Tuesday 10 September 2013

Tips Perut Kempis


-Cak! Ekekekekeek.... Biasalah orang baru berjinak2 dengan benda baru... Excitednya lebeeeehhh... Tau-tau jari-jemari tembamku dah melekat lagi kat keyboard untuk post baru di blog baruku...  Hehehehe....Kerja sendiri berlambak tak buat-buat... Ish..ish..ish... Teruk ini orang... (Dalam hati fikir tak apa, baru je tulis 2 blog post untuk company blog... Apa salahnya tulis dua blog post untuk diri sendiri pula?)

Okaylah... topik saya untuk hari yang indah ini adalah masalah perut buncit. Komen saya adalah ramai gadis-gadis sunti sekarang ni ada masalah perut buncit walaupun belum lagi beranak-pinak. Yang dah beranak-pinak tu boleh dimaafkan. Korang yang tak pernah bersalin takkan pernah faham betapa susahnya untuk slimkan badan selepas bersalin. So, kalau nampak ibu-ibu atau isteri-isteri yang perut buncit tu sila jangan laser cakap diorang tak pandai jaga badan yer... Bayangkan perut yang padahal kempis dah slim-melim tu mengembang dan menampung air ketuban, berat badan bayi selama sembilan bulan. Sembilan bulan tau!! Bukannya sekejap.  So, if ada suami-suami yang berlagak sebab orang fikir dia bujang walhal dah berderet anak, I tak heran pon! Bukan korang ngandung pon~~ Tetapi sebaliknya bagi ibu-ibu and isteri-isteri yang pernah bersalin tapi maintain slim mengalahkan anak dara, tahniah!

Okay-okay, banyak pula saya membebel. Tak sabar jadinya korang nak tau tips-tips and rahsia-rahsia untuk menangani perut buncit tu ya? Berikut adalah tips-tips untuk menangani perut buncit ya....

1. Tolong jangan pakai atau amalkan pemakaian low-cut panties/low-cut jeans
Masa saya anak dara dulu, selalu kena ejek sebab pakai panties macam mak-mak orang. Yalah, orang lain semua sibuk dok tayang panties diorang yang cantik-cantik, bunga-bunga and warna-warni dengan memakai low-cut jeans. Tapi sebenarnya low-cut panties or low-cut jeans nilah antara punca perut buncit dan menggelebeh. Kenapa? Sebab posisinya yang rendah  (biasanya di bawah pusat) tak dapat menampung otot anda di sekitar bahagian pinggang dan perut, kesudahannya, graviti pon tarik ler lemak-lemak tu jadi menggelebeh.

Kesimpulan: Biarlah panties tak cantik asalkan ia dapat menampung lemak-lemak or otot-otot sekitar perut anda. Tak payahlah nak eksyen sangat dengan panties bunga-bunga tu. Sebaik-baiknya pakai panties yang high waist smpai ke pinggang and cover pusat anda. Kalau rajin pakai girdle lagi bagus!

Cari panties yang berikan sokongan padu pada perut anda

Pakai girdle jika perlu


2. Amalkan postur badan yang betul
Jangan pandang rendah kehebatan mengamalkan postur badan yang betul ya.... Inilah salah satu punca perut tu tak berapa nak fit. Sebab postur badan tu tak betul, so lemak-lemak dan otot anda pun tak berkumpul di tempat yang sepatutnya. Tu yang buncit.

Kesimpulan: Pastikan badan anda tegak dan jangan membongkok bila duduk dan berdiri.

Amalkan postur duduk yang betul

Postur berdiri yang betul juga memainkan peranan


3.Detoks
Perut buncit juga berkait rapat dengan penghadaman yang kurang sihat. Jadi, bila toksik dan angin berkumpul dalam perut dan tak dapat dikumuh daripada badan kita, secara tak langsung perut kita akan jadi buncit. So, lagi kerap anda membuang najis, makin sihat tubuh badan dan secara tak langsung makin kempislah perut tu.

Kesimpulan. Buat detoks seperti minum minuman detoks. Amalkan minuman detoks seperti green tea, air campuran limau atau lemon. Nak berpuasa pon boleh.


Detoks untuk kekal ramping

4.Senaman untuk kencangkan otot perut
Perut juga menggelebeh disebabkan ketiadaan otot di sekitar perut (mana taknya? lemak je ada, gelebeh ler jadinya) The more muscle you built, the lesser the possibility for fats to build up around your stomach. Wah! Tetiba speaking pula you all~


Kesimpulannya:
Apa lagi? Buatlah sit-up ke stomach crunch ker... Urm, actually untuk kaum wanita, kegel exercise pon berkesan tau. Bukan saja kencangkan otot perut, malah juga pundi kencing dan bla bla bla.... Yang ni saya sendiri pun amalkan (tapi dulu-dulu lah), satu hari 100 kali. Lama2 nak gelak pon rasa tegang je otot kat perut tu. Hasilnya? Perutku kempis dan pinggangku langsing walaupun orangnya bulat....  Heheheh...

Senaman sit-up membantu mengencangkan perut

5. Amalkan minum dan makan yang suam/panas sahaja
Yezza.... Satu lagi punca buncit adalah angin berkumpul anda urat kembang. Kenapa? Ha, tulah! Siapa suruh makan sejuk dan minum ais? Kan dah beri kesan pada tubuh badan. Jangan tak percaya tau... Makanan yang sejuk-sejuk ni memang boleh menyebabkan kita kembang semangkuk.

Kesimpulannya:
Pantanglah ais tu. Especially ibu-ibu yang telah melahirkan. Yang anak-anak dara pun sama. Kalau ikut kawan-kawan saya yang berbangsa Cina, masa tengah period pun jangan minum ais atau makan makanan yang bersifat sejuk.


Oklah. Cukup sampai di sini saja.... Ada lagi tips-tips lain. Tapi 5 tips ni je dah panjang berjela. Lagipun, ada ke orang yang baca? Sigh!! Da~ Selamat berjaya!

P/S Untuk makluman, ini semua tips dari saya sendiri. Alhamdulillah perut maintain kempis and pinggang kekal ramping.

















1 comment:

  1. eh !! saya baca jek.. hee~ thanx untuk info menarik ni.. sebab sekarang memang tengah buat research pasal buncit + menggelebeh ni.. seram..

    ReplyDelete