mid Valley City KL.

Facebook: SeoulNami Korean BBQ
Instagram: SeoulNami Korean BBQ
No. Tel:  03-2202 3336







Sunday, 31 March 2019

Losyen Clindamycin Ubati Jerawat Degil dan Bernanah

March 31, 2019 1
Losyen Clindamycin Ubati Jerawat Degil dan Bernanah
Hai semua,

Harini nak cerita fasal jerawat aka akne. Kalau korang baca posting-posting kita yang terdahulu, tentu korang akan perasan kita banyak dibelenggu masalah kulit sejak bulan November 2018. Sampaikan nak tengok cermin atau nak swafoto pun meluatlah.

Prettily Rare
Kalau muka licin dan bebas cela camni, muahahhaha! Bercermin jelah keje. Gitu!

Kali terakhir kita berdepan dengan masalah-masalah jerawat ni lebih kurang 12 tahun yang lalu jugaklah. Kulit kita ni dari remaja sebenarnya tak ada masalah sangat. Cantik je. Licin je. Kalau orang lain datang bulan banyak berjerawat, kita relaks je. Malah masa datang bulan tu lah kulit kita berseri-seri semacam. Kalah perempuan hamil atau wanita dilamun bercinta gitu.

Tapi lebih kurang dalam umur 18-19 tahun, masalah jerawat mulalah menghantui kita. Nak-nak bila dah mula melanjutkan pelajaran di Petaling Jaya. Pergghhhh.... Kulit memang buruk. Jerawat besar-besar dan bernanah terutamanya dekat bahagian dahi. Benci gilalah! Lepas tu jumpalah pakar kulit dan dipendekkan cerita, kulit kembali jelita setelah menempuh pelbagai kesengsaraan. Rasanya ada citer lebih detail dalam posting sebelum ni. Apa yang kita nak sampaikan, lepas kulit dah cantik, dari umur 21 tahun sampailah umur 33 tahun memang susahlah jerawat nak melekat kat muka lagi.

Pastu hujung tahun lepas, tetiba jerawat ni macam pungguk rindukan bulan lak, menyemak je kat muka kita. Grrrr.... Benci tau. Main jauh-jauh boleh tak? Yang geramnya, bukan jerawat biasa-biasa. Tapi jerawat besar dan bernanah. Lepas tu jenis tumbuh kat kawasan pusat muka (centre point). Sis ni kalau jerawat jenis tumbuh tepi telinga ke, bahagian dahi kat rambut ke, boleh tahan lagi. Ni dekat hidunglah, kat pipilah, eeeiiiiiiii, stress! Yang lebih geram, jerawat ni asyik tumbuh kat tempat yang samaaaaaaa je memanjang. Baru baik, tumbuh lagi. Baru baik, tumbuh lagi. Menguji kesabaran betul!

Masa ni tiba-tiba tah macam mana tah, mulalah teringat kekasih lama iaitu Dalacin T. Kalau korang nak tahu, salah satu preskripsi yang pakar kulit berikan waktu remaja dulu ialah Dalacin T nilah. Ada banyak lagi preskripsi lain mengikut peringkat rawatan, tapi Dalacin T ni memang kita tak dapat lupakan sebab bau dia bukan main menusuk hidung lagi. Mat Salleh kata pungent smell. Pastu Dalacin-T ni juga pedihkan mata dan keringkan kulit. Sebab tulah kita kata rawatan jerawat masa muda-muda dulu tu sengsara. Uwaaaa! Sampai sekarang kita tak pernah keji orang kulit berjerawat sebab kita pernah melaluinya.
PrettilyRare
Ni keluaran Pfizer packaging baru kalau tak silap

PrettilyRare
Masa doktor prescribe kat kita dulu packaging dia macam ni

Jadi kita pun laju-laju ke farmasi untuk dapatkan Dalacin T ni. Malangnya ahli farmasi memberitahu bahawa Dalacin T oleh Pfizer ni dah lama dah dihentikan pengeluaran atau dalam mat sallehnya discontinued. Terus rasa ada awan mendung di atas kepala kita. Pastu ahli farmasi kata pulak, tapi kalau awak tak kisah jenama lain, kami ada. Oh!!! Mengapa tak bilang awal-awal sih!! Sebab tulah tajuk kita tulis Clindamycin. Dalacin T tu sebenarnya nama glemer yang didaftarkan oleh Pfizer. Nama medikal dia Clindamycin. 

Oh ya, jangan tertipu dengan penerangan yang mengatakan clindamycin ni sejenis losyen yaaaaa. Kalau korang terbayang-bayangkan clindamycin topical lotion ni bagaikan losyen muka yang korang pakai tu, memang silap besar. Clindamycin topical lotion ni lebih kepada solution aka cecair. Memang mudah mengalir. Cecair bak air pulak tu. Tak tepu langsung. Jadi cara pakai hanyalah dab dab (tekap perlahan) pada bahagian bermasalah dua kali sehari iaitu pagi lepas cuci muka dan malam lepas cuci muka nak tidur. Takyah berangan nak tekap kuat-kuat. Nanti dia mengalir habis meleleh kat merata tempat.

Alhamdulillah, lepas pakai 2-3 minggu, muka kita dah mula menampakkan penambahbaikan yang mana jerawat yang tumbuh takdelah sebesar alam lagi. Malah takdelah bernanah sangat. Rasa bahagia sangat.

Yang paling membahagiakan lagi, lepas sapu ubat ni, still boleh bersolek. Ada sesetengah ubat jerawat memang tak digalakkan bersolek lepas menggunakannya sebab boleh menyebabkan pori-pori tersumbat dan sebagainya.

