Monday 16 December 2013

Petua Yang Patut Diamalkan Sewaktu Datang Bulan


Hai semua, nak tanya sikitlah. Masa datang bulan, korang ada pantang larang tak? Apa ek pantang larang korang? Nak dijadikan cerita, nenek saya ni bidan kampung. Banyak sekali pantang larangnya. Tapi sampai kt mak saya (ke tak sampai?), tak ada pulak yang diturunkan kepada saya dan adik beradik. @_@

Bila masuk sekolah menengah (bagi yang tak tau, I was Chinese-educated), kengkawan Cina yang sibuk share rahsia n pantang larang masa diorg datang bulan. Ingat lagi nama my bestfriend waktu tu, Rainbow. Dialah banyak berkongsi pantang-larang kaum Cina yang perlu dipatuhi sewaktu datang bulan. Kekadang, dia siap masakkan air rebusan herba Cina lagi untuk saya minum. Hehehe... Thanks Rainbow. I miss you so much.

Ok...Memula biar saya terangkan dulu kenapa kita kena berpantang larang sewaktu datang bulan. Kita pun tau kan, rahim merupakan aset paling penting seorang wanita. (No...dik. Bukan tut yang jadi aset penting kita). Dengan rahim nilah kita akan mengandungkan zuriat suami kita... Siapa kahwin tak nak anak kan? Kaum Cina percaya jika kita tak menjaga pantang larang sewaktu datang bulan, rahim n sistem peranakan kita akan terjejas. So, timbullah masalah seperti senggugut, haid yang berpanjangan, keputihan, sukar hamil, keguguran n macam-macam lagi.

So, adalah penting bagi kaum wanita untuk mengamalkan pantang larang sewaktu datang bulan. Antara pantang larang yang saya patuhi hingga sekarang (walupun kekadang main tipu gak) adalah:

1.Jangan basuh rambut sewaktu datang bulan, terutamanya 3 hari pertama datang bulan
Kaum Cina percaya kalau kita basuh rambut, rahim akan menjadi sejuk n mengecut, sekaligus menjadikan peredaran darah tak lancar, darah beku dan macam-macam lagi. Mereka percaya angin (sejuk) pada kepala berkait secara langsung dengan rahim. Kalau ikutan kawan saya tu, sepanjang datang bulan tak boleh basah kepala. Kalau terpaksa, keringkan cepat2.

Apa? Karut? Sukatilah. Lau difikirkan balik, masa berpantang selepas melahirkan pun, tak digalakkan biar kepala basah/basahkan rambut pun. Teori yang sama.

2.Elakkan minuman dan makanan yang sejuk dan tajam
Sewaktu period, saya pun akan berpantang minuman berais dan sejuk serta minuman bikarbonat. Makanan sejuk2 dan tajam macam timun, kangkung, teh, epal hijau, nenas dan lain-lain pun saya akan elakkan.
Kiranya datang bulan ni sama macam kita tumpah darah sebab bersalin gaklah.

3.Hangatkan badan
Masa period ni, sama teori macam masa bersalin gak. Kita kena sentiasa hangatkan badan kita. Kenapa? Sebab masa nilah suhu badan kita akan jadi lebih rendah daripada kebiasaan sebab kita kekurangan darah. So, kita kena hangatkan badan dengan minum n makan yang panas-panas. Kalau rajin, malam-malam masa nk tido tu, pakailah stoking. Stoking favorite saya, stoking khas untuk melancarkan peredaran darah.

4.Minum/Makanan yang berkhasiat
Kalau nak pamper diri sendiri, nak makan yang sedap2 n berkhasiat, masa datang bulan cmnilah waktu yang paling sesuai. Kalau kawan-kawan Cina saya tu, diorg akan minum sup reneh, sarang burung, sup herba dan macam2 lagi untuk tambah tenaga n darah yang kita dah kehilangan tu.

5.Jangan berdiet/bersenam
Pada waktu-waktu camni gak kawan saya nasihatkan saya agar tak perlu berdiet n bersenam. Katanya, waktu period ni bukannya waktu yang sesuai untuk menguruskan dan menurunkan berat badan. Sebab badan kita berada pada tahap yang lemah. Alahai, cuti seminggu je pun. Takkan tak sayangkan badan kita.

Sekian perkongsian saya untuk sahabat-sahabat alam maya. Mungkin ada yang rasa kolot, tapi sebab saya berpegang pada benda yang kolot nilah Alhamdulillah saya tak mengalami apa-apa masalah yang saya cerita di atas. Lagipun, kalau demi kebaikan diri sendiri, y not kita amalkan kan? Tak rugi apa pun...:)



2 comments: