Wednesday 18 June 2014

Jom Buat Duit? Kenapa nak MLM kalau ada bakat menulis?


Salam semua,

Hari ini saya nak share satu peluang keemasan bagi semua orang. Peluang yang lagi gempak daripada MLM. Kenapa saya cakap macam tu? Yelah, sebab kalau join MLM kena keluarkan modal, tapi kalau rebut peluang yang saya kongsikan ni, tak ada modal pun selain buah fikiran korang n waktu untuk menulis pot pet pot pet mencurahkan idea kreatif korang kat dalam Microsoft Word tu. Yang paling best, kalau penulisan korang tu gempak and diterbitkan, korang dapat royalti tau tiap2 6 bulan, ataupun tiap2 tahun. Bergantung pada perjanjian koranglah. Royalti tu plak, bukan saja masa korang hidup, tapi sampai ke anak cucu tau. Apa? Ingat sengkek ke penulis-penulis ni? Hish!! Tolonglah! Kaya tau! Modalnya tulis sekali, tapi pulangan berkali-kali.

Saya memang minat dengan bidang penulisan sejak dulu lagi. Memang suka menulis. And saya pun adalah beberapa buku yang telah dicetak dan dijual di pasaran. Tapi sedihnya, satu sen pun saya tak dapat. Ala-ala kena aniaya lah ni. Lama gak tak menulis lepas kena tipu, and malas nak bergelumang dalam bidang penulisan. Kira ala-ala give up la kengkononnya. Sob sob. Sedih tau mak kena tipu.

Sampailah satu haritu, saya kenal seseorang bernama Luca yang liar dan angkuh nak mampus ni tapi hati suci bak kat CFO saya. Dari situ, sinar dalam bidang penulisan mula bercahaya kembali. Sebab dia, saya kembali berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Kalau korang nak tau, dia ni owner Dubook Press, penerbit buku Indie. Apa? Korang tak tau apa tu Indie? >.< Lain kali la kakak terangkan. Dia banyak share tips-tips berguna pada saya. Dari situ, saya kenal pula ramai penerbit-penerbit Indie lain, antaranya Terfaktab. Kalau korang nak tau, Terfaktab ni dulu mula dengan menulis blog je, pastu hamik ko, dah jadi buku nukilan-nukilan diorang. Gempak tak?  Diorang share ngan aku, amaun royalti yang diorang bayar kt penulis diorang ni 5 figure tau!! 5 figure!!!

Selain penerbit Indie, saya pun kenal (tapi tak rapat) Puan Sri Diah, dia orang kuat Grup Buku Karangkraf. Seorang yang very down-to-earth. Saya memang dari dulu friend kat facebook dia. Dari dulu saya lihat dia share macam2 tenang penulis-penulis bawah Karangkraf. Semuanya buat saya terharu. Kenapa? Sebab dengan duit royalti yang Karangkraf bayar, penulis2 ni dapat beli kereta pertama diorang, dapat hantar mak bapak umrah and macam2 lagi. Sob sob... Semoga murah rezeki.

Punyalah banyak saya merepek ni, satu je kesimpulannya. Mahsyuk tau buat buku ni sebenarnya! Gila tak mahsyuk? Sampai boleh antar mak bapak umrah.

So, mesti korang tertanya2 macam mana nak publish buku????

Ha.... nilah cerita yang saya nak kongsi. Ada satu yarikat ni merupakat inisiatif kerajaan untuk meningkatkan hasil pendapatan negara menerusi industri kreatif. So, antara inisiatif syarikat ni untuk memartabatkan bidang penulisan negara adalah dengan mengadakan Pertadingan Writers Unleashed: Pencarian Manuskrip Terbaik 2014.

Apa hadiahnya? Ada wang tunai RM2,000 untuk dimenangi selain peluang bagi manuskrip korang DITERBITKAN. Ha! Kalau dah diterbitkan tu, tulah titik permulaan korang untuk dapatkan duit royalti yang berkepuk-kepuk tu. Kalah MLM tau! Permulaan je dah dapat duit, pastu dapat royalti lagi. Takkan tak nak kot?

Maklumat lanjut, layari www.mycreative.com.my




No comments:

Post a Comment