Sekarang, kita dah ceria semula lepas muka tiada masalah jerawat gedabak. Weeeee!! Bak kata orang, tak baik lokek ilmu dan mat salleh pulak kata, Sharing is Caring. Lagipun, sebelum artikel ni ditulis, kita dah buat carian di Google dan mendapati ramai yang ada ulasan bagus tentang produk ni. Malangnya, ramai tak jumpa Clindamycin disebabkan Pfizer dah tak keluarkan Dalacin T. Walhal, Clindamycin nilah Dalacin T. Tapi ramai orang tak tahu je.

PrettilyRare
Ni yang first kita beli baru-baru ni

PrettilyRare
Kali kedua pharmacist bagi jenama T3 pulak


Berikut sedikit penerangan fasal Dalacin T atau dikenali sebagai Clindamycin Lotion ni.

Apakah itu Clindamycin Topical Lotion (Dalacin T)?
Ubat ini adalah jenis Topikal Antibitiok dan anda hanya boleh dapatkannya secara sah daripada Ahli Farmasi. Dalacin T ni mengandungi antibiotik jenis Clindamycin Phosphate yang diuji secara klinikal dapat menghalang pertumbuhan bakteria Propionibacterium acnes yang banyak menyebabkan jerawat.


Berapa lamakah saya dapat nampak kesannya?
Biasanya ubat ini berkesan selepas 6 - 8 minggu menggunakannya. Jika selepas 8 minggu jerawat anda masih belum baik, anda perlu berjumpa doktor semual.

Oleh kerana Clindamycin ni sejenis antibiotik, maka sama seperti antibiotik lain, ia tidak boleh digunakan dalam jangka masa yang lama (lebih daripada 12 minggu). Penggunaan berterusan secara jangka masa panjang dikhuatiri akan menyebabkan bakteria jerawat anda bermutasi dan menjadi kebal kepada antibiotik (Antibiotic Resistance). Jadi, jangan lupa, gunakannya secara on off saja ya?

Ada apa-apa kesan sampingan?
Antara kesan sampingan yang sering dilaporkan selepas menggunakan ubat ini termasuklah kulit jadi kering/gatal, cirit-birit dan sakit perut atau perut rasa tidak selesa.

Bolehkah saya pakai ubat ini?
Ubat ini tidak boleh diambil oleh pesakit yang mempunyai masalah usus (inflammatory bowel disease, enteritis, ulcerative colitis) dan pesakit yang mempunyai sejarah penyakit usus berkaitan antibiotik.

Peringatan:
Larutan Dalacin-T ni MUDAH TERBAKAR. Jadi pastikan tiada api berdekatan anda semasa menggunakannya

Okey, sekian sahaja perkongsian tanpa jerawat dan tips kulit cantik kita buat kali ini.
Kalau rasa artikel ni bermanfaat, jangan lupa kongsikannya dan klik follow kita ya?

Muacks!! OXOXO

Thursday, 28 March 2019

Taska Atau Pengasuh?

March 28, 2019 1
Taska Atau Pengasuh?
Hai semua,

Harini nak sembang fasal topik-topik keibubapaan sedikit. Biasanya kita jarang cerita topik keibubapaan atau topik parenting ni. Almaklumlah, banyak lagi ilmu yang perlu digali untuk melengkapkan diri sebagai seorang mak mithali. Apa-apa pun, mungkin pandangan kita kali ini dapat membantu mereka yang bakal bergelar atau baru saja bergelar ibu atau bapa.

PrettilyRare
Pening kepala, nak pilih taska atau pengasuh?

Memang tak disangkal, memang lagi mudah dan ideal jika ibu dapat tinggal di rumah untuk menjaga anak namun kadangkala keadaan menghimpit kedua-dua ibu bapa untuk bekerja bagi memberikan persekitaran tumbesaran yang terbaik untuk anak-anak. Terutamanya bagi mereka yang tidak mempunyai sistem sokongan yang kuat seperti mereka yang lain. Sistem sokongan yang saya maksudkan di sini ialah ibu bapa (atuk atau nenek anak) yang boleh menjaga anak-anak, adik-beradik atau sahabat-handai).

Jadi, apakah kelebihan dan kelemahan menghantar anak untuk dijaga di taska atau kepada pengasuh?

1. Latihan dan Pendaftaran
Berbeza dengan pengasuh, operator taska perlulah berdaftar dengan JKM dan kakitangan mereka dikehendaki untuk menjalani latihan yang ditetapkan. Maka, sepatutnya taska mempunyai kelayakan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengasuh kanak-kanak berbanding pengasuh terutamanya dari segi penyediaan makanan berkhasiat, aktiviti kanak-kanak, psikologi kanak-kanak dan cara menangani mereka. Pengasuh pula biasanya terdiri daripada individu yang mempunyai pengalaman mendidik dan membesarkan anak-anak sendiri atau saudara-mara dan sebagainya.

2. Jadual Bayi dan Kanak-kanak
Biasanya taska mempunyai jadual tertentu yang ditetapkan bagi anak-anak asuhan mereka. Kanak-kanak dan bayi mempunyai masa tetap untuk mandi, makan, beriadah, belajar, bermain dan juga berehat. Manakala jika anda hantar anak-anak pengasuh pula, jadual kanak-kanak ini mungkin tidak tetap dan lebih fleksibel.
PrettilyRare
Aktiviti beriadah dan bermain penting untuk perkembangan otak anak-anak

3. Rakan-rakan Bermain
Biasanya pengasuh hanya menerima bilangan bayi dan kanak-kanak yang terhad berikutan sekatan undang-undang, mereka perlu mendaftarkan premis mereka jika menerima lebih daripada 4 orang bayi dan kanak-kanak pada satu-satu masa. Jadi anak-anak anda lebih kurang rakan-rakan bermain di rumah pengasuh berbanding di taska.

4. Risiko Jangkitan  Penyakit
Memandangkan taska menerima lebih ramai orang kanak-kanak dan bayi, maka risiko bayi dan anak-anak anda mendapat jangkitan daripada kanak-kanak atau bayi lain adalah lebih tinggi daripada biasa.
Jika terdapat penyakit berjangkit seperti Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut pula, biasanya taska akan diarah untuk tutup supaya pesakit dikuarantin. Ini antara risiko yang lebih lumrah berlaku di taska berbanding pengasuh.

5.Caj Asuhan dan Upah Lebih Masa
Kebiasaannya caj taska adalah lebih tinggi berbanding caj pengasuh memandangkan taska mempunyai kos yang lebih tinggi iaitu kos berdaftar, kos latihan, kos kakitangan, sewa dan sebagainya. Caj asuhan taska juga tidak termasuk upah lebih masa. Upah lebih masa taska adalah dikira mengikut jam dan kerja lebih masa adalah terhad kepada beberapa jam sahaja di kebanyakan taska.

6.Persekitaran
Taska kebiasaannya mempunyai persekitaran yang berkemudahan ringkas seperti tempat permainan, ruang tidur, ruang bermain dan sebagainya. Manakala pengasuh biasanya mengasuh di rumah mereka sendiri. Sama ada anda atau anak-anak lebih sukakan atau selesa dengan persekitaran taska yang persis sekolah atau persekitaran rumah pengasuh adalah berbeza mengikut individu.

PrettilyRare
Ada sesetengah taska atau pusat asuhan yang menarik persekitarannya

7. Fleksibiliti Masa
Biasanya taska mempunyai waktu operasi yang tetap. Jadi biasanya fleksibiliti masa di taska kurang berbanding di rumah pengasuh. Namun, ada juga pengasuh yang menegaskan anak-anak perlu diambil tepat pada masa yang dijanjikan. Oleh itu kebanyakan mereka yang bekerja syif lebih cenderung memilih pengasuh berbanding taska.

8. Cuti
Sama ada pengasuh mahupun taska, ada sahaja yang bercuti panjang pada waktu perayaan dan menyebabkan ibu bapa terpaksa turut perlu mengambil cuti panjang. Jadi ini adalah salah satu faktor yang harus dipertimbangkan dan diselidik lebih awal terutamanya bagi mereka yang sukar untuk memohon cuti.

9. Faktor Keselamatan
Taska yang berdaftar biasanya perlu memastikan premis mereka menepati piawaian yang ditetapkan pihak berkuasa tempatan dan Bomba. Malah mereka juga sepatutnya melaksanakan ciri-ciri keselamatan yang lebih ketat untuk memastikan anak-anak selamat. Faktor keselamatan pengasuh pula lebih tertakluk kepada inisiatif individu

10. Pembelajaran dan Perkembangan Anak-anak
Tertakluk kepada apa yang dipraktikkan taska atau pengasuh, di mana anda hantar anak anda juga memberik kesan terhadap tahap pembelajaran dan perkembangan anak-anak. Ada anak-anak yang lebih cepat buang air sendiri tanpa memerlukan lampin berikutan latihan yang diberikan pengasuh/taska. Ada kanak-kanak lebih cepat pandai baca doa kerana telah dilatih di rumah asuhan mereka. Pokok pangkal, ia bergantung kepada individu yang mengasuh anak kita dan sejauh mana anak kita diberikan perhatian.

PrettilyRare
Kanak-kanak yang diberikan lebih banyak perhatian cenderung belajar lebih banyak
11. Makan dan Minum
Ini satu hal yang mungkin anda mahu pertimbangkan. Ada sesetengah taska yang tidak membekalkan makanan kepada bayi atau kanak-kanak pada umur tertentu. Ada juga yang menetapkan snek perlu dibawa sendiri dan sebagainya. Jika anda hantar ke pengasuh pula, tanyakan kepada pengasuh tentang menu makan dan minum anak-anak. Anak-anak perlu mendapatkan khasiat makanan yang seimbang untuk tumbesaran mereka.

PrettilyRare
Makanan yang seimbang penting untuk anak-anak

Kesimpulannya, secara keseluruhannya, taska mungkin lebih memberikan kebaikan yang lebih menyeluruh jika dibandingkan dari faktor keselamatan, persekitaran dan sebagainya terutamanya jika anak-anak anda masih kecil. Namun, ada faktor-faktor ehsan pengasuh yang lebih dapat membantu anda dalam menguruskan anak-anak. Pokok pangkalnya adalah individu yang mengasuh itu sendiri.

Seelok-eloknya, jangan lokek untuk berbelanja lebih untuk menghantar mereka ke taska sewaktu mereka masih bayi sehinggalah mereka sudah pandai bertutur. Apabila mereka sudah pandai bertutur, mudahlah kita untuk memantau gerak-geri mahupun aktiviti harian anak-anak kerana mereka sudah pandai meengadu.

Carilah yang ikhlas dan tak berkira. Tak kiralah sama ada anda memilih untuk menghantar anak-anak anda ke taska ataupun rumah pengasuh, selidiklah latar belakang mereka. Buat sedikit kajian dan carian daripada ibu bapa yang pernah menghantar sebelum ini.

