Friday 11 June 2021

Review: Set Berpantang Afiat (Afiat Hijau)


Assalamualaikum semua,

Maaf ya, kebelakangan ini banyak pula post yang mak2 dari saya. Heheheh... Yelah, just nak sharing pengalaman dan pendapat sendiri. Kotlah ada yang memerlukan.... Niat, nak bantu orang jeee....

Kali ini saya nak berkongsi pengalaman sewaktu berpantang dulu-dulu.... Kakak ada dua orang anak. Comey. Alhamdulillah. Sepasang.  Diorang ni dilahirkan rapat-rapat. Mia lahir 2011. Seminggu lepas besday Mia yang pertama, adiknya Hariz pula dilahirkan. 

berpantang
Indah wo kalau berpantang dimanjakan sebegini rupa

Kisahnya, masa tau pregnantkan Mia ni.... Terus google macam2. Pasal parenting, pasal baby, pasal penyusuan dan dah tentulah termasuk pasal berpantang kan....... Masa tu selain daripada google mengoggle, saya tak lupa juga scan sana dan sini ibu-ibu yang pernah mengandung di opis. Semua saya interview dulu masa berpantang diorang ni makan set berpantang haper... Ada amalkan ke tak, Elok ke tak, mahal ke tak....

Setelah kajian demi kajian,... Kita perasan ada kakak ni kat opis, anak dah 4. Tapi selim-melim. Ramping je badan. Jeles. Kalau nak dibandingkan ngan yang lain, memang body dia paling cun dan paling mantap. So, apa lagi? Troslah kita interview dia. Rupa-rupanya dia makan Set Berpantang Afiat. Set Bersalin Afiat atau Jamu bersalin Afiat ni, murah je. Tak sampai RM100 pun. 

Dia pun bagi nasihat kat saya yang berbunyi, " Daripada ko beli set berpantang yang mahal-mahal tapi tak makan. Baiklah ko beli yang murah-murah tapi make sure ko abiskan je semua." Nasihat ni memang menusuk kalbu. Sebab kita masa tu pun bukannya ada duit pon...... N kebetulan, daripada pemerhatian ni, kakak ni paling win dalam pemulihan selepas berpantangnya. 4 orang anak ko! Body mantap! Mampu tak? 

Lepas tu, saya sendiri sempat memerhati kakak-kakak di ofis yang pakai ubat berpantang atau bersalin yang lain, kesannya macam tak berapa mengancam. Ada kemungkinan sebab mereka pun culas nak amalkan, ataupun dah amalkan tapi memang tak kena dengan badan. Siapa tahu? Jadi saya pegang dengan akta-kata Kak Sal, biar murah, janji berpantang dengan ketat.

Tanpa teragak-agak, saya pun belilah Set Berpantang Afiat ni. Rasanya baru RM85 camtulah. Oh, kakak tu juga pesan. Afiat hijau tau. Ko jngan amik Afiat putih tuuuuu....

Set bersalin
Inilah antara kandungannya


Dalam tu ada lebih kurang 10 barang antaranya minyak afiat, gel mandian serai wangi, Ubat basuh (feminine care), bedak hangat afiat, pil jamu afiat, akar kayu periuk afiat, barut afiat, balm afiat, makjun bawang putih dan tali pembentan. Semua ni cuma RM85 sahaja tau!! Sangat berbaloi.


1. Minyak Afiat :
Minyak Afiat ni sebenarnya salah satu fevret saya. Sebab sangat berfungsi untuk self healing purposes. Saya guna untuk berurut, sapu kt kaki ngan tangan dan ubun-ubun. Bau dia pun bau serai. Kalau saya tak silap, keluarga pengasas Afiat ni memang terkenal dengan minyaknya. So yang ni memang saya bagi 5 bintang. Sebab smpai sekarang saya still gunakan minyak afiat ni untuk mengurut diri sendiri (self-theraphy) in case kalau lenguh-lenguh badan, sakit tumit, sakit kaki ataupun pening. Kalau anak-anak jatuh or luka/ gatal kena sengat pon saya boleh sapu minyak afiat ni kat diorang. Alhamdulillah cepat baik and cepat elok.

