Monday 12 October 2015

Bahana Tersilap Pakai Produk Part 2 (Tips jika tersilap pakai produk)


Hi uol,

Rindu tak kat kita? Eh.... gitu... Sebenarnya bukan sengaja nak tinggalkan blog ni lama2. Tapi saya sedang sibuk bermeditasi setelah tersilap pakai produk... Azam kita... sebelum bermeditasi untuk pulihkan kulit, nak tulis satu post tentang bahana tersilap pakai produk. N then, bila kulit dah cantik balik 100% barulahhhhhhh kita nak post pasal kulit kita dah elok. Kih kih kih.... Saja je, so t kita tau lah bila dah tersilap pakai produk, berapa lama kena ambil masa untuk pulihkan balik kulit.

Ok...Meh kita tinjau balik, post Part 1 tu bila.... Okeh... Menurut rekod. Post kita terkena bahana itu adalah lebih kurang dalam bulan Julai. 28 Julai tu kita dah insaf dan mula bermeditasi yer adik-adik.


Post penyesalan sebab salah pakai produk

Ok, Sejak 28 Julai tu, bermacam-macam usahalah kakak buat untuk menyelamatkan kulit yang tidak lagi secantik dahulu... Stress tau. Sebab jerawat ke amender ntah yang keluar kt muka kita tu, biji2 besar n bernanah. Kita plak sakit je ati tgk benda2 tu semua. Tangan gatal jeeeeeee nak picit. N memandangkan kita dah lama xde masalah kulit, kita punya angin pun jadi sangat2 teruk. Pemarah tau! Marah ngan jerawat, marah dengan diri, marahhhhhhhhhhhh... hahahahhahaha! Padan muka ko! Sper sroh tangan gatal?

Ok, ni step by step kakak pulihkan diri sambil memanjatkan doa ke hadrat ilahi minta Allah (Ni serius ye, kita bukan melawak) pulihkan semula kulit wajah and keyakinanku.

1. First thing first, makan balik suplemen fevret ngan teratur.
Ha...kan padan muka. Mentang2 kulit dah cantik. Malas n culas makan suplemen. Sekejap makan sekejap lupa. Sekejap nak jimat punya pasal makan half dose... Haissssssh... Lepas dah terkono, kaka dah tak berani dah. Terus disiplinkan diri makan suplemen, minum air suam banyak2....

Apa? Makan suplemen apa? Hishhh.... Sila refer post terdahulu. Suplemen khas untuk kulit mulus Pynocare White lerr....




2. Kakak mula rajinkan diri berexfoliate. Macam biasa... manusia kan mudah lupa diri. Meluat kan dengan diri sendiri kekadang. Kenapa exfoliate? Kenapa bukan scrub? Haish... jangan tanya bebanyak, rujuk balik post kita sebelum ini....



3. Yang penting tentulah tinggalkan produk yang membuat kulit korang tu bermasalah. Buang je dalam tong sampah. 


4. Stop pakai semua produk yang berpewangi atau yang boleh wat kulit sensitif. Apa2 je skincare yang bau dia wangi semacam. Stop dulu! Stop! Nak kulit cantik tak? Nasib baik regime kecantikan saya memang banyak pakai produk yang alami. Whichi is no perfume, non-comodegenic and non -allergant.


5. Kurangkan mekap. 
Ya, kita tau kalau kulit muka tak cantik, first thing yang kita terpk, nak tepek mekap untuk samarkan cela yang ada pada muka kita. Tapi no dik, no! Jangan begitu. Kalau boleh, naked face jeee. Tapi jangan naked face sampai tak pakai uv protectant plak.


Kisahnya, dari 28 Julai sampailah hari ini iaitu 12 Oktober...... Brulah kulit kita dah sihat. Kalau tak... memang nangis. Tapi nak bertahan 2 bulan dengan buat semua ni, hampir nangis kita jadinya. Tapi nak dapatkan kulit cantik punya pasal. Sabor je lahhhh.... 

Sekarang, alhamdulillah. Dah nice balik... Kah kah kah.

Bolehlah kakak selfie dengan penuh keyakinan diri!


P/S: Kita ada pakai something else untuk mempecepatkan proses pemulihan. Next post k...  Da~~~~

No comments:

Post a Comment