Setelah membuat pilihan, pastikan anda juga berbuat baik dan pandai mengambil hati pengasuh atau kakitangan yang bekerja di taska tersebut. Jangan berkira sangat dengan mereka sehingga tidak boleh lebih kurang dengan mereka. Percayalah, jika berbuat baik dengan orang, tentu orang takkan membalas kebaikan kia dengan tuba.

Akhir sekali, banyak-banyakkanlah berdoa agar anak-anak kita sentiasa dilindungiNya. Jika sudah menjadi ketentuan, sebaik mana pun perancangan kita pun tetap akan menjadi suratan takdir juga.





Monday, 25 March 2019

Bufet Ramadan Selera Indonesia di Nook, Aloft KL Sentral

March 25, 2019 0
Bufet Ramadan Selera Indonesia di Nook, Aloft KL Sentral
Hai semua,

Lagi kurang 2 bulan kita bakal menyambut kedatangan bulan Ramadan. Kalau bulan Ramadan ni, antara perkara yang menarik ialah bufet-bufet Ramadan yang ditawarkan oleh hotel dan juga restoran. Memang meriahlah sebab masing-masing akan fikirkan menu-menu yang dapat menarik pelanggan untuk berbuka puasa di tempat mereka.

Biasanya bufet ramadan di mana-mana restoran mahupun hotel banyak menawarkan selera kampung dan juadah hari raya untuk bufet Ramadan mereka. Namun kali ini kita nak memperkenalkan Bufet Ramadan Selera Indonesia di Nook, Aloft Kuala Lumpur.

Nook Ramadan Buffet

Bagi mereka yang tak familiar dengan hidangan Indonesia, antara hidangan Indonesia yang menjadi santapan Bufet Ramadan Selera Indonesia di Nook, Aloft ni ialah Gado Gado, Urap Sayur, Rojek Uleh Indonesia, Pacel Kangkung, Cilok dengan Kuah Kacang dan Kerupuk, Bakso, Cabe Ijo, Tempeh Goreng, Berempah dan Ikan Bumbu Berempah.

Aloft KL Sentral
Lauk sotong pon ada

Aloft KL Sentral



Nook Ramadan Buffet
Antara menu yang bercirikan ikan

Ramadan Buffet Nook
Terliur pulak tengok


Nook Ramadan Bufet
Khas untuk peminat telur

Nook Ramadan Buffet
Tempe wajib cuba

Aloft KL Sentral
Enakk!

Selain masakan Indonesia, terdapat juga masakan fusion Cina tauuu... Sedap!

Aloft KL Sentral
Ni butter chicken without the butter

Nook Ramadan Buffet
Cer teka ni apa? hint: sejenis masakan telur

Nook Ramadan Bufet
Sayur dan cendawan

Ramadan Bufet Nook
Menggiurkan

Hidangan wajib cuba yang dihidangkan di Nook Aloft KL Sentral ni pula ialah Daging Sapi Gongso. Rasanya memang enak dan menakjubkan kerana rempah-rempahnya yang meresap sehingga ke lapisan yang paling dalam. Walaupun baru pertama kali mencubanya, saya memang cukup suka rasanya yang lazat.

Nook Ramadan Buffet
Daging Sapi Gangso Must Try!!

Selain makanan Indonesia, Nook, Aloft juga turut menghidangkan menu-menu wajib seperti bubur lambuk, sate, murtabak. Makanan kegemaran tempatan seperti nasi ayam, patin masak tempoyak, laksa sarawak juga antara juadah yang patut anda cuba.

Nook Ramadan Buffet
Ni patin masak tempoyak

Nook Ramadan Buffet
Hidangan Mi, Mihu dan kuey teow

Selain juadah-juadah berat ini, tidak dilupakan juga pemanis mulut dan aneka manisan yang menjadi pelengkap kepada makanan-makanan tersebut.

Nook Ramadan Buffet
Aneka Kuih Melayu

Nook Ramadan Buffet
Krim Karamel pujaan hati

Nook
Berries Brown Trifle ni sedap

Nook Ramadan Buffet
Bertih jagung pun ada

Terletak di tengah Jalan Stesen Sentral, Kuala Lumpur Sentral. Tentunya ia menjadi salah satu hotel yang begitu mudah diakses. Sebagai hub pengangkutan yang menawarkan perkhidmatan bas, LRT, KTM, Monorel dan juga MRT ni, Nook bukan sahaja sesuai untuk dijadikan destinasi berbuka puasa bersama keluarga, tetapi juga bagi majlis berbuka puasa korporat mahupun syarikat dan organisasi-organisasi.

Bagi mereka yang tertanya-tanya atau tercari-cari bufet Ramadan yang lain daripada yang lain, Bufet Ramadan di Nook, Aloft ini memang sesuai. Harganya? RM138 net bagi dewasa dan ia akan dibuka dari 7 Mei hingga 3 Jun 2019 sepanjang bulan Ramadan ini.

Baucar early bird untuk Nook Selera Indonesia akan dijual mulai 1 april – 3 Mei 2019. Baucar berharga RM105 nett setiap baucer untuk pembelian 1 – 35 baucer dan RM95 nett baucer untuk pembelian 36 baucar ke atas.

Berminat untuk berbuka di Nook Selera Indonesia?  Sila hubungi 03-32723 1188 untuk tempahan.

