Wednesday 23 October 2019

Tips Atasi Masalah Kulit Kering Tetapi Berminyak


Hai semua,

Harini saya nak cerita fasal masalah kulit kering dan berminyak yang telah menimpa saya setelah pergi melancong ke Eropah. Disebabkan perbezaan iklim dan cuaca di negara empat musim yang saya kunjungi, malangnya saya telah mengalami beberapa masalah kulit yang menjejaskan keyakinan dan penampilan diri sendiri.



Antara masalah kulit yang saya hadapi sepanjang percutian sehinggalah kembali ke Malaysia adalah seperti berikut:

-Kulit terkena selaran matahari yang teruk dan berwajah gelap dan kusam
-Kulit kering tetapi berminyak, pori-pori membesar
-Jerawat tumbuh dan warna kulit tak sekata
-Warna kulit tak sekata dan solekan tidak lekat pada wajah.
Pening betul kalau kulit-kulit jadi bermasalah
Memang sudah menjadi lumrah setiap kali pulang dari bercuti sahaja, tentu ada saja masalah kulit yang akan menjadi igauan. Mana tidaknya? Kulit Asia seperti kulit kita tak biasa dengan cuaca musim panas di negara luar yang panasnya terik, tetapi berangin kering dan sejuk. Jadi, berlakulah kitaran seperti berikut:

1. Kulit menjadi dehidrasi akibat selaran matahari dan ditiup angin sejuk dan kering
2. Pori-pori merembeskan sebum/minyak bagi mengatasi kekeringan kulit
3. Pori-pori membesar kerana perlu sentiasa mengeluarkan sebum supaya kulit kekal lembap
4. Pori-pori berisiko tersumbat kerana sebum berlebihan/kulit mati yang kering dan menyebabkan jerawat/akne/cela

Ditambah pula dengan penjagaan kulit yang tidak sempurna kerana sering merasa letih setelah seharian padat dengan aktiviti melancong dan berkunjung ke sana-sini. Saya tak nafikan, penjagaan kulit selalu terabai sehinggakan mencetuskan masalah kulit.

Bila pulang ke Malaysia, adik pula telah menegur betapa teruknya kulit saya setelah bercuti lama di negara orang. Katanya, kulit saya kusam dan gelap, malah berkilat dan berjerawat. Patutlah sepanjang percutian tu, solekan nampak bertompok. Rupa-rupanya tanpa disedari, kulit telah terkena selaran matahari dan anginnya yang sejuk tetapi kering juga membuatkan kulit berminyak tapi pada masa yang sama, ada kulit yang menggelupas.

Menyedari betapa seriusnya masalah kulit yang saya hadapi, saya tahu saya perlu kembali ke realiti dan juga rutin penjagaan kulit seperti biasa. Oleh kerana terlalu berseronok sewaktu bercuti, padahnya berminggu-minggulah waktu yang saya kena habiskan untuk merawat kulit supaya kembali sihat dan berseri seperti sebelumnya. Umpamanya membeli-belah sakanlah kata orang. Masa habiskan duit sekejap je, nak menabung balik, bukan main lama lagi.

Untuk mengatasi masalah kulit kering tetapi berminyak macam ni, sebenarnya kuncinya ialah memastikan kulit sentiasa terhidrasi dan lembap. Selain minum air yang cukup, kulit pun perlukan air yang mencukupi. Tetapi, macam mana nak bagi kulit minum air?

Kulit yang terhidras perlukan kelembapan
Petuanya senang saja, gunakan pelembap kulit yang berasaskan air seperti Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream. Dalam kes saya, Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream memang satu solusi yang terbaik kerana selain kering tetapi berminyak, kulit saya juga terkena selaran matahari (sunburn) dan berjerawat.

Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream -Krim pencerah berasaskan air


Cara-cara penggunaan serta kandungan bahan


Pembungkusan yang ringkas. Sesuai untuk semua jenis kulit

Mampu membuatkan wajah tampak lebih bermaa dengan kecerahan, tona dan tekstur yang diperbaik

Nampak tak teksturnya yang seakan-akan gel. Lembap dan berkilat
Bila diletakkan pada kulit tangan, bagaikan awan yang cair menjadi titisan hujan gitu
Nampak tak bila disapu teksturnya mencair?

