June 2019 - Prettily Rare

Thursday, 20 June 2019

Cara Batalkan Kad Kredit

June 20, 2019 1
Cara Batalkan Kad Kredit
Hai semua,

Hari ni nak cerita tentang cara batalkan kad kredit pula. Bagi mereka yang tak tahu bahawan entry ini adalah kesinambungan kisah Bahaya Kad Kredit dan Cara Dapatkan Pengecualian Yuran Tahunan Kad Kredit, boleh rujuk yang post saya yang sebelum-sebelum ni dengan menekan pautan tersebut ya?

batalkan kad kredit
How to cancel credit card

Okeyh, sedikit flashback atau lontar ke belakang tentang apa yang berlaku pada saya ialah penyata kad kredit yang kita tak pernah guna tak semena-mena menunjukkan bahawa kita mempunyai tunggakan sebanyak 400++. Makanya kita pun menggelabah kerana tak mahu dicaj tak tentu fasal.

Dalam entry sebelum ni, kita dah ceritakan cara-cara untuk dapatkan pengecualiaan yuran tahunan bagi kes seperti saya ni atau serupa dengannya. Bagi entry ni, kita nak kongsikan pula cara untuk batalkan kad kredit.

Oh ya, sebelum ini saya juga pernah semak banyak perkongsian dalam internet dan mendapati banyak orang salah faham bahawa kalau nak batalkan kad kredit, tak perlu susah-susah untuk buat permohonan. Cukuplah dengan menggunting kad kredit tersebut menjadi dua sahaja. Oh tidak, tanggapan itu sangat salah sekali kerana selagi kad tersebut tak dibatalkan, ia masih boleh disalah guna oleh pihak tertentu. Malah, rekod kad kredit tersebut juga akan kekal dalam laporan CCRIS anda. Yang paling buruk lagi, bagaimana kalau kad kredit tersebut dicaj yuran tahunan dari tahun ke tahun tanpa anda mengetahuinya? Bila nak mohon pinjaman, barulah tahu rekod CCRIS dah tak cantik sebab tunggakan kad kredit. Bahaya wooo...

Sebenarnya, cara nak batalkan kad kredit sama sahaja dengan cara nak dapatkan pengecualian yuran tahunan iaitu dengan menelefon ke pusat khidmat pelanggan bank tersebut. Cumanya, kalau korang dah pakai kad kredit tu, pastikan semua baki telah dilangsaikan sebelum buat permintaan batalkan kad kredit. Yalah, dah guna, kenalah bayar. Tak bolehlah buat dek je.
credit card cancellation
Sekarang dunia di hujung jari, macam-macam pusat khidmat pelanggan boleh tolong

Secara ringkasnya, angkah-langkah adaah seperti berikut:

1. Langsaikan tunggakan kad kredit anda (jika ada)
2. Buat panggilan ke pusat khidmat pelanggan bank kad kredit tersebut.
3. Buat permohonan dan permintaan supaya kad kredit anda dibatalkan
4. Minta nombor rujukan bagi tujuan susulan mengenal pasti pembatalan kad kredit
5. Semak semula penyata CCRIS untuk pastikan kad kredit anda telah dibatalkan
5. Kalau rajin, boleh juga hantar emel untuk tujuan meninggalkan bukti komunikasi yang lebih sahih
6. Jangan lupa potong kad kredit yang telah dibatalkan pada CIPnya bagi memastikan ia tidak disalah guna.

Kalau rajin nak walk-in ke cawangan untuk isi borang pun boleh. Tapi kalau boleh senang kenapa nak susah pula kan?

Oh ya, oleh kerana sis sedang berbaik hati, sis juga sertakan contoh emel susulan yang korang boleh gunakan untuk tujuan dapatkan pengecualian yuran tahunan atau batalkan kad kredit:

Dear Sir or Madam:

Referring to my request via phone call to UOB Customer service with report number 1-13XXXXXXx on the 
12 May 2019, kindly expedite my request for charges reversal and cancellation for the following credit cards with immediate effect:

UOB One Visa Platinum XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
UOB PRVIMILES Visa Platinum XXXXXXXXXXXXXX

Appreciate if you can send me a written confirmation that the charges has been reversed and both of the credit card accounts have been closed.

Thank you for your prompt attention to this matter.