Selera Indonesi Nook Aloft KL Sentral
Tempoh:  7 Mei hingga 3 Jun 2019
Instagram: aloftkls


Thursday, 7 March 2019

Takde Cuti Bulan Mac? Mujur Ada Matta Fair dan Matta Fair Promo 2019

March 07, 2019 3
Takde Cuti Bulan Mac? Mujur Ada Matta Fair dan Matta Fair Promo 2019
Hai korang,

Bulan tiga menjelma lagi. Bagi kita, bulan 3 atau bulan Mac ni memang bulan sangap. Kenapa? Sebab hampeh langsung takde cuti umum melainkan cuti sekolah. Sebagai Presiden Mak-mak Orang,
nak bercuti bulan Mac masa waktu sekolah pun tak menyelerakan. Mana taknya? Mau nak kena bersesak-sesak dengan tah berapa ratus ribu rakyat Malaysia yang bercuti sewaktu musim cuti sekolah. Makanya, memang tak kuasalah kita nak mohon cuti masa cuti sekolah sebab dah tentu tak boleh nak ke mana-mana.

Mujurlah walaupun bulan Mac ni bulan sangap takde cuti, tapi, bulan Mac ni tetap ada sesuatu yang boleh mengubat hati. Apakah ia? Tak lain tak bukan ialah diskaun, diskaun dan diskaun lagi sempena Matta Fair dan Traveloka Salebration. Weee!! Jadinya, tak mengapalah tak boleh cuti bulan Mac sekalipun. Janji, dengan adanya Matta Fair Promo dengan Matta Fair 2019, sis boleh rancang dan tempah percutian sis pada suatu waktu yang lebih selesa untuk bercuti, dan semestinya, bukan waktu cuti sekolah. Keh keh keh! Bagi chance lah untuk yang lain sesak-sesak dulu time cuti sekolah. Biar sis kerja dulu bulan Mac ni. Nanti korang plak p kerja eh, sis nak cuti.

Nak cuti! Nak cuti! Kalau boleh nak pergi travel je keje.

Bercakap fasal Matta Fair dan Matta Fair Promo ni, ternyata ia satu aktiviti yang bagus untuk mereka yang baru-baru berjinak-jinak nak travel ataupun mereka yang sedang merancang untuk bercuti atau mereka yang mahu menyertai mana-mana pakej pelancongan.

Meh kita tinjau sikit apakah sedikit sebanyak manfaat bila korang ushar-ushar Matta Fair dan Matta Fair Promo:

1. Kalau ada budget tapi tak tahu nak pergi mana, bolehlah tinjau pakej dan destinasi menarik yang ditawarkan sempena Matta Fair. Biasanya ad diskaun tambahan yang menjanjikan lebih dan lebih penjimatan. Mesra poket gitu. Kalau pandai cari dan pandai tawar, entah-entah boleh pergi lebih banyak tempat lagi.

2. Kalau dah ada destinasi, bolehlah korang ushar-ushar kot-kot ada pakej menarik yang ditawarkan agensi. Ini sangat berguna untuk 2 perkara. Yang pertamanya, untuk korang buat belanjawan dan bajet berapa yang korang perlukan untuk trip tersebut. Kedua pulak, boleh korang cilok/ciplak/tiru atau rujuk kepada itinerari yang agensi tawarkan. Tak payahlah pening-pening korang google sana sini untuk dapatkan maklumat. Boleh ciplak je itinerari dan skip mana yang tak mau dan tailor made itinerari mengikut citarasa dan bajet masing-masing. Itulah gunanya pergi Matta Fair wakkkk... Jangan tak tau. Ha, sekarang dah tau kan?

3. Bagi yang dah plan separuh jalan, contohnya dah ada tiket penerbangan tapi takde ground arrangement, atau ada ground arrangement tapi takde hotel, ada hotel tapi belum beli flight ticket dan sebagainya, bolehlah beli apa-apa yang tertunggak kat Matta Fair atau sempena Matta Fair Promo ni. Beli secara loose pun boleh wakkk... Sebab kekadang bila beli loose pun lagi murah daripada pakej. Especially bagi mereka yang tak suka melancong secara berkumpulan.

4. Freebies dan kupon. Aha! Ni satu lagi sebab kenapa orang pergi ke Matta Fair. Banyak freebies, kupon diskaun dan sebagainya. Mau tak seronok?

Apa??? Tau semua ni tapi malas. Tapi walaupun malas, tetap nak diskaun? Heish! Korang ni memang tak dapat diselamatkan. Takpe, ramai agensi dah tau dah ramai manusia fiil macam ni. Jadi, selain daripada promosi dan diskaun fizikal yang korang perlu dapatkan di booth sewaktu Matta Fair, mereka juga telah mengadakan promosi besar-besaran secara dalam talian. Makanya, duduk sajalah depan komputer janji sepanjang Matta Fair Promo ni, rajin-rajinlah membuka komputer untuk meninjau sebarang tangkapan yang korang mahukan.
Biasalah, ramai yang malas nak bercrowded sebenarnya walaupun tau banyak diskaun di Matta Fair

Apa?? Banyak sangat website nak kena check? Penat? Leceh? Okaylah, terpaksalah sis payung lebih. Bagi mereka yang nak diskaun tapi tak leceh, tak keluar p Matta Fair, malas nak compare harga, kakak ada satu lagi berita baik. Sempena Matta Fair ni, Traveloka juga telah mengambil kesempatan untuk melakukan Traveloka Salebration mereka dari 10 Mac sampailah 17 Mac.

