Tuesday 10 December 2019

Review: Restoran Hot Pot Mee Tarik No. 1, Jalan Raja Chulan, KL


Hai semua,

Harini nak tulis ulasan fasal tempat kegemaran baharu kitorang makan tengah hari iaitu di Restoran Hot Pot Mee Tarik No 1, Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur. Hot Pot Mee Tarik No. 1 ni terletak di Wisma MPL, iaiatu seberang The Weld dan bersebelahan AmBank, Jalan Raja Chulan.

Kisahnya hari-hari kita lalu nampak Hot Pot Mee Tarik No. 1 waktu balik kerja tau. Satu hari tu balik kerja lambat, hari hujan dan perut lapar, nampak pula Hot Pot Mee Tarik No. 1 ni dengan lampu neonnya yang berkelip, terus teringat makanan Cina yang pernah kita makan kat Chengdu satu ketika dahulu. Makanan muslim Cina. Memang sedap dan kebanyakannya berasaskan kambing dan lembu.



Esoknya, terus ajak geng makan untuk makan kat situ. Namun hari pertama tu hujan. Terus terbatal niat. Mujurlah lusanya cuaca cerah. Kitorang pun dengan terujanya pergi kat Hot Pot Mee Tarik No. 1 ni. Ingatkan tak ramai orang, sekali kena beratur da... Rupa-rupanya Hot Pot Mee Tarik No. 1 ni memang menjadi pilihan warga pejabat untuk makan tengah hari kerana harganya yang berpatutan. Ingatkan restoran macam ni, mahallah harganya. Bila tengok menu, eh, okeylah harganya. Lepas rasa sedap, terus disenaraikan sebagai salah satu port untuk makan tengah hari.

Restoran mi tarik dari luar. Rasanya ni masa baru-baru buka. Sekarang lagi cantik.

Makanya pelbagai menulah yang kitorang telah cuba setakat ini. Oleh kerana menunya mungkin diterjemah secara terus, maka kekadang menunya berbunyi agak pelik. Tapi kita maafkan sajalah ya?

Ramen Daging Sup Dengan Telur, RM11

Ramen Keping dengan Daging, RM13
Ramen Bayam dengan Ayam, RM10
Ramen Ayam Goreng dengan Kulat, RM10

Kalau korang nak tahu, sebenarnya ramen (la mian) atau maksudnya mi tarik ni sebenarnya berasal dari Cina. Tetapi ia juga sangat popular di Jepun dan Korea. Satu rumpun la katakan.

Ketiga-tiga ramen ni berbeza dari segi minya yang mama mi pertama dan keempat dimasak menggunakan mi tepung dan berbentuk seperti tali (tarik), mi tepung yang dihiris menggunakan pisau (bentuknya pendek dan lebar) dan yang ketiga ramen sayur-sayuran.

Dalam keempat-empat hidangan ramen ni, Ramen Bayam dengan Ayam paling menepati citarasa kita. Kalau korang penggemar mi, memang tak dinafikan mi yang dihasilkan memang sedap digigit dan kenyal sebab ia dihasilkan menggunakan tangan dan bukannya mesin. Cuma kuahnya saja tak menepati citarasa kita.

Selain mi, ada juga hidangan berupa nasi. Kitorang cuma sempat cuba dua jenis nasi goreng yang mana kedua-duanya tak berapa menepati citarasa kerana terlalu tawar dan kosong. Nampaknya memang bukan specialty dioranglah kiranya. Presentation pon menghampakan.

Nasi Goreng Ayam

Nasi Goreng Telur, RM6

Yang wajib korang cuba kat sini ialah lauk-pauknya. Macam yang saya cakap tadi, makanan Cina Muslim biasanya berasaskan daging dan kambing. Jadi menu berikut memang wajib korang cuba kerana rasanya pun memang umph!!

Goreng daging kambing hidang dengan keping kecil, RM28
Nama dia memang kerlaslah! Tapi mujurlah rasanya pun sekelas namanya. Yang ni memang kalau makan tak henti-henti. Tah rempah apa yang dia pakai, memang kena dengan daging kambing. Sambil-sambil menaip ni pun teringat-ingat dan telan air liur memikirkannya.