Sincerely,

XXXXX

Selepas dapat panggilan untuk sahkan pembatalan kad kredit, jangan lupa semak balik laporan CCRIS korang untuk pastikan kad kredit tersebut telah benar-benar dibatalkan.

Yang penting sekali, pastikan kad kredit tersebut digunting dan cipnya dirosakkan tau. Langkah ini wajib dilakukan setelah kad dibatalkan bagi mengelakkan kejadian yang tak diingini.

cancel the card
Dah terbatal baru potong tauuu....

Okey, selamat mencuba! Semoga entri saya kali ini dapat membantu.

OXOXO


Baca juga:

Bahaya Kad Kredit
Cara Dapatkan Pengecualian Yuran Tahunan Kad Kredit
Tips Pelbagaikan Sumber Pendapatan
Aplikasi Pantau Kesihatan Kewangan
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik
10 Nasihat Kepada Wanita Berusia 30-an
Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga






Wednesday, 19 June 2019

Cara Dapatkan Pengecualian Yuran Tahunan Kad Kredit

June 19, 2019 0
Cara Dapatkan Pengecualian Yuran Tahunan Kad Kredit
Hai semua,

Kesinambungan daripada posting kita Bahaya Kad Kredit, harini kita nak cerita macam mana cara-cara untuk korang dapatkan pengecualian caj yuran tahunan kad kredit terutamanya bagi orang yang mohon tapi tak pernah pakai kad kredit tu macam saya.
dapatkan pengecualian yuran tahunan kad kredit
Kalau tak payah bayar yuran tahunan, siapa tak suka?

Sebenarnya ni bukan kali pertama kita terkena dengan situasi tak fasal-fasal kena caj yuran tahunan dan caj-caj lain kad kredit. Pertama kali rasanya dalam 3-4 tahun yang lepas. Masa tu kad kredit Bank Rakyat ke apa entah. Tak ingat. Tahu-tahu dapat penyata kad kredit yang menyatakan sis ada tunggakan sebanyak ratusan ringgit. Padahal, langsung tak pernah guna. Tak sangka lepas 3-4 tahun kemudian pisang berbuah dua kali pulak. Terkena balik perkara yang sama.

Kalau benda ni pernah jadi kat diri sendiri, tentulah ia juga pernah terjadi kepada ramai orang di luar sana juga. Betul tak? Jadi hari ini sis nak kongsikan cara untuk dapatkan pengecualian bayaran caj kad kredit untuk kebaikan sejagat. Kih kih kih.

Okay, bersambung balik cerita. Cuba bayangkan, tak pernah korang pakai kad kredit tu, tetiba dapat penyata kad kredit yang mengatakan korang hutang bank ratusan ringgit sebab caj yuran tahunan. Apa perasaan korang? Tentulah cemas dan gelabah kan? Al-maklumlah, siapa pula yang pemurah sangat sampai tak kisah nak keluar duit tak tentu fasal? Alangkan kedai mamak caj lebih 20 sen pun korang bengang, apa lagi caj kad kredit ratus-ratus ni?

Bila benda ni berlaku, secara automatiknya kita telefon adik kita yang pernah bekerja di Pusat Khidmat Pelanggan Citibank. Adik kita ni banyak mengendalikan kes-kes kad kredit. Makanya kesimpulan yang diberikannya kedengaran begitu mudah sekali. Menurut adik kita, biasanya bank ni memang mengada-ngada tak nak bagi pengecualian (waiver) yuran tahunan melainkan korang buat panggilan dan membuat permintaan untuk dikecualikan caj yuran tahunan. Menyampah kan?

Sebenarnya, dari sudut perniagaan, normallah tu. Selagi boleh caj, memang pelanggan akan dicaj. Lagi-lagi kalau tak ada langsung aduan daripada korang. Bila korang tak bersuara, lagi galaklah dia caj korang. Sebab korang tak ada buat bunyi pun. Diam tandanya setujulah.

Selain bertanya terus kepada adik sis, sis juga telah membuat semakan di internet dan mendapati, dalam kedua-dua kes berikut, memang kebarangkalian korang untuk diberikan pengecualian sangat tinggi:

1. Korang tak pernah gunakan langsung kad kredit tu.
2. Korang memang jenis yang banyak menggunakan kad kredit tu.

Dapatkan pengecualian yuran tahunan kad kredit
Pengguna tegar kad kredit, pastikan yuran tahunan korang dikecualikan.