Sesiapa nak diskaun lebih-lebih dan menarik dan tempah semuanya setempat sahaja, kakak galakkan korang pergi la tinjau-tinjau Traveloka Salebration. Pastikan korang jadi antara orang yang terawal untuk check it out sebelum semua tawaran yang menarik dipinang orang lain. 

Hai Saleabration! Hai Hakuna Matta Ta Deals
Walaupun dah tau sekarang ni Traveloka Salebration masih lagi tengah countdown atau kira detik, kita hari-hari check tiket dan hotel kat Traveloka untuk rebut harga terendah untuk pelancongan idaman 2019 sis.
Ala, tengah kira detik lagi. Tasabar dah ni.
Kalau tahun lepas kita sibuk ushar percutian ke SEEngapore dengan Traveloka ni, tahun ni, kita berazam untuk pergi lebih jauh dengan Traveloka Salebration. Kalau nak senang, pastikan korang muat turun aplikasi Traveloka terus kat henpon terutamanya bagi mereka yang hanya ada limited internet access kat opis. Contohnya, sayalah! Hehehee...

Menerusi aplikasi Traveloka ni, korang boleh dapat akses lebih mudah dengan pelbagai tawaran menarik di Traveloka. Macam yang kita cakap tadi, one stop application. Kira ala-ala UTC atau Pusat Khidmat Sehenti tulah. Kat situ, nak book flight, book hotel, check diskaun, compare prices, semuanya boleh.

Yang best sekali, Traveloka mengamalkan polisi honest pricing. Tak adalah caj tersembunyi, tanda harga yang mengelirukan dan sebagainya. Geram juga kadang-kadang bila dah excited book tiket or hotel, published rate lain, bila nak bayar je, eh, macam-macam caj tambahan pulak yang muncul. Terus lari bajet. Tentulah tak seronok kan?

Okaylah, setakat fikir fasal Matta Fair, Matta Fair Promo dan Traveloka Salebration ngan upcoming holiday je dah cukup menceriakan bulan Mac yang tanpa cuti umum ni.

Nak pergi Cappadocia jugak!  Credit photo:Crossroadtravels.cm
Tahun ni kita harap dapatlah pergi ke Turki. Doa-doakan eh? Tengah kumpul duit ni. Yang penting, harap-harap bulan Mac sempena Matta Fair Promo ni dapatlah book at least penginapan ataupun flight dulu ke sana.

Da~~


Tuesday, 12 February 2019

Pilih Yang Kaya atau Yang Ada Masa?

February 12, 2019 0
Pilih Yang Kaya atau Yang Ada Masa?

Hai semua,

Harini feeling-feeling mood nak membebel. Makanya sis bebel sajalah dalam ni. Sebenarnya ni perkongsian daripada sebuah artikel yang sis pernah baca sebelum ni. Tapi dah tak ingat kat mana. Tiba-tiba terdetik hati nak berkongsi.

Kisahnya begini, ada seorang gadis yang mempunyai 2 jejaka yang meminatinya. Seorang memang banyak duit. Kira kaya giler la ni. Dia memang mewahkan gadis ni dengan macam-macam. Duitlah, handbag lah, makanlah. Macam-macamlah. Tapi dia tak ada masa untuk menemani gadis tersebut. Jarang-jarang je dia muncul. Kira Chipsmore la ni, sekejap ada sekejap takde.

Jadi pada masa yang sama, seorang lelaki jejaka ni memang tak hader duit. Yang dia ada hanyalah masa, dialah selalu teman gadis ni ke sana sini. Teman shopping, teman jalan, teman makan etc. Tapi duit, ileklah.  Okey, baca sampai sini. Sis dalam hati fikir. Tungler.... Macam citer Korea pulak.

Sambung citer balik. Jadi satu hari ni, gadis ni buntu. Nak pilih yang kaya atau yang ada masa untuk dia. Dia pun tanyalah mak dia. Mak, oh mak. Ada dua jejaka muka helok ni. Dua-dua minat kat Eton. Eton nak kena pilih yang mana ek? Maka Eton pun ceritalah, sorang ni banyak duit. Sorang ni pulak banyak masa. Nak pilih mana ni makkk....

Makanya Mak Eton pun kata. Eton, cengginilah. Cuba ko minta ngan Jejaka Kaya A temankan ko sekian-sekian. Luangkan masa sekian-sekian untuk ko. Ngan Jejaka Masa B plak ko minta dia duit sekian-sekian. Dari situ, nescaya Eton tahu mana yang berbaloi untuk dipilih.

Eton sebagai anak yang mendengar kata pun pergilah kat Jejaka Kaya A. Minta dia temankan sekian-sekian. Jejaka Kaya A pun cakap kat Eton. Eh, Eton, melampaulah ko ni. Orang dah mewahkan ngan wang ringgit, nak apa beli apa, lebih-lebih pulak nak minta masa aku. Ko tau tak aku takde masa. Boleh tak jangan minta apa yang aku tak boleh beri? Dah bagi macam-macam, melampau pulak. Maka Eton pun berlalu dengan sedih.