BBQ Satay Kambing, RM3 per cucuk
BBQ Satay Kambing ni pon sumpah sedap. Rempah yang digunakan memang menusuk kalbu. Cumanya untuk hidangan ni, korang kena beli sekurang-kurangnya 3 cucuk satay. Kira sebenarnya RM9 untuk 3 cucuk kambinglah satay ni. Yang ni hidangan wajib kitorang order setiap kali datang.

Selain satay kambing ni ada juga BBQ sotong. Yerlah, asyik makan daging je. So kitorang pon rasa juga BBQ sotong dia. Rempahnya sama je. Sedap cuma saiz hidangan untuk sotong ni terlalu menyedihkan sebab sikit nauuuu...

BBQ Sotong, RM3 per cucuk
Satu lagi masakan istimewa orang Cina ialah ladu. Ladu atau dumpling di sini pun boleh tahan enak rasanya. Salah seorang teman sepejabat saya memang hantu betul dengan ladu kat sini. Bagi saya rasanya boleh tahan juga.

Dumplings (kering), RM10
Selain itu, hidangan sayur-sayuran kat Restoran Hot Pot Mee Tarik No. 1 ni juga sangat-sangat disyorkan sebab sayur-sayuran yang digunakannya semua segar-segar belaka. Sebagai peminat sayur-sayuran, saya akui yang sayurnya juga digoreng dengan baik yang mana sayur tidak digoreng terlalu lama sehingga layu. Kira sedang-sedang masak je. Segar, masak tetapi sedang rangup.

Antara menu sayur-sayuran yang pernah kitorang pesan:

Bende Goreng Dengan Cendawan

Goreng Kubis Cincang, RM15
Dah kenyang? Mesti rasa nak makan manisan pulak kan? Kat sini macam tak ada manisan atau pemanis mulut sangat. Pilih punya pilih, ada sesuatu yang sangat menarik perhatian kitorang. Tara! Inilah manisan pilihan kitorang. Walaupun wajah dia tak berapa menawan dan menggoda. Rasanya memang unik dan boleh tahan sedap. Kira ketagih jugalah makan.

Dessert jagung dan sayur-sayuran misteri
Kalau kornag perhatikan, adunan maskaan ini terdiri daripada jagung, lobak, sayur-sayuran dan macam tepung misteri. Hahaha...Sebab sambil kunyah kitorang pon puas memikirkan, dia adun pakai apa. Pastu dia ada tabur sedikit gula kat atas dessert yang telah siap digoreng ni.

Rasanya susah nak terangkan macam mana rasa dia. Macam jemput-jemput sayur-sayuran nipis pun ya. Tapi rasanya manis-manis manja gitu.

Last but not least, tak sahlah kalau restoran Cina tak ada air teh yang pelbagai kan? Meh tengok air apa yang kitorang pernah pesan waktu pertama kali berkunjung ke sini:

Teh 8 Harta Karun
Teh Hijau

Teh Kekwa
Kali pertama je kitorang teruja nak pesan air macam-macam. Lepas tu rasa erm... rugi je beli air herba yang pahit nak mati ni terutamanya Teh 8 Harta Karun dengan teh kekwa tu. Teh hijau jelah yang okey boleh diterima lagi. Lepas-lepas tu dah pandai dah kitorang ambil je air percuma yang disediakan. Kekadang ada air teh, kekadang air sirap. Bolehlah. Janji percuma kan?

Senang kata, termimpi jugalah dengan makanan kat Restoran Hot Pot Mee Tarik No.1 ni terutamanya mi tarik, satay kambing, kambing cucuk dengan sayur-sayurannya. Bagi korang yang sukakan makanan Cina atau mi tarik, bolehlah berkunjung ke sini ya?



Restoran Hot Pot Mee Tarik No.1
Wisma MPL,
130, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon, 
50200 Kuala Lumpur, WPKLNo. Tel: 019-373 8252

Baca juga:

4 comments:

  1. Amboi..sedapnyaaaa....dah la i tengah diet ni....

    ReplyDelete
  2. nyummmm tengok gambaq nampak semua sedap sangat ni, terus lapaq. hehe

    ReplyDelete