Tekstur yang penuh hidrasi dan mudah diserap
Bila diusap, lama-kelamaan akan menjadi titisan air yang melembap

Lagi banyak krim ni disapu, lagi banyak titisan air yang akan terhasil
Lebih titisan air, lebih kelembapan


 Makanya Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream merupakan pilihan yang terbaik kerana:

🌸 Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream ini tidak mengandungi paraben, sulfat dan alkohol, iaitu antara bahan- bahan kimia yang boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit yang melecet atau menggelupas akibat selaran matahari. Penggunaan krim pemutih wajah yang mengandungi bahan-bahan kimia ini boleh menyebabkan kulit yang terkena selaran matahari menjadi lebih sensitif dan kemerah-merahan. Hal ini boleh menyebabkan sel-sel kulit kita lambat untuk dibaik pulih.

🌸 Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream yang berasaskan air ini mengandungi Camellia Japonica Seed Oil dan ia mampu melembap kulit sehingga ke lapisan yang lebih mendalam
Salah satu punca kulit berminyak adalah kerana kulit kekurangan kelembapan, jadi minyak pun dirembeskan bagi mengelakkan kulit menjadi kering dan seterusnya menyumbang kepada masalah pori-pori besar. Dengan fungsi melembap Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream, masalah kulit berminyak dan pori-pori besar dapat ditangani dengan mudah sekali.

🌸 Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream ini juga mengandungi niacinamide yang juga dikenali sebagai Vitamin B3. Niacinamide bahan yang bagus untuk kulit kita kerana mampu melambatkan proses penuaan, mengecilkan liang roma, menganjalkan kulit serta memperbaiki tona kulit yang tak sekata. 


Jika tak sesuai dengan kulit, pastikan anda hentikan penggunaanna

Krim yang berasaskan air ni dapat memuihkan kulit yang terimpak akibat selaran matahari
Biasanya saya akan menggunakan Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream ni sebanyak dua kali sehari iaitu pada waktu pagi selepas mandi dan juga waktu malam sebelum tidur.

Dotkan di tempat-tempat utama wajah

Usap lembut keseluruh wajah. Leher jangan dilupakan tau
Urut juga pada dagu supay dagu runcing
Wajah nampak lembap dan berseri

Hasil penggunaan konsisten Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream, kulit saya telah mula menampakkan kesan-kesan positif seawal 7 hari. Antaranya:

🌸 Kulit tampak lebih cerah dan sekata
🌸 Kulit tidak lagi berminyak dan lebih lembap
🌸 Pori-pori tidak begitu kelihatan seperti sebelum ini
🌸 Cela pada kulit juga berkurangan
🌸 Solekan lebih tahan lama dan tampak lebih semulajadi


Penggunaan konsisten buat kulit nampak lebih cerah sekata dan bermaya
Sebelum tido pun jangan lupakan Hansaegee Nature Aqua Whitening Cream ni

Alhamdulillah, setelah konsisten merawat kulit, kulit bertambah sihat dan cantik

Walaupun kulit saya sekarang sudah bertambah pulih dan saya lebih yakin dengan kulit yang semakin sihat hari demi hari, saya tetap perlu terus-menerus mengamalkan penjagaan kulit yang sihat. Lagipun masalah jerebu di negara kita masih belum selesai sepenuhnya.

Senang kata, kunci utama kulit yang sihat sebenarnya adalah kelembapan kulit. Kita pun tahu 90% kandungan badan kita sebenarnya ialah air. Makanya, selain kekal hidrasikan tubuh badan dengan minum air yang mencukupi, kulit kita juga perlukan 'air' dan 'kelembapan' yang tersendiri untuk kekal sihat. Nak cantik, memang kena rajin. Bak kata pepatah, tak ada perempuan yang tak cantik, cuma da perempuan yang tak rajin.

Untuk maklumat lanjut, boleh semak social media handle Hansaegee Nature ni ya

Company name: Hansaegee Nature
Website: www.hansaegee.com/shop
IG page: https://www.instagram.com/hansaegeenature/
FB page: https://www.facebook.com/HansaegeeNature
Youtube page: https://www.youtube.com/c/HansaegeeNatureMalaysia





                                                                                        Home

1 comment:

  1. Superbly written article, if only all bloggers offered the same content as you, the internet would be a far better place. Explore photo and video images on Instagram, latest posts and popular posts about Pikdo.

    ReplyDelete