Eton cari Jejaka Masa (Miskin) B pulak. Laju je Jejaka Masa (Miskin) B. Dia pun buka mulut. Wak, asyik kita je lanjer awak makan. Apa kata kalini awak pula lanjer kita makan Secret Recepi? Teruslah masam muka Jejaka Masa (Miskin) B ni. Eh, takylah wak. Kita lepak mamak sudehhh! Kata dia. Eton diam je, Eton pun pergi ke mamak. Pastu Eton tengok Jejaka Masa (Miskin) B ni order roti kosong 2 ngan air suam 2 je. Eton pun buka mulut. Wak, kita sengkek sikit lah bulan ni, boleh tak pinjam RM300? Terus Jejaka Masa (Miskin) ni menempelak. Eh, awak bukannya tak tau saya tak ada duit. Lagi nak pinjam RM300. Ni pun keluar saya dah belanja awak. Kenapa ek perempuan semuanya realistik. Dah luangkan banyak masa untuk dia pun still nak makan mewahlah, nak pinjam duitlah.

Malam tu Eton balik rumah habaq kat Mak Eton tentang apa yang berlaku. Maka maknya yang penuh dengan kebijaksanaan pun berkata:

Anakku, kalau nak tahu sejauh mana seriusnya orang tu dan sedalam mananya sayang orang tu kat kita, ia bukanlah diukur pada kesudian dia memberikan dan mengorbankan apa yang dia sedia ada. Tapi pada kesudian pada dia meluangkan dan mengorbankan apa yang dia tak ada pada kita.

Gitu!!! Maksudnya, minta duit kat laki kaya, tak luak pun kekayaan dia tu. So kalau dia bagi pun, apa nak heran? Dan bila minta masa kat lelaki yang miskin takde life tak reti nak berusaha, masa jelah yang dia ada. Tentulah tak luak dan dia tak heran. Dalam kedua-dua kes ni, dua-dua jejaka ni memang bagi apa yang dia sedia ada je. Tapi apa yang dia takde, dia kedekut, berkira, dan tak sudi berusaha. Itu yang ada duit sudi bagi duit, ada masa sudi bagi masa. Apatah lagi lelaki yang dah lah takde duit, takde masa, hapak pun takde, lagi nak makan luar. Kiranya gitulah perumpamaannya.




Mak Eton sambung lagi, carilah lelaki yang tak ada masa tetapi dia sudi luangkan masa. Lelaki yang tak ada duit, tapi dia sanggup berusaha lebih untuk mencari duit untuk kita. Itulah kriteria lelaki/jejaka yang kita mahukan.

Sob sob...  Cerita sampai sini, kita teringat satu lagi perumpamaan.


我给你十块,他给你二十,你会觉得他比我更好。但是你不知道他有100,而我,只有10块。 "我给你一颗糖,你看到我给他两颗,你就对我有看法了,但你不知道他也曾给我两颗糖,而你什么都没给过我!"

Maksudnya, Saya beri awak RM10, dia beri awak RM20. Awak terus rasa dia lagi baik. Walhal awak tak tahu dia ada RM100, tapi saya cuma ada RM10 je.

Saya berikan awak sebiji gula-gula, awak nampak saya berikan dia 2 biji gula-gula, terus awak rasa saya lebihkan dia. Walhal awak tak tahu, dia pun pernah berikan saya 2 biji gula-gula, tapi awak? Langsung tak pernah berikan saya apa-apa.

Kesimpulannya, nak tahu sejauh mana ikhlas atau sayang orang tu, lihatlah pada sejauh mana kesudiannya untuk memberikan pengorbanan.

Kebanyakan masanya, orang pilih bukan pada dasar kaya atau masa. Tapi keikhlasan.

Okay, dah tah apa-apa kita merapu and feeling-feeling ni. 

Till we meet again.


Thursday, 7 February 2019

Faktor Yang Harus Dipertimbangkan Dalam Meniti Perceraian

February 07, 2019 0
Faktor Yang Harus Dipertimbangkan Dalam Meniti Perceraian
Hai semua,

Hari ini kita nak cerita sikit topik yang kurang hangat tetapi banyak berlaku di sekitar kita iaitu topik perceraian. Seperti yang kita tahu, semua orang mengimpikan kebahagiaan apabila berkahwin, namun sayangnya, tak semua yang kita impikan itu tercapai. Maka, terjadilah perceraian iaitu perkara halal yang dibenci olehNya.


Hakikatnya, alam perkahwinan tidaklah semudah yang diangan-angankan kerana terlalu banyak faktor pembolehubah dalam hidup kita. Statistik menunjukkan bahawa terlalu banyak faktor yang menyumbang kepada perceraian, antaranya culas menunaikan tanggungjawab, tiada persefahaman, kecurangan serta campur tangan menta atau ipar duai.



Untuk mereka yang telah mempunyai anak-anak, perceraian bukan sahaja melibatkan mereka dan pasangan, tetapi juga anak-anak hasil perkongsian hidup. Berikut merupakan faktor yang harus dipertimbangkan dalam meniti perceraian:

1. Komitmen dan Pendapatan
Kalau sebelum ini semua perbelanjaan dan komitmen ditanggung bersama menerusi pendapatan bersama atau salah satu pihak, setelah perceraian, tentu tanggungjawab dan pendapatan tersebut perlu dibahagikan menurut yang sepatutnya.

Maka, fikir masak-masak dulu apakah bahagian komitmen yang perlu anda tanggung dan semak semula punca pendapatan anda. Bagi surirumah yang ditanggung sepenuhnya oleh suami anda sebelum ini, anda perlu pertimbangkan bagaimanakah perbelanjaan anda akan ditampung setelah bercerai.