Apa-apa pun, bagi mereka yang penggunaannya biasa-biasa pun tetap boleh membuat permintaan pengecualian bayaran caj kad kredit dengan membuat panggilan kepada bank terbabit. Menurut pemerhatian dan kajian dibuat, rata-rata memang bank akan bagi pengecualian caj. Ada jugalah yang tak berikan pengecualian, tapi jarang-jarang. Dan kebanyakannya kad kredit Citibank.

Selepas baca artikel ni, sekarang tentu korang dah tahu hak korang kan? Ketahuilah korang ada hak untuk meminta pengecualian bayaran yuran tahunan kad kredit. Caranya?

1. Buat panggilan ke pusat khidmat pelanggan bank kad kredit tersebut.
2. Buat permohonan dan permintaan supaya yuran tahunan kad kredit anda dikecualikan
3. Minta nombor rujukan bagi tujuan susulan sekiranya ia tidak dikecualikan semata-mata
4. Semak semula penyata kad kredit anda untuk pastikan yuran tahunan telah dikecualikan
5. Kalau rajin, boleh juga hantar emel untuk tujuan meninggalkan bukti komunikasi yang lebih sahih

Tapi, macam mana pula kalau dah buat langkah-langkah ni tapi pihak bank berkeras tak mahu berikan pengecualian yuran tahunan tu?

Aha, senang je. Ni juga satu rahsia yang dikongsikan oleh adik saya tau. Kalau dah buat permintaan untuk dikecualikan yuran tahunan kad kredit, korang buat je permintaan untuk batalkan kad kredit tu. Insyallah dia akan pertimbangkan untuk kecualikan yuran tahunan korang. Yerlah, daripada hilang pelanggan, baik dia hilang berapa ratus tu je. Ye dok? Selagi korang pelanggan, selagi tulah ada bisnes yang masuk kat poket dia. Apalah sangat beberapa ratus tu jika dibandingkan dengan keuntungan jangka masa panjang?

Psst... susulan kes yuran tahunan kad kredit UOB kita yang kena caj tak fasal-fasal haritu tu, dah selesai dah semuanya. Selepas buat Langkah 1-3 di atas, pusat khidmat pelanggan cakap kes akan diuruskan dalam tempoh 5 hari bekerja. Tapi hampeh, lepas seminggu pun tak ada orang telefon kita balik. Terus kita  buat Langkah 5 seperti di atas tu. Emel supaya ada hitam putih. Tak dapatlah diorang putar belit atau menafikan apa-apa nanti. Ya tak?

Selepas hantar emel, adalah maklumbalas yang mengatakan kes saya sedang dirujuk dan diproses. Lepas tu, dalam tempoh 2-3 hari tu, ada pegawai dari Retention Unit telefon dan minta supaya kita tak batalkan kad kredit dan dia akan berikan pengecualian yuran tahunan serta GST yang telah dikenakan. Malah, dia juga berikan pengecualian yuran tahunan tambahan selama 2 tahun.

Biasalah, Retention Unit ni fungsinya untuk pujuk pelanggan supaya tak batalkan kad kredit. Dia cuma buat kerja dia je. Jadi kita pun setujulah supaya tak batalkan dulu kad kredit tu. Sis siap tanya lagi bila pengecualian tu akan reflect dalam penyata akaun kita. Katanya, bulan depan. Maka sis pun berpuas hati.

La ni, baru je semak balik penyata dan CCRIS. Yeay! Bahagia dan bila tengok laporan CCRIS terbaru clean and clear. Dalam penyata kad kredit UOB pun dah tak ada tunggakan. Inilah erti kebahagiaan. Inilah kebahagiaan bebas hutang. Eh!!
CCRIS
Bila semua angka di bawah Kad Kredit UOB semuanya kosong, barulah hepi
PrettilyRare
Yeay. Dah check juga kat penyata UOB. Semuanya dah kembali kosong.


Okey, sekian update kali ini.
Da~~~

Baca juga:

Cara Batalkan Kad Kredit
Bahaya Kad Kredit
Tips Pelbagaikan Sumber Pendapatan
Aplikasi Pantau Kesihatan Kewangan
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik
10 Nasihat Kepada Wanita Berusia 30-an
Pentingnya Bahasa Cina Sebagai Bahasa Ketiga