Monday 16 December 2013

Cinta tak mengenal rupa? Obviously NOOOOO!!!


Korang percaya tak yang cinta tu tak mengenal rupa? Mesti ada hardcore yang beriya2 cakap mesti ada punya dalam dunia ni orang mcm tu... To me, you are right. But only half. Sebab cinta memang mengenal rupa!! Nilah yang dikatakan dengan diskriminasi rupa.

Apa? Korang tak caya? Korang rasa saya tipu? Tolonglah! Dah nama pun manusia, and since muka tulah yang kita buat berdepan dengan semua orang. Dah tentulah cinta tu mengenal rupa. Lau tak takdelah ayat 'dari mata turun ke hati'. Lau dah sah-sah mata tak approve, bagaimanakah nak turun ke hati plak?

Semua orang baik lelaki baik pompuan pun sama je,
kalau boleh nk yang cantik, sedap mata memandang.


Apa? Korang tetap yakin mesti ada jejaka hensem yang takkan kisahkan rupa n semata-mata nak mengenali hati korang yang baik tu? Dah-dah lah tu... Jangan banyak sangat tengok drama Korea, K-Pop dan seantero dengannya. Kalau korang tak perasan, dlm byk citer2 cmni.... Last2 watak yang konon hodoh tu pun akan jadi cantik. Alangkan itik hodoh dalam citer Ugly Duckling pon last2 jadi angsa yang cantik, apa lagi dengan watak2 dlm drama2 khayalan tu?

Apa? Tak caya gak? Sudahlah. Dunia ni dah sah2 lah tak adil pada orang yang rupanya kurang. Ni buktinya.

Situasi: Orang cantik buat perangai
Respon: Muka je cantik, perangai hampeh!

Situasi: Orang hodoh buat perangai
Respon: Dahlah hodoh, perangai pun hampeh juga....

Kan? Kan? Kan? Tulah hakikatnya kan? Situasi yang selalu kita dengari. N banyak lagilah contohnya.
Lelaki, memang nak yang cantik ajer... Sanggup saman bini yang dah plastik surgery sebab anak tak cantik.
Kalau cinta tak mengenal rupa, takkan jadi kes macam ni.

So, apa motif saya tulis blog post ni? No no no! Bukan nak menghina orang yang takde rupa. Sebab saya percaya tiada orang yang dilahirkan hodoh, cuma orang tu yang tak berkeyakinan untuk berpenampilan menarik. Kenapa saya cakap camtu? Teruskan membaca.

Kisahnya begini, saya dulu membesar dalam sebuah sekolah persendirian Cina elit di mana semua kawan2 saya adalah dari bangsa Cina. Mereka kaya, berduit, putih n cantik. Memandangkan saya bersekolah di tepi pantai, jadi kulit pun gelap. Bayangkan dulu saya pakai skirt pendek dan berstoking. Bila buka stoking, saya nampak masih seolah-olah berstoking. Macamlah kucing hitam berstoking (bertompok) putih tu... Nangis!!
Siap kena ejek n gelak ngan adik lagi. Tapi lepas tu, perkara yang sama pun menimpa adik saya. Hahahahaha! padan muka!

Nak dijadikan cerita, sejak sek rendah, menengah hinggalah universiti, saya memang selebet. Tak pandai bergaya, tak pandai melawa. Memang low self-esteem giler. Mana taknya? Rakan-rakan Cina saya jauh lebih berduit, putih, cantik, gebu dan bergaya.

Perkara ni berlarutan sehinggalah saya masuk ke alam pekerjaan. Masa tu barulah rasa kena ubah diri memandangkan ada orang tegur saya tak seperti wanita yang bekerja dalam bidang karier saya. Dari situ, sedikit demi sedikit saya berubah. Alhamdulillah sekarang saya lebih berkeyakinan daripada dulu.

Setelah berubah, bukan saja saya jadi lebih berkeyakinan dalam pekerjaan, malah saya juga lebih yakin dengan kebolehan diri sendiri. N yang saya perasan, kalau dulu cuma ada 2-3 jejaka yang berminat pada saya... Sekarang rmai plak yang nak berkenalan. Walhal dulu langsung tak pandang.

Tapi saya nak tegaskan kt sini, kalau nak berubah jadi cantik, nk ubah penampilan.. Niat kena betul. Bukannya untuk menarik perhatian lelaki. Tetapi demi keyakinan diri sendiri. Sampai bila nak di takuk lama, sampai bila nak low self-esteem dan cemburu dengan kecantikan orang semata-mata? Kita pun sebenarnya ada kecantikan sendiri. Tu kena yakin! Yakin yang kurnian Allah semuanya cantik. Cuma terletak pada kita bagaimana nak menggayakannya.

Akhir kata, jangan fikir penampilan tu tak penting, kecantikan tu tak penting. Sebab memang fitrah semua perempuan nak kelihatan cantik. Jom berubah! Agar kita lebih yakin dalam mengharungi hidup seharian.
Buang jauh-jauh ayat 'tapi aku tak cantik' tu dari kamus hidup. Kita semua dilahirkan cantik. :)

P/S: Tergelak bila terkenangkan diri dulu yang liat untuk berubah walhal penat kakakku perah otak nak mencantikkan adiknya yang sorang ni. Mesti dia risau, xde orang nak kawen dengan adik dia ni nanti. Thanks kak. I love you and both of my sisters.

1 comment:

  1. Please continue this great work and I look forward to more of your awesome blog posts. Explore and monitor your or other person's Instagram content with all the statistics in a new and better way – Gramho.

    ReplyDelete