Manakala bagi suami atau isteri yang bekerja, renung-renungkanlah bagaimana komitmen, perbelanjaan dan pendapatan anda selepas bercerai nanti. Fikirkan sama ada pendapatan tunggal anda itu cukup untuk menampung komitmen nanti. Kalau tak cukup, lebih baik fikirkan alternatifnya nanti supaya tak kelam-kabut dan mati kutu

Oh ya, bagi kaum bapa, jangan lupa masukkan sekali nafkah anak-anak dalam pertimbangan komitmen anda ya. Jadilah bapa yang bertanggungjawab. Jangan fikir si ibunya yang perlu menanggung bulat-bulat.

Bagi si ibu pula, sentiasa ikhtiar untuk mencari pendapatan lebih, manalah tahu, si bapanya tak guna dan tak bertanggungjawab. Jadi kenalah ada pelan sampingan juga kalau-kalau senario yang paling buruk terjadi. Kalau terlalu berharap, nanti takut kelak merana diri saja.

2. Tempat Tinggal
Kalau sebelum ini tinggal bersama, selepas bercerai, tentulah ada yang perlu berpindah keluar. Almaklumlah selepas ini bukan lagi muhrim. Jadi tentunya ada pihak yang perlu keluar daripada tempat tinggal yang dikongsi bersama.

Jika dulu-dulu sama-sama menyewa, mungkin juga selepas bercerai, kedua-duanya perlu berpindah keluar dan menyewa di tempat lain kerana perbelanjaan tidak lagi dikongsi dua.

Ini satu faktor penting yang perlu dipertimbangkan. Bukannya semua orang ada keluarga untuk menumpang. Jadi, pertimbangkanlah faktor bumbung di atas kepala ni ya?

3. Hutang/Hutang Bersama
Kalau komitmen tadi tu, mungkin merujuk kepada benda-benda remeh macam bil api air, bil coway, yuran tuisyen anak-anak. Ha yang ni pulak mungkin merujuk kepada hutang peribadi nak kawen dulu, hutang kereta, rumah, melancong serta hutang antara laki bini. Hei! Jangan ingat dah cerai je tak payah amik kira fasal ni. Hutang tetap perlu dibayar dan tetap dibawa mati tau.

Apa yang lazim berlaku, hutang seperti rumah biasanya akan menjadi masalah apabila salah satu pihak tak nak bayar yang mana menyebabkan pihak lagi satu pula yang terpaksa disenarai hitam bersama. Kiranya, dua-dua tak mahu beralah, lepas tu dua-dua masalah.

Bagi yang lelaki dan masih berhutang mahar perkahwinan atau duit mas kahwin tu, jangan lupa juga ya untuk jelaskannya.

Jadi, sebelum bercerai tu cubalah cari penyelesaian. Habiskan utang dulu ke, pindah nama ke. Gitu!

4. Harta/Aset Sepencarian

Ha, ni leceh. Nak-nak kalau masa kahwin, masa bahagia, masa suka beli sama-sama, letaklah dua-dua nama. Bila nak cerai, tak sesiapa pun mahu beralah. Kalau hutang ada yang lepas tangan, biasanya aset ni pula ada yang tak mahu lepas tangan.

5. Hak Penjagaan Anak-anak

Kalau belum ada anak, perceraian adalah lebih mudah. Tapi kalau dah ada anak-anak, biasanya isu anak pun akan jadi masalah. Kadangkala apabila salah satu pihak ego atau nak menang, mereka sanggup mempertaruhkan isu ni, walhal sedar diri sendiri tak layak pun jadi penjaga yang baik untuk anak-anak. Itulah manusia.

Selepas hak penjagaan anak-anak, perlu juga dipertimbangkan waktu lawatan untuk yang tidak dapat hak penjagaan anak-anak. Perlu juga diperuntukkan masa untuk melawat supaya hubungan sillaturrahim tak terputus.

6. Nafkah Anak

Bab ni, ramai yang dengan dungunya merasakan siapa dapat hak penjagaan anak, dialah yang kena tanggung anak. Hmm.... Dasar tak celik agama. Ada segelintir kaum bapa yang sering lepas tangan dalam hal ini terutamanya kalau dah bini keluarga baru dan ada anak-anak 'baru'. Terus dilupanya tanggungjawab pada yang dulu. Jadi kaum-kaum mak pun kena sedar risiko nafkah anak ni ya.


7. Urusan Kehidupan Harian Anak-anak

Ni salah satu lagi yang membelenggu ibu atau bapa tunggal masa kini. Yalah, kadang-kadang kita sibuk fikir fasal hak penjagaan anak-anak je. Bila dah dapat anak, tak pandai pulak jaga anak dan uruskan kehidupan harian anak-anak.

Taks semua yang dapat hak penjagaan anak-anak tu beruntung sebab dapat dok rumah je tengok anak-anak dan tak perlu bekerja untuk cari nafkah diri sendiri. Ye dok?

Makanya, perlu juga pertimbangkan pengasuh/penjaga anak-anak sewaktu kita bekerja, pengangkutan anak-anak ke sekolah, transit, dan sebagainya.

Sebenarnya banyak lagi faktor yang harus dipertimbangkan kerana perceraian ini ialah satu perkara yang sangat serius.  Pertimbangkan semua faktor ini dan persiapkan semuanya sebaik mungkin.

Kalau anda rasa pening untuk memikirkan semua ini, fikirlah, ada yang tidak sempat untuk memikirkan semua ini sebelum diceraikan secara tak diduga.

Semoga kita sentiasa dapat mencari hikmah dalam semua musibah yang melanda.

Insyallah. Amin.

Baca juga:

Tips Pelbagaikan Sumber Pendapatan
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik
Aplikasi Pantau Kesihatan Kewangan
10 Nasihat Kepada Wanita Berusia 30-an
Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga