Thursday 17 June 2021

Review: Canon Pixma All in One Printer E4270



Assalamualaikum semua,

Harini sis nak citer fasal printer pula. Sis yakin sejak kena perintah kawalan pergerakan (PKP) dan pembelajaran di rumah pada tahun 2020 lagi,  yang sedar betapa mencabarnya kehidupan tanpa printer. Terutamanya golongan mak bapak yang ada anak-anak. Kekadang ada sesetengah kerja yang diberikan oleh cikgu perlu dicetak dan sebagainya. Masa ni barulah rasa, alangkah bagusnya kalau ada printer di rumah.

Printer kat rumah
Seronok kan kalau ada printer all in one kat rumah? Sumber: Business Insider Dot Com


Okie, sebenarnya, sebelum PKP lagi sis dah berangan-angan nak memilik sebuah printer. Tapi dengan sikap kiasu sis, takkanlah nak printer yang bodoh-bodoh hanya boleh print je? Alang-alang nak beli, biarlah kita beli yang pelbagai fungsi. Ye dok? Barulah tak nyemak rumah nak letak gajet yang berbeza di tempat yang berbeza dan akhirnya memenuhi ruang je? Pakainya tah berapa kali. Kalau ada satu gajet yang boleh, lakukan semuanya, kenapa perlu beli empat? Gitu!

Makanya sejak PKP 1.0 lagi, sis dah sibuk ushar pelbagai printer yang ada di Shoppe.  Ciri-ciri yang sis mahukan tak lain tak bukan seperti berikut:

1. Sekurang-kurangnya Tiga (3) Fungsi
Ehei... macam sis cakap tadi, dah la dok rumah kecil, takkanlah nak beli banyak-banyak barang buat selerak rumah? Alang-alang nak beli, biar beli yang boleh fotostat, scan dengan print. Dengan adanya ketiga-tiga fungsi ni, kalau last minute nak scan atau fotostat apa-apa, dah tak payah risau.


2. Perlu ada Fungi Auto Duplex and Document Feeder
Alang-alang dah boleh fotostat, mestilah kita nak yang ada fungsi auto duplex and document feeder, yang mana kalau nak fototstat atau scan benda depan belakang, tak payah nak susah-susah selak satu per satu halaman. Masuk je dalam feeder, then dia akan automatik imbas kedua-dua halaman dan simpan ke dalam komputer ataupun fotostat mengikut berapa salinan yang korang nak.

Kiranya ni ala-ala mesin fotostat canggih kat luar sana lah. Tengoklah wajah dia, ala-ala fotostat kat luar juga. Ada auto duplex feeder, tekan je butang 'start', terus dia buat apa yang dia patut buat. Tak payah susah-susah, buka penutup, letak halaman 1, buka balik penutup dia, letak plak halaman 2. Hei! no! Ini kan zaman teknologi. Kalau boleh senang, kenapa nak susah?

Non duplex feeder
Biasa yang camni takde auto duplex feeder



Auto duplex feeder
Ha, hat ni nampak la ada auto duplex feeder


3. Installernya mudah dipasang dan manual mudah difahami
Antara igauan sis pasang printer dahulu kala ialah, betapa lecehnya nak kena install perisian kat komputer pastu launch pastu baru connect ngan printer. Oh no! Dulu siap ada CD installer, maka berzaman la kau kena install perisian tu, pastu bila dah install, takleh connect plak... Argh!! Berapi je rasa.

Pastu manual dulu plak semua pakat pakai manual buku, pening nak cari satu-satu. No!!!!!

4. Boleh disambung kepada pelbagai peranti menggunakan Wi-Fi connection

Aha, ini pon sangat penting, bila pakai Wi-Fi , senang semua peranti berhubung pakai Wi-Fi je. Pastu pada masa yang sama, wajib kena pastikan ia boleh dipasang di beberapa peranti berbeza seperti komputer, ipad dan telefon pintar.

Yalah, ada sesetengah printer masih pakai kabel network bagai, cucuk kat komputer direct. Nak print apa-apa kena buka komputer. Tau tak kalau nak cepat, nak tunggu komputer buka tu rasa geram saja.

Pastu sekarang kan dunia di hujung jari. Sesetengah benda orang hantar secara terus ke Whatsapp, bukankah indah kalau boleh print secara terus dari fon tanpa perlu membuka komputer? Tengah baring-baring pun boleh print. Nais!

5. Ink boleh pakai refill
Okey, seperti yang ramai katakan, biasanya kalau printer murah, ink atau dakwatnya mesti mahal dan kalau printer mahal, ink atau dakwatnya lebih murah. Tapi siapa tak nak dua-dua murah? Ya tak? So, kena gak pastikan printer tersebut compatible dengan ink yang boleh refill. Lebih murah gituuuuu...

Setelah dibandingkan dan disemak-semak beberapa printer yang memenuhi ciri-ciri di atas, sis mendapati Canon Pixma All In One Printer E4270 inilah printer yang sis cari-cari. Bukan sahaja ada 4 fungsi iaitu scan, fotostat, print dan fax, malah juga boleh pakai Wi-Fi dari fon mahupun komputer, ink pon ada yang refill, installer pula hanya perlu download dari website rasmi dan manualnya mempunya interface yang sangat mudah difahami. Haruslah yang penting sekali, harganya juga bersesuaian dengan kemampuan poket sis iaitu RM330++ saja. 

Canon Pixma All in One Printer
Inilah Canon Pixma All In One Printer E4270



Setelah lebih setahun memakai Canon Pixma All In One Printer E4270, sis rasa memang tak de yang nak complaint lah. Selalu print kerja sekolah bebudak, tapi setakat ni belum tukar lagi ink. Scan pun jelas tanpa mengira warna atau hitam putih. Kertas pon jarang tersekat. Malah dah beberapa kali install kat komputer berbeza pon, senang macam makan kacang. Maka nikmat apa lagi yang sis perlu dustakan?

Sebenarnya banyak lagi fungsi Canon Pixma All In One Printer E4270 ni boleh buat print ID lah, gambolah, kadlah, macam-macamlah. Tapi sis tak peduli. Ngahahaha.... Malas nak explore.

Okie...sekian perkongsian kalini untuk rujukan korang anda-andai memerlukannya.

Da~~~


Baca juga:

Review: Tesco Bread Maker  BM 1333 2 Liter
Saringan Pemeriksaan Kesihatan di Beacon Hospital
Review: MSU Medical Centre Shah Alam
Review Wad Hospital KPJ Shah Alam Selangor
Pengalaman Ditahan 2 Kali di Wad KPJ Selangor
Pengalaman Telinga Anak Tersumbat Pensel
Pengalaman Bersalin Caesar di PPUKM/HUKM/UKM Specialist
Pengalaman Bersalin Normal di PPUM
Review: Toscana Medi Clinic
Pil Perancang Yasmin Tak Menggemukkan?
Pil Hormon Cina Besarkan Payu Dara?
Set Berpantang Affiat Kempiskan Perut
Rahsia Kulit Sihat dan Berseri
Rahsia Semakin Berusia Semakin Cantik





7 comments: