Friday 17 November 2017

Pusingan Akhir 'My Fun Cooking' Saksikan 5 Pasukan Berentap Sengit


Hai semua,

Ingat tak fasal entry kita tentang Pertandingan 'My Fun Cooking' Serlah Bakat Memasak Pasangan Ibu dan Anak yang lalu? Kalau terlepas entry tu boleh klik balik link ya?  Tu kisah sebulan lepas jugalah and masa tu baru pusingan pertama 'My Fun Cooking' ni. Selepas sebulan dan setelah tiga pusingan dilakukan untuk memilih pasukan-pasukan ibu/bapa dan anak yang terhebat, akhirnya pada 12 November, kita berjumpa pula dengan finalis-finalis 'My Fun Cooking' anjuran Lee Kum Kee, Desa Homes dan penaja-penajanya iaitu Electrolux, SKM Market dan juga One Space.

Final Round

Sama seperti pusingan-pusingan sebelum ini, para peserta diberikan tempoh 30 minit untuk membeli-belah dan kemudiannya diperuntukkan tempoh selama 1 jam untuk menyiapkan satu juadah pembuka selera (appetiser) dan satu hidangan utama (main dish).

Kalau pada pusingan pertama yang lepas tema masakan adalah ayam, tema masakan kali ini pula adalah makanan fevret kita iaitu udang! Yeah!! Bahagia!! (Cet, macamlah dia yang jadi juri and dapat makan!!) Nak tahu apakah antara menu-menu pembuka selera dan hidangan utama yang disediakan oleh para peserta kali ini? Teruskan bacaan.

Oh ya, sebenarnya hanya 4 sahaja pasukan yang disenaraipendek oleh Lee Kum Kee daripada pusingan-pusingan sebelum ini.  Mereka adalah:

Kok Han Teng dan Chloe Chong Cheng Yee (Pusingan Pertama)
Ma Choy Yin dan Tan Shi Wei (Pusingan Kedua)
Yap Chin Yew dan Hun Zhi Yean (Pusingan Ketiga)
Ayu Rafikah dan Anaqi Bunyamin (Pusingan Ketiga)

Bagi merancakkan dan memeriahkan lagi pertandingan kali ini, para finalis perlu berentap dengan satu lagi pasukan jemputan pak cik dan anak buah  iaitu Celebrity Chef, Peter Davis dan anak buahnya, Alex Chong. Perghhhh!! Mana tak sengit pertandingan pusingan akhir kali ni? Kalau kita finalis-finalis tu, kita pun peluh-peluh kot nak hadap Chef bertaraf selebriti macam Peter Davis tu. Jadi mampukah finalis-finalis menewaskan Chef Peter Davis dan menjadi juara? Atau adakah pasukan jemputan Peter Davis ni yang angkat membawa pulang kejohanan My Fun Cooking?
Dub dab dub dab.... Kita pun berdebar gilerlah nak tahu jawapannya masa tu....

Tak bolehlah kita je yang saspens.. korang pun kena saspens juga... So, jom kita tengok gambar sekitar Pertandingan Pusingan Akhir 'My Fun Cooking' 2017 anjuran Lee Kum Kee dan Desa Homes

Pic 6
Satu-satunya pasukan Melayu

Pic 4
Masa untuk membeli-belah. Setengah jam je u!

Pic 3
Anak-beranak sibuk menyediakan hidangan

Pic 2
Pengacara tanya: Tengah buat apa tu??

Pic 1
Menghidangkan makanan kepada juri

Oh ya, pada pertandingan kali ini, semua pengunjung disajikan dengan finger food menarik yang disediakan menggunakan sos-sos keluaran Lee Kum Kee... Tengok pun rasa menarik je. Rasa pun boleh tahan. Tapi nak buat memang tak pandailah kan... Mana ada resepi.

Lee Kum Kee
Three Treasures Rice

Finger Food
Ni paling cepat habis. Laku keras!!

Food
Makanan yang dihidangkan untuk pengunjung. Yums!

Tapi  pihak penganjur macam dapat baca kita punya fikiran je, sebab dalam pertandingan kali ini, Lee Kum Kee juga telah meminta Cef Chan Ki Hong iaitu Cef dari Lee Kum Kee aka juri dalam pertandingan 'My Fun Cooking' ini untuk membuat demonstrasi ketiga-tiga jenis juadah ringkas yang dihidangkan untuk para pengunjung. Weee!! Suka, suka!

Cooking Demo My Fun Cooking 2017
Antara bahan-bahan mentah demonstrasi masakan hari ini

Cooking Demonstration
Antara sos dan bahan perasa Lee Kum Kee yang digunakan


My Fun Cooking 2017
Aih... Jambu betul Cef sorang ni... Lelaki yang pandai memasak memang nampak comel

Kemudiannya, saat-saat yang dinantikan pun tiba di mana pemenang atau Johan bagi Pusingan Akhir 'My Fun Cooking' akan diumumkan. Siapa? Siapakah pemenangnya?

Final Round My Fun Cooking
Tahniah kepada pasangan ibu dan anak Yap Chin Yew dan Hun Zhi Yean
My Fun Cooking 2017
Tahniah kepada semua yang join, korang semua memang hebat! 

Tahniah kepada para pemenang. Korang memang terbaik. Sebab kita pun dah rasa masakan-masakan diorang semua. Memang semua sedap-sedap belaka. Tentu sukar untuk para juri membuat pilihan, tapi apakan daya, hanya seorang sahaja pasukan juara yang boleh terpilih.

Maka tamatlah Pertandingan Pusingan Akhir 'My Fun Cooking 2017' kali ini yang kita rasakan memang sangat menarik dan sengit sekali. Lagilah kalini tak bawak my dearest munky-munky. Memang khusyuk je kita tengok pertandingan ni sambil makan and rasa semua makanan yang dihidangkan oleh pihak penganjur.

Terima kasih pada pihak penganjur kerana menjemput kita untuk saksikan pertandingan mengeratkan dan merapatkan hubungan ibu bapa dan anak seperti ini. Jeles dengan keserasian dan kerjasama mereka semua. Harap-harap Mia and Hariz dah besar pun camtulah hendaknya. Tak berat tulang untuk menolong maknya di dapur. Amin.

Sekian laporan kita dari One Space @ The Square, One City.

Da~~~

Terlepas entry sebelum ini?

Boleh baca di SINI

Baca juga:
Makanan Asia Tenggara Enak di Row Six
Mi Kolok Sedap Dayang Sarawak Corner
Review Hot Samyang Chicken Ramen
Rawatan Kolagen Beaute Library
Pil Tranexamic Acid (Transcap) Putihkan Kulit?

6 comments:

  1. Wahhhhh efisien nyaaa ! Kita start pon tak lagi 🤣
    Anyway, mmg best lah tgok gelagat dorang. Meriah. Peserta2 muda kali nie semua berbakat dlm memasak. Involvement dorg bagus sekali.

    ReplyDelete
  2. wah , tahniah pada yang menang. bestnya kalau pandai masak. eh :)

    ReplyDelete
  3. program yang menarik...tahniah buat pemenang

    ReplyDelete
  4. So fun to join cooking competition. Wish to join future ones.

    ReplyDelete
  5. Wow cooking shows are a thing! Its nice that bloggers also take part of these event. Awesome!

    ReplyDelete