Minyak Afiat
Ni memang minyak fevret, sampai sekarang guna



2. Gel mandian serai wangi :
Yang ni pun memang win!! Best sangat sebab bagi saya boleh diibaratkan sebagai aromaterapi penenang jiwa. Masa pas baru bersalin je, tros saya mandi pakai ni. Heaven! Dari rasa lemah-lemah dan murung, terus rasa naik semangat, rasa segar je. Tak sampai habis berpantang 44 ari dah abis. Sebab suka sangat guna. Fungsinya katanya untuk menghilangkan bau badan. Tapi bagi saya memang bagus untuk penenang jiwa.
Gel Mandian
Gel mandian ni pun baunya mendamaikan



3 Feminine Care :
Yang ni pon saya suka. Sebab yelah, pas bersalin mesti rasa bawah tu tak selesa je. Tapi bila basuh dengan ni macam best je. Lembut je, xde pon buat kita rasa kering or tak selesa. Even berjahit bawah tu pun elok pakai.
feminine wash
Feminine wash jangan dilupa


4.Bedak hangat Afiat :
Yang ni saya malas nak pakai. Hehehehe... sebab nak kena bancuh. Saya gunakan macam param pilis jelah. Tu pun kalau rajin. (Maaf) Tapi sebenarnya memang bagus pakai untuk menghangatkan badan. Cuma saya masa tu berpantang kt umah kampung, atap zink. Panas yang amat. Berpeluh2 eden. Tak lalu nak hangatkan badan lagi.


5. Pil jamu Afiat :
Yang ni saya telan je sampai abis. Patutnya kena makan start berpantang. Tapi oleh kerana baby dua2 kuning, so pas baik kuning baru saya makan. Tapi saya makan sampai ubat habislah.


6. Akar kayu periuk Afiat :
Yang ni rasanya memang satu kemestian untuk ibu-ibu berpantang. Leceh skit sebab kne reneh. Tapi saya rajin minum yang ni. Ikut macam arahannya, reneh minum reneh minum. Sampailah air yang direneh abis warna. Biasanya ni orang buat penutup pantang kalau tak silap saya. Fungsi untuk kuatkan badan ibu-ibu yang baru bersalin. Saya okey je bab ubat-ubat ni. Nak2 kalau untuk kesihatan badan kita. Oh, yang ni pas dah abis pantang or smpai bila-bila pun nak minum pun bagus. Memang sangat-sangat digalakkan.


7. Barut Afiat :
Satu lagi my fevret. Rasanya saya perlu berterima kasih dapat kempiskan perut sebab benda nilah. Dalam dia ada bijik2. Rasanya biji lada hitam kot. Saya akan ikat ketat2 kat perut, pastu pakai bengkung plak. Bengkung tradisional tu. Kalau malas pakai bengkung, saya akan pakai barut ni, pastu pakai girdle kat luar. Memang selesa. Fungsinya untuk buang angin kat dalam perut. Kalau rujuk post saya yang sebelum ni, aka tips elak perut buncit, mesti korang tau angin adalah salah satu punca perut buncit. So, yang ni memang bagus untuk kempiskan perut buncit yang disebabkan oleh angin. Yelah, mak2 macam kita ni kan urat2 dah kembang, memang senang masuk angin. Tu yang badan pun mudah dipam2 kembong je mcm belon.


8. Balm Afiat :
Kalau tak silap ni untuk pusat baby. Tapi saya pakai ubat doktor je. Tak guna sangat.
Kekadang sapu kat dada baby... Kalau tak silap ingatlah. Tapi pakai sikit je...


9 Makjun bawang putih :
Ni pun saya telan je sampai abis. Yang ni untuk makan lepas tempoh 44 ari. Oleh kerana saya dah bayar dan saya benci pembaziran. Saya telan je sampai abis. Sayang wooo duit. Bukan senang nak cari.


10. Tali pembentan Afiat :
Katanya dipakai di pergelangan tangan untuk elak bentan. Tapi saya tak caya sangat yang ni. So tak pakai langsung. Tapi sebagai tips elak bentan, make sure jangan emo2 masa berpantang. N pastikan ibu jari kaki tu jangan tersadung or tersepak. Oh, lagi satu, jangan terkena hujan or makan benda-benda sejuk.

Dua kali saya berpatang, dua-dua kali juga saya gunakan Set Berpantang Afiat. Pas balik berpantang semua puji nampak sihat and lagi kurus dari masa anak dara. Alhamdulillah. Rezeki. Yang penting, pil jamu, air akar semua tu memang tak tinggallah.

Yang penting untuk RM85 saya dapat semua ni, sangat-sangat berbaloi dan menepati bajet saya yang sangat-sangat ciput.

Tak kiralah korang pakai set bersalin apa sekalipun, yang penting, pastikan korang makan ikut aturan dan habiskan. Jangan membazir. Kalau tak habiskan, pastu tak capai efek yang diingini, haruslah fikir-fikirkannya kembali.

Sekian sahaja product review saya kali ini.

Terima kasih semua kerana sudi membaca. And terima kasih juga pada Kak Sal sebab rekemenkan product yang superb ni pada saya.



63 comments:

  1. ha ah..murah betul.. rm85 jer.. uhuhu.. saya dah beli plak set berpantang jenama lain.. beli loose jer tapi lebih rm300. T_T....

    Terjah blog saya, jom! DAPATKAN INFO , TIP , PETUA MENGENAI KEHAMILAN DAN KESUBURAN DI SINI

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat mn blh sy dapatkan set berpantang afiat kawasan sg petani kedah

      Delete
  2. maaf sy tnya..klau bf xpe ke nk telan pil jamu tu?

    ReplyDelete
  3. maaf sy tnya..klau bf xpe ke nk telan pil jamu tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori... xperasan plak komen ni. Sy mmg breasfeeding smpai anak 2 tahun. Masa pantang telan pil jamu tu pun okay je. xde masalah.

      Delete
  4. Nak beli kt mana yer.. murah tu rm85..
    Boleh wasap saya 0193352402

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada jumpa set afiat ni kat mydin melaka. Memang less than RM100.00.

      Delete
    2. saya baru beli tadi rm 80 Kat jaya gading kuantan

      Delete
    3. saya baru beli tadi rm 80 Kat jaya gading kuantan

      Delete
    4. * masih ade jual lg ke??sy ingat nk beli set berpantang ni...*

      Delete
  5. Nak beli kt mana yer.. murah tu rm85..
    Boleh wasap saya 0193352402

    ReplyDelete
  6. Boleh tau x kat mana beli set ni?

    ReplyDelete
  7. Sy nk let go jamu die ngn maajun bawang putih tu..kalo minat boleh whatapp sy ye 0122241004..jamu die x masih baru lg

    ReplyDelete
  8. Saya nak tanya, bila makan pil jamu tu,adakah lawas kita buang air besar. Saya risau sembelit aje

    ReplyDelete
  9. Saya nak tanya, bila makan pil jamu tu,adakah lawas kita buang air besar. Saya risau sembelit aje

    ReplyDelete
  10. Tenkiu... byk membantu slm dlm pencatian set beepantang.

    ReplyDelete
  11. Tenkiu... byk membantu slm dlm pencatian set beepantang.

    ReplyDelete
  12. haa.. ni yg meyakinkn nk bli set afiat je ni.. hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye supply Alfiat,Nonaroguy & Tropika baby herbal cream... wsp jika berminat 0126029383

      Delete
  13. Terbaik.... xsabar nak berbaby lg

    ReplyDelete
  14. Terbaik.... xsabar nak berbaby lg

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum . Saya cuma nak tanya ,next wek saya akn buat operation caesaran . Boleh ke saya gunakan set berpantang afiat ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye supply Alfiat,Nonaroguy & Tropika baby herbal cream... wsp jika berminat 0126029383

      Delete
  16. 😱 best ye set ni .. xsbr nak pakai lpas besalin .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye supply Alfiat,Nonaroguy & Tropika baby herbal cream... wsp jika berminat 0126029383

      Delete
  17. Tgh cari gak set berpantang utk baby no. 4 ni. Tiapkali bersalin mmg guna jenama lain2. Kali ni nk try afiat la plak memandangkan blh komen positif dr owner blog. Thanks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye supply Alfiat,Nonaroguy & Tropika baby herbal cream... wsp jika berminat 0126029383

      Delete
  18. Betul ker set afiat nie blh kmbali sprti ank dara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu nak cantik dan sihat kita memerlukan amalan yang MENYELURUH. Ramai orang tumpu pada pantang sahaja. Kalau masa pantang jaga makan, minum air herba, tapi lepas 44 hari dok bantai tak jaga pemakanan seimbang, tak exercise, agak2 boleh ke badan macam anak dara?

      Kecantikan dan kesihatan memerlukan usaha yang berterusan.

      Delete
  19. Betul ker set afiat nie blh kmbali sprti ank dara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye supply Alfiat,Nonaroguy & Tropika baby herbal cream... wsp jika berminat 0126029383

      Delete
  20. Saya ade set Alfiat, Nonaroguy & Tropika Baby Herbal Cream dgn herge mampu milik... wsp saye terus ke 0126029383

    ReplyDelete
  21. kalau pakai set alfiat ni . kna tungku ke ?? kalau makan ubat tak tungku skli ngn ubat alfiat tak pe ke ??

    ReplyDelete
  22. kalau pakai set alfiat ni . kna tungku ke ?? kalau makan ubat tak tungku skli ngn ubat alfiat tak pe ke ??

    ReplyDelete
  23. Boleh ke beli loose...sy suke fminen wash..wangi

    ReplyDelete
  24. Cik Matahari boleh dapatkan dari kami

    019-456 4141.

    FB Set Bersalin Honeyz

    ReplyDelete
  25. saya baru beli set ni kat kangar tadi untuk adik ipaq..harga tak boleh nak kurang dah tetap RM105....Harga alfa baru 2017 katanya..

    ReplyDelete
  26. Saya pun baru beli lepas baca pos ni....lg menyakinkan utk beli....Tp bukan rm85 la....Dah mahal skit rm95.50....beli dkat lazada jer :-)

    ReplyDelete
  27. Terima kasih share.. bertmbh semangat nak beli set afiat ni.. sebelum ni guna set pantang spa&ma.. best jugak cuma mahal la��
    Yg no dua ni nak lebih jimat tapi bebaloi.. kehkeh..

    ReplyDelete
  28. Sy dh beli set shaklee utk dalaman dan loose item utk luaran..kalau pakai set ni lps hbs shaklee tu blh tak ye...tertarik lak nk beli set lengkap

    ReplyDelete
  29. Saya mmg pakai set alfiat sejak first baby dan 2nd baby thn 2003 dan 2005. Alhamdulillah. Skrg 2017 sy baru lepas keguguran pun pakai set alfiat.

    ReplyDelete
  30. kalau bersalin ceaser boleh amik tak set bersalin afiat nie sis?

    ReplyDelete
  31. Mcm mnw ye sy nk bli set pantang afiat

    ReplyDelete
  32. Lepas pantang boleh makan lg x..akar kayu periuk afiat..xsempat nk minum ..

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  34. Memang bagus set ni..saya guna dri ank pertama sampai keempat...memang best

    ReplyDelete
  35. Suka guna minyak Afiat ni buat urut-urut kaki

    ReplyDelete
  36. I think this is very important information for me. And I am satisfied to read your article. Is a visa required for Turkey. Yes, you may need a visa for Turkey before entering Turkey. The Turkey evisa process is fast and efficient. you can apply for a Turkey visa online.

    ReplyDelete
  37. https://thegorgeousdoodles.com/
    https://www.fluffyhavanese.com/
    https://www.pomeranianpuppiesforsales.com/
    https://thegorgeousragdolls.com/

    ReplyDelete
  38. Congratulations on your article, it was very helpful and successful. 94f2c926b8201080858b84c09df30e8c
    numara onay
    sms onay
    website kurma

    ReplyDelete
  39. Congratulations on your article, it was very helpful and successful. f69d692f104265fd5510e8c40f480c6b
    numara onay
    website kurma
    website kurma

    ReplyDelete
  40. Thank you for your explanation, very good content. 3787d467280e9ec3f721abf360009757
    altın dedektörü

    ReplyDelete